عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۵۴)

اثر برگزیت بر بازارهای سهام خاورمیانه

عصر بازار- در پی تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، بازار سهام خاورمیانه همانند دیگر بازارهای جهانی با سقوط مواجه شد.

اثر برگزیت بر بازارهای سهام خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شاخص تمامی سهام تداول عربستان سعودی با سقوط 4.4 درصدی بیشترین افت یک روزه خود را از ماه ژانویه تجربه کرد به طوری که 95 درصد از سهام با افت مواجه شدند. شاخص عمومی DFM دوبی نیز افتی 3.1 درصدی را تجربه کرد که در این میان شرکت عمار با افتی 3.4 درصدی بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص داشت. شاخص GCC بلومرگ نیز با افی 2.9 درصدی بیشترین کاهش خود را در پنج ماه اخیر تجربه کرد.

    پس از همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا که منجر به پیروزی کمپین خروج و استعفای دیوید کامرون از نخست‌وزیری بریتانیا شد، بازارهای جهانی سقوط کرده و ارزش بازارهای سهام در حدود 3 هزار میلیارد دلار کاهش داشت. در میان نوسانات، نفت،‌ بزرگترین منبع درآمد شش عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز بیشترین افت خود را در چهار ماه اخیر تجربه کرد.

    حاتم الاتبانی، کارگزار ارشد شرکت سرمایه‌گذاری الرمز، اعلام کرد: «تردیدهای زیادی در خصوص برگزیت وجود دارد و معامله‌گران از آن متنفرند. مردم در خصوص اثرات برگزیت بر اقتصاد داخلی و نتایج مشترک آن نمی‌دانند. من می‌خواهم بدانم چه کسانی فروشنده هستند. اگر خارجی‌ها فروشنده باشند، فشار فروش چند روز دوام خواهد داشت، چرا که فروش جایگاه آنها با توجه به حجم آن، زمان خواهد برد.»

    در معاملات امروز، نزدیک به 24 میلیون سهم در بورس اصلی عربستان سعودی معامله شد که نزدیک چهار برابر میانگین 20 روز اخیر بوده است.

    در میان بورس‌های کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس، شاخص QE‌ قطر  افتی 2.5 درصدی را تجربه کرد تا به 8 روز روند صعودی خود پایان دهد. شاخص MSM عمان نیز 0.2 درصد ریزش داشت تا اولین افت خود را در چهار روز اخیر به ثبت برساند. شاخص عمومی ADX ابوظبی نیز با کاهش 2.4 درصدی بیشترین افت خود را از ابتدای ماه مارس به ثبت رساند.

    برچسب ها