عصر خودرو

تداوم عقب نشینی بورس

عصر بازار: بورس اوراق بهادار هفته گذشته شاهد تداوم عقب‌نشینی بازار بود، به گونه‌ای که همه متغیرهای کمی بازار با افت مواجه شدند.در هفته گذشته بازار با توجه به تعطیلی میان هفته و حضور کمرنگ معامله‌گران شرایط ضعیفی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که ارزش معاملات با افت خیره‌کننده ۷/ ۵۸ درصدی نسبت به هفته ماقبل به عدد ۳۴۳میلیارد تومان بسنده کرد.

تداوم عقب نشینی بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شماره خریداران نیز در حد 40هزار و 324نفر باقی ماند تا 27درصد کمتر از هفته ماقبل آن بود. در همین حال وضعیت شاخص نیز هفته گذشته نامناسب بود؛ به گونه‌ای که در کل هفته شاخص با کاهش 748واحدی معادل 13/ 1 درصدی به رقم بازدهی 4/ 5 درصد از ابتدای سال جاری عقب نشینی کند.

    بازار‌های جهانی و امیدهایی که به باد می‌رود
    اکثر کارشناسان دلایل افت هفته قبل بازار را در کنار عوامل سنتی بازار نظیر نبود نقدینگی کافی و رکود اقتصاد کشور، وضعیت خاص بازارهای جهانی عنوان می‌کنند. با کاهش شدید بهای نفت و سقوط آن به زیر 50دلار برای برنت وضعیت قرمز در اقتصاد کشور و شرایط بنگاه‌های وابسته شروع خواهد شد. کاهش بهای محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی این دو گروه را متاثر می‌کند.

    در همین حال با افول ستاره اقتصاد چین بهای مواد خام از جمله فلزات و مواد معدنی بیش از پیش در معرض کاهش است در این شرایط بورس تهران نیز به‌عنوان یک بورس وابسته به اقتصاد مواد خام تحت فشار مضاعفی قرار می‌گیرد که حتی ممکن است نتایج لغو تحریم‌ها را نیز در موضوعاتی نظیر وضعیت ارزی یا رشد صادرات خنثی سازد.در تحولات اقتصاد مهم‌ترین‌ خبرهای منتشر‌شده در حوزه جنگ ارزی جدید در حوزه یوآن باز می‌گردد؛ جایی که چین با کاستن 4درصدی از ارزش یوآن شرایط ناپایداری را رقم زده است؛ این اقدام چین احتمالا با واکنش دیگر کشورها مواجه می‌شود. یوآن هم‌اکنون به کمترین ارزش خود از 2012 رسیده است. در تحولات اقتصادی همچنین سیاست‌های دولت در زمینه بانک‌ها و اموال مازاد این بنگاه‌ها وارد فاز جدیدی شده است. در راستای اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند فهرست املاک غیرمنقول به تفکیک مازاد و غیرمازاد، با مشخصات ثبتی و نشانی کامل و ارزش دفتری و اطلاعات سهام تحت تملک خود را به تفکیک فعالیت‌های بانکی و غیربانکی که به تایید حسابرس و بازرس قانونی خود رسیده باشد، حداکثر تا پایان سال 1394 و در سال های مالی بعد حداکثر یک‌ماه پس از انقضای سال مالی به بانک مرکزی اعلام کنند.

    در بازار جهانی بهای نفت برنت در زیر 50دلار آرام گرفته است. بهای وست تگزاس نیز در حد 42دلار نوسان می‌کند. بهای فلز مس نیز به 5هزار و 103دلار در هر تن رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم ،روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 547دلار،یک هزار و 869دلار و یک هزار و 708دلار رقم خورده است. در بازار جهانی سنگ آهن نیز برخی تحلیلگران بر این باورند که قیمت سنگ‌آهن به پایین‌ترین سطح در سال جاری میلادی رسیده است. قیمت این ماده اولیه ماه‌های اخیر به شدت پر نوسان بوده که نشان می‌دهد فضای بیشتری برای افت قیمت ندارد. شاید برخی عوامل مثبت به بهبود قیمت این ماده اولیه در ماه‌های آتی کمک کند. نوسانات شدید کرایه حمل، قیمت انرژی و نرخ ارز‌ها موجب شده

    سنگ آهن قیمت پایینی را تجربه کند. از طرفی فاکتوری منفی از بازار چین خبر می‌دهد که صنعت سنگ آهن به این زودی بهبود چشمگیری نخواهد داشت؛ چرا‌که در بازار چین نشانه‌ای از رونق به چشم نمی‌خورد. احتمالا امسال قیمت نقدی سنگ آهن خلوص 62 درصد به‌طور میانگین 30/ 56 دلار هر تن خشک سی اف آر خواهد بود و شاید سال آینده به 52 دلار هم برسد.

     

    برچسب ها