عصر خودرو

روند پرشتاب رشد مصرف نفت همچنان ادامه دارد

عصر بازار- مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۱۵، حدود ۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بیشترین افزایش سالیانه از ۲۰۰۴ تاکنون بوده است.

روند پرشتاب رشد مصرف نفت همچنان ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، «به سقف رسیدن تقاضای نفت» یک مفهوم رایج در بین حامیان محیط زیست است، اما شواهد نشان می دهد که مصرف نفت در طی یک دهه گذشته با سریعترین سرعت در حال رشد بوده و هیچ نشانه ای از کند شدن آن دیده نمی شود.

    اگر ترمیم بی سابقه تقاضا پس از بحران مالی جهانی را در سال 2010 محاسبه کنیم، مصرف جهانی نفت در سال 2015، حدود 1.9 میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بیشترین افزایش سالیانه از 2004 تاکنون بوده است.

    اکثر پیش بینی ها حکایت از آن دارد که میزان تقاضا برای نفت در سال 2016، 1.5 میلیون بشکه دیگر افزایش خواهد یافت و این افزایش در سال 2017 نیز تکرار خواهد شد. این قوی ترین روند افزایش مداوم تقاضا برای نفت از دوره 2006-2004 تاکنون است.

    مصرف نفت در اقتصادهای پیشرفته صنعتی که عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای هستند در سال 2005 به اوج خود یعنی 50 میلیون بشکه در روز رسید. در فاصله سال های 2006 تا 2014، مصرف نفت کشورهای عضو این سازمان در 7 سال از 9 سال این دوره کاهشی بود. تا سال 2014، مصرف نفت سازمان کشورهای همکاری های اقتصادی و توسعه ای حدود 5 میلیون بشکه در روز، معادل 10 درصد کاهش یافت. در کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای، میزان مصرف به دلیل ضعف اقتصادی، افزایش قیمت نفت و بالا رفتن بهره وری، به سقف خود رسیده است.

    اما در بقیه دنیا مصرف همچنان با رشدی سریع در حال افزایش است. استفاده از نفت در بین کشورهای غیر عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای، در فاصله سال های 2005 تا 2014 بیش از 13 میلیون بشکه در روز افزایش یافته که به معنای افزایش متوسط سالانه 1.5 میلیون بشکه است.

    در سال 2015، مجموعه ای از عوامل توسعه اقتصادی و کاهش قیمت نفت موجب شد که میزان مصرف نفت برای اولین بار از سال 2005، حتی در کشورهای سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای نیز افزایش یابد.

    برچسب ها