عصر خودرو

انتشار جزییات جدید از توافق بوئینگ با ایران

عصر بازار- شرکت بوئینگ با انتشار جزییات جدید در خصوص توافق فروش هواپیما به ایران، ادعاهای مخالفان این توافق مبنی بر اینکه تلاش کافی برای شناسایی کاربران نهایی این هواپیماها انجام نداده است را رد کرد.

انتشار جزییات جدید از توافق بوئینگ با ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بوئینگ در نامه ای به مخالفان توافق فروش هواپیما به ایران در کنگره اعلام کرد ایران ایر قصد دارد 80 هواپیمای مسافربری در مدلهای مختلف به ارزش 17.6 میلیارد دلار خریداری و 29 فروند از هواپیماهای 737 این شرکت را اجاره کند. انتظار می رود تحویل این هواپیماها از اوایل سال آینده آغاز شود.

    از فروش مستقیم، 40 فروند مدل 737 مکس و شش فروند نسل جدید مدل 737 و 15 فروند 777-300ER و 15 فروند 777-9X خواهند بود. این سفارش شامل چهار فروند 747-8 است.

    در این نامه که از سوی تیموتی کیتینگ، نایب رییس فعالیتهای دولتی بوئینگ ارسال شد، آمده است: ما مکانیسم دقیقی برای رعایت مقررات در زمینه کنترل افرادی که با آنها معامله می کنیم داریم. بوئینگ به توافق با نهادهای ایرانی مورد تایید دولت آمریکا به شدت پایبند است.

    کیتینگ در این نامه متذکر شد: نمی‌توان انتظار داشت بوئینگ به عنوان یک شرکت از منابع اطلاعاتی مشابه دولت آمریکا برخوردار باشد بنابراین برای فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز برای رعایت تحریمها تنها به دولت این کشور متکی است.

    توافق پیشنهادی بوئینگ با ایران ایر ماه جاری اعلام شد و احتمالا یکی از قابل توجه‌ترین نتایج اقتصادی توافق هسته ای است که سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا امضا شد و اجرایی شدن آن در ژانویه امسال به رفع بسیاری از تحریمها منجر شد.

    یکی از تحریمهای رفع شده، امکان خرید هواپیما برای شرکت هواپیمایی ملی ایران بوده که ناوگان هواپیمایی فرسوده ای دارد. ایران همچنین با ایرباس که رقیب اروپایی بوئینگ است برای خرید بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری توافق کرده است.

    اگر فروش و لیزینگ هواپیماهای بوئینگ به ایران کامل شود، بزرگترین معامله تجاری آمریکایی با ایران از زمان انقلاب اسلامی سال 1979 است.

    سایر تحریمهای غیرهسته ای که از سوی آمریکا علیه ایران وضع شده اند به قوت خود باقی مانده اند و شامل ممنوعیت استفاده از دلار و ممنوعیت دسترسی به سیستم بانکی آمریکا برای ایران است که نحوه دریافت پول این توافق را برای بوئینگ پیچیده می‌کند. همچنین محصولات بوئینگ نباید از سوی نهادهای تحت تحریم در ایران مورد استفاده قرار بگیرد.

    بر اساس گزارش نیویورک تایمز، کیتینگ به نامه 16 ژوئن دو نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا - پیتر روسکام از ایلینویز و جب هنسارلینگ از تگزاس - پاسخ داد که به شدت مخالف هر گونه اقدامی برای عادی سازی تجارت با ایران بودند. این نمایندگان کنگره به این موضوع اشاره کردند که ایران از سوی آمریکا به عنوان یک کشور حامی تروریسم شناخته شده و مدعی شدند ایران از هواپیماهای تجاری برای اقدامات خصمانه در سراسر جهان استفاده می‌کند و از بوئینگ خواستند توضیح دهد چگونه مانع استفاده ایران از هواپیماهای بوئینگ برای چنین اهدافی خواهد شد.

    کیتینگ در پاسخ به این نامه گفت: بوئینگ تحت شرایطی که توافق هسته ای موسوم به برجام امکان پذیر کرده است به طور قانونی با ایران مذاکره کرده است.

    وی همچنین گفت: بوئینگ درباره نحوه فاینانس توافق ایران تصمیمی نگرفته است و بر تعهدات قبلی این شرکت برای دنبال کردن تصمیمات دولت آمریکا تاکید کرد.

    برچسب ها