عصر خودرو

تحلیلی از بازار طلا وارز در چند روز اخیر

بازار طلا و ارز به کدام سو می‌روند؟

عصر بازار- با رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، بازار طلا و ارز به کدام سو می‌روند؟ یک تحلیلگر بازار طلا و ارز به این سوال پاسخ داده است.

بازار طلا و ارز به کدام سو می‌روند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، با توجه به اینکه رای مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا بر بسیاری از بازارهای اقتصادی اثر گذاشت، همه می‌خواهند بدانند بازار طلا و ارز به کدام سو می‌روند؟ به همین خاطر با سهراب اشرفی، تحلیلگر بازار طلا و ارز به گفت‌وگو پرداختیم.

    روند قیمتی طلا و سکه بعد از همه‌پرسی چگونه بود؟
    سهراب اشرفی گفت: به طور کلی هفته گذشته بازار جهانی طلا تحت تاثیر این همه‌پرسی قرار داشت؛ در نتیجه روز پنج‌شنبه پایین‌ترین قیمت طلا را با 1259 دلار داشتیم و علت آن تصور کارشناسان مبنی بر این بود که مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای نمی‌دهند.

    او افزود: بر اساس این تصور قیمت طلای جهانی کاهش پیدا می‌کرد و بعد از آن هم بانک فدرال به دنبال این اتفاق نرخ بهره خود را دیرتر افزایش می‌داد، به همین خاطر چنین جوی روز پنج‌شنبه وجود داشت. اما روز جمعه صبح به وقت تهران که نتایج همه‌پرسی مبنی بر اینکه مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا رای داده‌اند، سبب شد که به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن این موضوع، بازاری هیجانی داشته باشیم.

    این تحلیلگر بازار طلا و ارز در ادامه بیان کرد: در همان چند ساعت اولیه روز جمعه، طلا در بازارهای شرق آسیا مانند سیدنی و هنگ‌کنگ که فعالیت می‌کردند، حدود 85 دلار نوسان پیدا کرد و به 1344 دلار رسید و این افزایش قیمت طلای جهانی در بازار جمعه تهران هم اثر گذاشت.

    او افزود: معامله‌گران تلفنی از قبل هم نگران این مساله بودند و به همین خاطر این مساله را پیگیری می‌کردند و در همان لحظه‌های اولیه که نتایج اعلام شد و قیمت‌های جهانی هم بالا رفت، با اینکه صبح روز جمعه بود اما باز هم معاملات پولی داشتند.

    اشرفی گفت: سکه که پنجشنبه یک میلیون و 25 هزار تومان بود، در همان ابتدای روز جمعه چیزی حدود 35 هزار تومان افزایش پیدا کرد و صبح روز جمعه در معاملات تلفنی به یک میلیون و 60 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر مثقال طلا که روز پنجشنبه 452 هزار تومان بود، جمعه تا 470 هزار تومان نیز افزایش یافت.

    او افزود: البته مساله دیگری هم که وجود دارد این است که در این روزها و ماه‌های اخیر قیمت طلای ما در بازارهای داخلی کمتر از قیمت جهانی بوده، مخصوصاً در ماه‌ اخیر، قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار داخلی بین دو تا سه هزار تومان به نسبت بازارهای جهانی پایین‌تر بود و علت آن هم کم بودن تقاضا در بازار است، خصوصاً که ما الان در ماه مبارک رمضان هستیم و در بازار تقاضا برای طلا کمتر شده است.

    این تحلیلگر بازار طلا و ارز گفت: با باز شدن بازار در روز گذشته نیز روند افزایش قیمت که روز جمعه در معاملات تلفنی وجود داشت در بازار واقعی ادامه پیدا کرد. هرچند که در پایان روز جمعه قیمت جهانی طلا با 1316 دلار بسته شد و این نشان می‌داد که قیمت جهانی پایین آمده، اما با این حساب بازار داخلی قیمت سکه را با بیش از یک میلیون و 51 هزار تومان شروع کرد.

    دلیل کاهش نرخ ارزها چیست؟
    اشرفی در رابطه با روند قیمتی دلار گفت: به دلیل اینکه شاخص ارزش دلار روز جمعه افزایش پیدا کرد و پوند به کمترین میزان خود در 31 سال گذشته (از سال 1985 تا روز جمعه) رسید و به خاطر اینکه قیمت دلار در بازار ایران ثابت است و نوسان ندارد و حتی روز گذشته با چند تومان کاهش قیمت شروع به کار کرد، بنابراین به دلیل اینکه برابری ارزها در برابر دلار پایین آمده بود، روز گذشته هم با کاهش قیمت تمام ارزها روبه‌رو شدیم.

    او افزود: کاهش قیمت ارزها به این دلیل است که تمام ارزها در مقایسه با دلار سنجیده می‌شوند و برابری آنها پایه است، بنابراین در مقابل ریال کاهش قیمت دارند.

    نوسانات قیمتی کوتاه‌مدت است یا بلندمدت؟
    این تحلیلگر بازار طلا و ارز گفت: نوسانات قیمتی در بازار داخلی ما، نتیجه همه‌پرسی و افزایش قیمت جهانی است، اما اینکه این افزایش قیمت طلا در بازار داخلی ما ادامه دارد یا خیر بستگی به ادامه‌دار بودن یا نبودن افزایش قیمت بازار جهانی دارد.

    او افزود: البته قبل از این کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند در صورتی که انگلیسی‌ها به حضورشان در اتحادیه اروپا رای ندهند، قیمت جهانی طلا به 1390 دلار هم می‌رسد، اما خب ما جمعه دیدیم که تا 1344 دلار بیشتر نتوانست افزایش پیدا کند.

    اشرفی در ادامه بیان کرد: البته روز جمعه قیمت جهانی بازار نیویورک هم در ساعات پایانی در 1316 دلار بسته شد، اما برای دانستن اینکه ادامه بازار جهانی و همین طور برابری ارزها به چه صورت باشد، باید ببینیم در این هفته چه اتفاقی می‌افتد.

    برچسب ها