عصر خودرو

پوتین از بررسی برنامه عضویت ایران و کشورهای دیگر در سازمان همکاری شانگهای خبر داد

عصر بازار- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از مذاکره سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای با موضوع بررسی پذیرش رسمی اعضای جدید در نشست این تشکل منطقه ای در تاشکند خبر داد و براساس برنامه اعلام شده در این زمینه قرار است در آینده ای نزدیک نیز عضویت ناظر ایران به رسمی تبدیل شود.

پوتین از بررسی برنامه عضویت ایران و کشورهای دیگر در سازمان همکاری شانگهای خبر داد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پایگاه خبری کاخ کرملین امروز (پنجشنبه) به نقل از پوتین نوشت: برنامه گسترش سازمان همکاری شانگهای و افزایش شمار اعضا، این گروه را به یک اتحادیه بین المللی بسیار قدرتمند و مهم با اعتبار ویژه در منطقه و کل جهان تبدیل خواهد کرد.
    رییس جمهوری روسیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری شینهوا بدون اشاره به اسامی کشورهای خواهان عضویت در این سازمان، اعلام کرد: در اجلاس سال گذشته سران همکاری شانگهای در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان برای پیوستن هند و پاکستان تصمیم گیری شد که در نشست تاشکند عضو رسمی می شوند و در مذاکرات پیش رو نیز درباره خواسته دیگر کشورها در زمینه عضویت رسمی مذاکره خواهیم کرد.
    پوتین اظهار کرد: سازمان همکاری شانگهای برای نیازهای منطقه ای بسیار مهم می باشد و اکنون از دیدگاه خیلی از کشورها منطقه جذاب شده است که برای پیوستن به آن اعلام آمادگی کرده اند.
    نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان نیز جمعه گذشته در روسیه اعلام کرد که هند و پاکستان در نشست ماه جاری سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان عضو رسمی حضور خواهند یافت و ایران نیز در مرحله بعدی به این سازمان خواهد پیوست.
    رییس جمهوری روسیه همچنین در آستانه سفر خود به چین که پس از نشست تاشکند آغاز خواهد شد، درباره روابط دو کشور به خبرگزاری چینی شینهوا گفت: همکاری های پکن و مسکو در عرصه جهانی عامل ثبات است و دیدگاه های هر دو کشور در امور بین المللی مطابقت دارد یا بسیار نزدیک است.
    پوتین ادامه داد: شی جین پینگ رییس جمهوری چین اهمیت بسیار زیادی برای توسعه روابط با روسیه قائل است و پکن شریک راهبردی نزدیک و مطمئن مسکو به شمار می رود.
    رییس جمهوری روسیه همچنین با معرفی همتای چینی خود به عنوان مبتکر طرح جاده ابریشم بزرگ گفت: پیشنهاد مطرح شده بسیار به موقع و جالب بود و دورنمای خوبی دارد. پکن و مسکو باید اندک اندک موانع افتتاح طرح های مشترک و توسعه طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم را از میان بردارند.
    پوتین همچنین با تاکید بر لزوم گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو کشور گفت: در نتیجه اقدام های صورت گرفته و در نخستین مرحله ممکن است محدوده آزاد تجاری بین روسیه و چین شکل گیرد.
    وی در پایان به توسعه روابط با چین در چارچوب اوراسیا اشاره کرد و افزود: با گذشت زمان کشورهای بیشتری به این طرح بزرگ (اتحادیه اقتصادی اوراسیا) توجه می کنند.
    تاشکند پایتخت ازبکستان امروز (پنجشنبه) میزبان نشست سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای است که براساس برنامه اعلام شده محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این اجلاس حضور دارد.
    سران کشورهای ازبکستان،، سران کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، قرقیزستان، تاجیکستان اعضای قدیمی و نخست وزیران هند و پاکستان اعضای جدید شرکت دارند و رییس جمهوری افغانستان نیز به عنوان عضو ناظر حضور خواهد داشت و رییس جمهوری ترکمنستان نیز میهمان ویژه نشست تاشکند خواهد بود.
    براساس گزارش های انتشار یافته، بیش از 1000 نفر از مقام های کشورهای عضو رسمی و ناظر، سازمان های بین المللی
    و خبرنگاران در نشست دو روزه تاشکند حضور دارند.
    همکاری شانگهای که یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی است، سال 1385 تاسیس شد که شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است.
    با توجه به عضویت هند و پاکستان و سپس در آینده ای نزدیک پیوستن ایران، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای در جهان تبدیل می شود که منافع دو جانبه و چند جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
    با رسمی شدن عضویت هند و پاکستان، ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس چهر کشور عضو ناظر این سازمان منطقه ای هستند.

    برچسب ها