عصر خودرو

افت تقاضا در بازار فلزات اساسی

عصر بازار: بازار فلزات پایه در حالی هفته گذشته را با نوسان قیمت‌ها پشت‌سر گذاشت که بهای این محصولات به‌شدت تحت‌تاثیر تغییرات نفت و نرخ ارز قرار گرفته بود.

افت تقاضا در بازار فلزات اساسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از طرفی گزارش‌های منتشر شده از بازارهای جهانی نشان می‌دهد که موجودی انبار فلزات لندن کاهشی شده که البته این موضوع در کنار افت شدید تقاضا عامل موثر مهمی بر نوسان قیمت‌ها بوده است. به این ترتیب به دنبال افت و خیز بهای فلزات اساسی در بورس لندن، بازار داخلی این محصولات نیز با افت و خیز قیمت‌ها همراه شد، همچنین نوسان بر بی‌رونقی معاملات نیز دامن‌زد.

    نوسان نرخ ارز در بازار آزاد طی معاملات مدت مذکور، قیمت‌ها را غیر‌واقعی جلوه می‌داد که همین موضوع عاملی برای بی‌میلی معامله‌گران از خرید بود.

    به این ترتیب طی هفته گذشته حجم تقاضا در بازار داخلی فلزات اساسی نسبت به‌هفته‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته بود؛ به‌طوری که به گفته فعالان بازار، به ندرت معامله‌ای صورت گرفت.

    به عقیده آگاهان بازار، اطمینان معامله‌گران از ریزش بیشتر قیمت‌ها در کنار بی‌رونقی فعلی بازار موجب شده تا بازار داخلی با کاهش تقاضا مواجه شود. بر همین اساس با توجه به پارامترهای تاثیر‌گذار بر روند بازار و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی انتظار می‌رود که هفته آینده به دلیل کاهش بیشتر قیمت‌ها، حجم تقاضا افزایش یابد، چرا‌که این محصولات به کف قیمتی نزدیک شده و تولید‌کنندگان زمان فعلی را برای خرید مناسب دیده‌اند.

    از طرفی به عقیده برخی دیگر از کارشناسان فلزات رنگی، روند نوسانی قیمت اکثر فلزات پایه در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که با وجود طولانی شدن رکود و بی‌رونقی معاملات در بازارهای جهانی، باز‌هم این محصولات تا کف قیمتی خود فاصله‌دارند و به نظر می‌رسد با توجه به پارامترهای کاهشی موجود قیمت محصولاتی همچون قلع و نیکل جا برای ریزش بیشتر داشته باشند.

    از سوی دیگر گزارش‌ها از بازار جهانی فلزات اساسی نشان می‌دهد که با وجود اختلال در روند رشد اقتصادی چین و همچنین انتشار گزارش‌های اقتصادی نه‌چندان امیدوارکننده از سوی ایالات‌متحده، سطح تولیدات کارخانه‌ای جهان طی سال جاری رشد خوبی را پشت‌سر خواهد گذاشت و همین امر نیز منجر به تحریک نسبی تقاضا برای فلزات اساسی خواهد شد.

    البته در حال حاضر نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی در مسیر نزول قیمت‌ها حرکت خواهد کرد و فعالان بازار معتقدند همان‌طور که افزایش کاذب قیمت‌ها بازار را به رکود می‌کشاند، کاهش غیرمنطقی آن می‌تواند موجب التهاب شود.

    همچنین پیش‌بینی‌ تحلیلگران از روند قیمت فلزات رنگی داخلی در بلند‌مدت، ابتدا نوسان قیمت‌ها و سپس ثبات طولانی‌مدت بهای این محصولات را نشان می‌دهد که این موضوع به معنای افزایش تقاضا برای فلزات پایه در ماه‌های آتی به‌ویژه اوایل پاییز به همراه فصل تولیدات خواهد بود. همچنین پیش‌بینی‌ها در کوتاه‌مدت و تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات از نوسان‌های اندک معاملات حکایت دارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو