عصر خودرو

پالایش در پالایشگاه چهارم عسلویه;

گاز میدان سلمان به جای امارات راهی ایران می‌شود

عصر بازار- ظاهرا عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری دریافت گاز از خط لوله‌ میدان سلمان به پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی با موفقیت آغاز شده است که با این شرایط می‌توان گفت قرار است گاز میدان سلمان پس از ۱۱ سال به داخل ایران بیاید.

گاز میدان سلمان به جای امارات راهی ایران می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری دریافت گاز از خط لوله‌ میدان سلمان به پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی با موفقیت آغاز شده است.

    سرپرست پالایشگاه چهارم مجتمع پارس جنوبی با اشاره به گاز تولیدی در میدان مشترک نفت و گاز سلمان اعلام کرده است، گاز تولیدی از ٩ حلقه‌ چاه در این میدان بوسیله‌ خط ٣٦ اینچ به جزیره سیری ارسال و پس از جداسازی مایعات، توسط کمپرسورهای تقویت کننده‌ فشار به خط لوله ارسالی سیری به عسلویه تزریق می شود.

    به گفته بهزاد سالاری این گاز با فشار ٧٦ بار و دمای ٢٧ درجه سانتیگراد وارد پالایشگاه فازهای ٦ تا ٨ مجتمع گاز پارس جنوبی می‌شود.

    سرپرست پالایشگاه چهارم مجتمع پارس جنوبی یادآور می شود، تاسیسات دریافت گاز هم‌اکنون در حال بهره‌بردای است و پس از دریافت گاز ترش میدان سلمان از جزیره سیری توسط ردیف اول به فازهای اول، دوم، سوم، نهم و دهم ارسال می‌شود.

     گاز میدان سلمان در قراردادی که بین وزارت نفت ایران و شرکت نفت الهلال امارات در سال 2001 منعقد شد، قرار بود به این شرکت ارسال شود در صورتی که شورای اقتصاد در همان سال ها طی مصوبه ای اعلام کرده بود که این گاز بای برای تامین نیازد داخل کشور و به منظور شیرین سازی به عسلویه ارسال شود.

    پروژه توسعه میدان گازی سلمان از جمله طرحهایی بوده است که با هدف تأمین بخشی از نیاز گاز داخل کشور طراحی و اجرا شده است.

    کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب نیز پس از امضای این توافق نامه نسبت به آن واکنش نشان دادند، به طوری که در بخشی از بیانیه کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب آمده است «به موجب این طرح، گاز میدان سلمان می‌باید از طریق خط لوله به منطقة عسلویه منتقل شده و پس از فرآوری در عسلویه برای مصارف داخلی و جایگزینی سوخت اختصاص یابد.

    به موجب این طرح، با مصرف داخلی گاز سلمان، سالیانه بیش از 800 میلیون دلار از محل جایگزینی سوخت در هزینه‌های ارزی صرفه‌جویی می شد و بر مبنای همین توجیه اقتصادی و برای مصرف داخلی، پروژه سلمان به تصویب شورای اقتصاد رسید و موافقت نامه بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شرکت ملی نفت ایران نیز بر این اساس به امضاء رسید.»

    با این وجود مسئولان و اعضای هیئت مدیره وقت شرکت ملی نفت ایران برخلاف مصوبات قبلی و به صورت مغایر با اهداف و برنامه‌ها و توجیه اقتصادی میدان سلمان، به جای آنکه با احداث خط لوله سلمان- عسلویه، گاز میدان سلمان را برای مصرف داخلی اختصاص دهد، قراردادی با شرکت کرسنت منعقد کرده بود که به موجب آن خط لوله به سمت میدان "مبارک" و برای صدور به خارج از ایران تغییر مسیر می‌داد.

    به عبارت دیگر هیئت مدیره وقت شرکت ملی نفت ایران با انعقاد قرارداد کرسنت، رأساً تصمیم گرفت گازی را که برای مصرف داخلی در نظر گرفته شده بود، صادر کند.

    به این ترتیب، برخلاف برنامه‌های مصوب، گاز میدان سلمان به جای انتقال به عسلویه، برای فروش به شرکت کرسنت اختصاص یافت.

    ظاهرا با‌ آماده سازی خط لوله انتقال گاز سیری به عسلویه گاز میدان سلمان پس از 11 سال مناقشه قرار است برای مصرف داخلی به داخل ایران بیاید.

    به دلیل مشکلات عدیده ای از جمله پرداخت رشوه در قرارداد کرسنت و قیمت پایین گاز صادراتی ایران این قرارداد در دولت نهم متوقف شد، به همین دلیل شرکت کرسنت در دادگاه لاهه علیه ایران شکایت کرد و در حالی که ایران در آستانه برنده شدن در دادگاه لاهه بود، به دلیل برخی از اهمال کاری و بی توجهی های صورت گرفته توسط برخی از مسؤولان صنعت نفت در دولت فعلی این دادگاه ایران را محکوم به پرداخت میلیاردها دلار جریمه به شرکت کرسنت کرد.

    با این حال وزیر نفت طی اخبار متعددی اعلام کرده بود، مذاکره با این شرکت اماراتی به منظور حل و فصل مشکلات پیش آمده ادامه دارد؛ از طرفی نیز در مجلس نهم نیز برخی از نمایندگان سابق به دنبال طرح ممنوعیت فروش گاز ترش بودند، تا دیگر قراردادی برای صادرات گاز ترش منعقد نشود.

    برچسب ها