عصر خودرو

صنایع معدنی خنثی دربرابر توافق هسته‌ای

عصر بازار: به توافق رسیدن ایران با گروه ۵+۱ بر سر پرونده هسته‌ای به طورحتم موجب کاهش سایه سنگین و خاکستری رکود از سر اقتصاد کشور و بازگشت رونق می‌شود. با بازگشت رونق به اقتصاد کشور به طور حتم تمام صنایع کشور پس از مدت‌ها خستگی و سکون طاقت فرسا می‌توانند روی خوش رونق را به خود ببینند.

صنایع معدنی خنثی دربرابر توافق هسته‌ای
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، اما نکته اساسی اینجاست که آثار لغو تحریم‌ها بر تمام صنایع کشور به طور یکسان و همزمان نخواهد بود‌. دقیقا همان صنایع که زودتر از صنایع دیگر، آسیب‌های تحریم را متحمل شدند و به انزوا فرو رفتند‌، در خروج از انزوای تحریم پیشروتر خواهند بود.
    صنایع معدنی و فلزات از آن دسته صنایع هستند که اگرچه ممکن است در اثر ایجاد یک جو کلی در اقتصاد در گام اول بتوانند کمی رشد کنند، اما درمجموع به اعتقاد من رفع تحریم‌ها اثر خاصی بر روی این صنایع نخواهد داشت به دلایل زیر که می‌خوانید:
    صنایع معدنی شامل دو بخش می‌شود، شرکت‌هایی که در حوزه معادن فعالیت می‌کنند مانند تولیدکنندگان سنگ آهن و بخش دوم تولیدکنندگان فلزات اساسی‌.
    ایران با داشتن منابع غنی معادن و فلزات، امروز توانسته خود را به یک کشور خودکفا در این صنعت تبدیل کند و در قامت یک صادرکننده قوی در بازارهای بین‌المللی ظاهر شود که البته سرمایه‌گذاری قابل توجه صورت گرفته در این صنعت طی سال‌های اخیر مهمترین رمز موفقیت در این مهم بوده است. حال اگر بپرسیم که بحث توافق سیاسی و گشایش اقتصادی چه اثری روی صنایع معدنی و فلزات خواهد داشت، پاسخ این است: تنها تاثیری که این صنعت می‌پذیرد، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین شرکت‌های داخلی و خارجی در حوزه معادن و فلزات و صنایع پایین دستی است. با توجه به مزیت‌های موجود ایران دربخش معدن و حتی فلزات، انتظار داریم یکسری از شرکت‌های خارجی در حوزه صنایع معدنی حاضر به سرمایه‌گذاری در این صنعت به صورت مستقیم یا در قبال شراکت با شرکت‌های داخلی شوند.
    صنایع معدنی ایران از نظر قیمت‌گذاری تابع قیمت‌های جهانی است. هرگونه نوسان در قیمت شمش فولاد، مس، آلومینیوم و روی در بازارهای جهانی، بهای این کالاها را در ایران دچار نوسان می‌کند.
    کاهش نرخ رشد اقتصادی چین وبه موازاتش آمریکا، وجود محصولات معدنی و فلزی مازاد در چین و تلاش این کشور برای صادرات محصولاتش به بازارهای بین‌المللی به ویژه ایران و کاهش تدریجی قیمت در بازار کالا همه از عواملی است که موجب شده قیمت محصولات فلزی و معدنی رو به کاهش و تثبیت برود. برهمین اساس به طور حتم بحث توافق اثر خاص و قابل توجهی در صنایع معدنی و فلزی نخواهد داشت و تنها اتفاق خوب این ماجرا، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ورود تکنولوژی‌های جدید به این صنعت است.

    *دکتر محرم رزمجو - معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ توسعه صنایع معدنی امید

    برچسب ها