عصر خودرو

بویینگ از معامله خود با ایران دفاع کرد

عصر بازار- در پی ارائه جزئیات بیشتری از پیش نویس توافق بویینگ و ایران بر سر خرید یا اجاره ۱۰۹ فروند هواپیمای مسافربری به شرکت هواپیمایی ملی این کشور، شرکت امریکایی روزپنجشنبه از این معامله خود با تهران دفاع کرد.

بویینگ از معامله خود با ایران دفاع کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، دو قانگذار جمهوریخواه مجلس نمایندگان روز جمعه گفتند : نگران آن هستند که برنامه فروش هواپیما به ایران امنیت ملی امریکا را تهدید کند.
    یک مدیر اجرایی بویینگ گفت : دولت اوباما گفته است که اجرای توافقنامه هسته ای سال گذشته برای کنترل فعالیت هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم ها ، برای منافع امنیت ملی امریکا حیاتی است.
    دریادداشت تفاهم امضا شده خرید مجموعا 80 هواپیمای بویینگ و اجاره 29 هواپیمای دیگر با حمایت بویینگ درخواست شده است.
    تحویل جت های خریداری شده قرار است از سال 2017 آغاز شده و تا سال 2025 ادامه خواهد داشت.
    تیم کیتینگ نایب رئیس ارشد بویینگ گفت : این شرکت با اختیار دولت امریکا در مورد یادداشت تفاهم صحبت کرده و این صحبت پس از آن صورت گرفت که مشخص شد ایران عزم خود را جزم کرده به تعهدانش طبق توافقنامه هسته ای عمل کند.
    هواپیماهایی که قرار است مستقیما به ایران فروخته شود شامل 34 فروند جت پهن پیکر می شود. دو مدل 300 ای آر -777 و 9-777 نیز قرار است هرکدام پانزده فروند خریداری شوند و مدل سوم از نوع 8-747 است.
    بویینگ از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد و ایران ایر نیز در دسترس نبود.
    در نامه بویینگ درمورد توافق با ایران گفته شده است که دولت های امریکا و اروپا در جریان مذاکرات هسته ای به طور ضمنی گفته اند که ارائه پیشنهاد فروش هواپیماهای امریکایی و اروپایی به ایران برای این کشور امری کلیدی و حیاتی است.
    افراد نزدیک به مذاکرات گفته اند که با توجه به زمینه دیپلماتیک پیچیده ، این دو توافق فروش هواپیما یا با هم پابرجا می مانند یا اینکه فرو می پاشند که این با سنت دیرینه ' برنده همه چیز را با هم می برد ' کاملا مغایرت دارد ولی یک نوع جنگ روانی برای رقابت بزرگترین هواپیمایی جهان محسوب می شود.

    برچسب ها