عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۵۹)

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیر خاصی بر اقتصاد ایران ندارد

عصر بازار- محمود جامساز گفت: اثر اقتصادی و سیاسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چندان بر اقتصاد ایران اثر نخواهد داشت مگر آنکه از طریق کاهش قیمت نفت اثر خود را بر اقتصاد ایران نشان دهد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیر خاصی بر اقتصاد ایران ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محمود جامساز در موردخروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر رکود اقتصادی جهانی گفت: ساختار اقتصادی و سیاسی انگلیس از اتحادیه اروپا برای جهان بویژه غرب و اتحادیه اروپا غیرقابل انکار است خانم مرکل و آقای اولاند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را یک فاجعه خواندند البته نتیجه آرای رفراندوم بسیار غیرمنتظره بود و آقای دیوید کمرون هم استعفاء کرد و قرار شد پس از 3 ماه از قدرت کناره گیری کند.

    وی ادامه داد: به موجب پیمان لیسبون مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا 2 سال حداکثر زمان می‌برد تا هر کشوری که عضو اتحادیه است از آن خارج شود.

    این اقتصاددان خاطر نشان کرد: اثر اقتصادی و سیاسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چندان بر اقتصاد ایران اثر نخواهد داشت مگر آنکه از طریق کاهش قیمت نفت اثر خود را بر اقتصاد ایران نشان دهد.

    وی تصریح کرد: سالهاست که مبادلات ایران با انگلیس به حداقل رسیده و آثاری که می‌تواند از طریق تجارت خارجی بر ایران بگذارد بسیار ناچیز است البته انگلیس کشوری با ساختار منسجم سیاسی و اقتصادی است و خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌تواند برای خود انگلستان نگران کننده باشد، کمااینکه در حال حاضر حدود 1 میلیون امضاء برای یک رفراندوم دیگر برای عدم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در دست اجرا است و بعید هم نیست که این رفراندوم و فشار نزدیک به 50 درصد رای دهندگان مجددا برگزار شود.

    این اقتصاددان  گفت: گرچه در ابتدای ورود انگلیس به اتحادیه اروپا ویزای شینگن و ارز یورو مورد قبول انگلستان واقع نشد همین موضوع یک وجه افتراق بین انگلیس با اروپا شد و اعتبار سیاسی عضویت در اتحادیه اروپا را با چالش مواجه کرده بود.

    وی با بیان اینکه نگرانی‌هایی در انگلستان و در اتحادیه اروپا در این خصوص وجود دارد افزود: خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به نفع وزن سیاسی اتحادیه اروپا در جهان نیست، از سویی دیگر به اعتبار سیاسی انگلستان در جهان نیز افزوده نخواهد شد.

    جامساز در ادامه گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این کشور را از قید و بند قوانینی نظیر قانون مهاجرت و... که همه اعضا مشمول آن هستند‌‌ رها می‌کند اما علی رغم آنچه گفته شد تنها دلیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این مسئله نبوده است.

    وی تصریح کرد: افراطیونی که همواره انگلیس را بر‌تر از اروپا می‌دانستند و می‌دانند و مروج تعصب انگلیس هستند به رهبری شهردار تندرو لندن قادر شدند حدود 51 درصد آراء را به خود اختصاص دهند اما فرهنیختگان و دانشگاهیان لیبرال و دولت دیوید کامرون به شدت مخالف خروج انگلیس از اتحادیه بودند.

    جامساز ادامه داد: اما آثار هیجانی خروج انگلیس بر روی پوند تاثیر منفی گذاشت و تا 8 دلار از قیمت نفت برنت را کاهش داد و پوند نیز به پایین‌ترین قیمت خود طی چند سال اخیر رسید.

    وی تصریح کرد: هر عضوی برای خروج از اتحادیه اروپا 2 سال فرصت دارد تا مدیریت کند و مانع از خروج شوک‌های اقتصادی و سیاسی به دولت و کشور شود، البته در حال حاضر که مسائل مهم سیاسی بین المللی نظیر مناقشات در منطقه و خاورمیانه، داعش و انصره و مسئله عراق، سوریه و یمن و عربستان و ایران موضوع مهم مذاکرات اروپا و آمریکا و روسیه است با خروج انگلیس از این اتحادیه معلوم نیست که انگلیس در این مذاکرات از چه جایگاهی برخورد خواهد بود.

    این اقتصاددان افزود: باراک اوباما وجود انگلیس در مذاکرات را عاملی محوری می‌داند انگلیس هم کشوری نیست و انگلیس هم کشوری نیست که با توجه به سابقه تاریخی و قدرت اقتصادی خویش از صحنه مذاکرات کنار گذاشته شود.

    وی گفت: طی دو سال‌ آینده که سررسید خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد بود مسلما انگلیس سعی خواهد کرد مواضع قدرت سیاسی و اقتصادی خود را تامین بخشد و به عنوان یک کشور مستقل اروپایی در مجامع حضور به هم رساند همچنان که تاکنون تلاش داشته است به عنوان یک قدرت اقتصادی اروپایی باقی بماند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو