عصر خودرو

نگاهی به دو اولویت شرکت نفت در سال پایانی دولت

عصر بازار- توسعه و تکمیل فازهای باقی مانده از پارس‌جنوبی و توسعه و ازدیاد برداشت از میادین نفتی غرب کارون از جمله برنامه‌های اولویت دار معاون تازه وزیر نفت، یعنی علی کاردر در شرکت ملی نفت است، اولویت‌هایی که به عقیده مدیر پیشین این ساختمان رو به پایان هستند و لازم است طرح‌های توسعه‌ای جدیدی تعریف شود.

نگاهی به دو اولویت شرکت نفت در سال پایانی دولت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، از ابتدای دولت دهم توسعه گازی و نفتی بر اساس دو اولویت پیش می‌رود و آن هم افزایش بازیافت میادین قدیمی غرب کارون و همچنین توسعه و تکمیل فازهای باقی مانده پارس جنوبی است.

    در حالیکه تنها یک سال از عمر دولت باقی مانده است می‌توان نگاهی به آخرین وضعیت این میادین گازی و نفتی و آنچه که قرار است در یک سال پیش رو اتفاق بیافتد داشت.

    با آغاز به کار دولت یازدهم در سال 1393 مجموعا 17 فاز پارس جنوبی به صورت نیمه تمام در دست اجرا بود و متوسط تولید از این میدان گازی به رقمی در حدود 240 میلیون متر مکعب در سال 1391 می‌رسید.

    برای پایان امسال هدف گیری دولت رسیدن به حجم تولیدی بیش از 500 میلیون متر مکعب گاز در روز است، هدفی که تقریبا دو برابر آمارهای تولید سه سال پیش و البته میزانی در حدود تولید قطر از این میدان مشترک گازی است.

    در سال‌های گذشته دولت توانست چهار فاز پارس جنوبی یعنی فازهای 12، 15، 16 و 17 را به بهره برداری و افتتاح برساند، اما امسال بنابر اعلام وزارت نفت سال پنج فازی پارس جنوبی خواهد بود.

    برای دستیابی به تولید 500 میلیون متر مکعبی تا پایان امسال وزارت نفت باید بتواند فازهای 18، 19، 20 و 21 را افتتاح کرده و فاز 17 را نیز تکمیل کند و البته با توجه به وضعیت افتتاح و بهره‌برداری فاز در سال‌های گذشته، دستیابی به این هدف به نوعی رکوردشکنی به شمار می‌رود.

    بر اساس این برنامه در فاز ١٩ چهار سکوی دریایی، ٢١ حلقه چاه و دو رشته خط ٣٢ اینچ به منظور انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی وجود داشته و به بهره‌برداری می‌رسد،  در فازهای 20 و ٢١ نیز  دو دکل حفاری روی سکوی نصب است می‌شود که هر سکو١١ حلقه چاه دارد.

    همچنین تا آخر تیرماه نخستین سکوی فاز ٢١ نصب  خواهد شد ضمن این که پالایشگاه و بخش خشکی این فازها در وضع مطلوبی قرار دارند.

    در بخش دریایی فازهای 17 و 18 نیز مشکلات مالی صدرا موجب تاخیر شده بود که امسال این بخش‌ها نیز به بهره‌برداری می‌رسد. بر این اساس امسال  تا پایان زمستان قرار است ٦ سکو در فازهای اولویت دار پارس جنوبی نصب شود.

    اما به غیر از این فازها که به نظر می‌رسد تکلیف افتتاح و بهره‌برداری از آن‌ها برای امسال تا حدی روشن است، فاز 11 این میدان مشتکر گازی هنوز در بلاتکلیفی به سر برده و بدون سرمایه‌گذار است.

    یکی از وعده‌های دولت تکمیل تمامی فازهای پارس جنوبی و جمع کردن این پروژه تا پایان عمر دولت بوده و برای این کار باید فاز 11 پارس جنوبی نیز به وضعیت با ثباتی دست پیدا کند.

    قرار است فاز 11 پارس جنوبی نیز یکی از پروژه‌هایی باشد که برای جذب سرمایه‌گذار در قالب قراردادهای جدید نفتی جهت ورود به مناقصه معرفی شود. اولین مناقصات نفتی و گازی قرار است در همین ماه استارت زده شود اما پیش از آن لازم است که متن قراردادهای جدید نفتی به تصویب نهایی رسیده و پیش نویس آن تهیه شود.

    البته در نهایت طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت امسال در کنار افتتاح فازهای 19، 20 و 21 به عنوان فازهای جدید این میدان گازی فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی با اینکه رسما در برنامه های امسال این میدان عظیم گازی نیست  اما احتمالا تا حدی توسعه پیدا می‌کند.

    عمر غرب کارون بیش از دولت یازدهم

    توسعه و افزایش بازیافت از میادین غرب کارون در روزهایی که وزرات نفت مهمترین هدفش را دستیابی به سطح تولید پیش از تحریم‌ها قرارداده و هنوز به دنبال کسب سهم از دست رفته خود در بازار است، جزو مهمترین اولویت‌های وزارت نفت است.

    برای رسیدن به اهداف تعیین شده ایران باید به برنامه‌های امسال خود یعنی افتتاح فازهای نخست یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی دست پیدا کند تا از این طریق حجم تولید نفت از این حوزه 100هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    البته برنامه‌های وزارت نفت برای افزایش تولید از این حوزه به برنامه یکساله 1395 ختم نمی‌شود، بلکه غرب کارون جزو برنامه‌های اصلی نفتی کشور در سیاست‌های برنامه ششم توسعه نیز قرار دارد.

    بهاین ترتیب درطول یک سالی که از عمر دولت یازدهم باقی مانده است، قرار است تا پایان سال جاری تولید از میادین نفتی غرب کارون به 200 هزار بشکه در روز و پس از آن تا پایان عمر دولت یازدهم به 300 هزار بشکه در روز افزایش یابد، اما تا پایان زمان اجرای برنامه ششم توسعه مقدار تولید نفت خام از این میدان به 700 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    منابع مالی، برای دو اولویت موجود است

    طبق اعلام مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، کاردر برای آنکه به اهداف تعیین شده خود در دو حوزه میدان گازی پارس جنوبی و حوزه نفتی غرب کارون دست پیدا کند اعتبارات لازم را دارد.

    طرح‌های توسعه ای پارس‌جنوبی و غرب کارون به عنوان طرحهای اولویت دار وزارت نفت، در چارچوب اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی تامین اعتبار شده است  و بنابراین این ٢ طرح امسال مشکل مالی نخواهند داشت.

    مجوزهای تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، تامین مالی از طریق شرکتهای سرمایه گذار و ... برای پروژه‌های اولویت‌دار به نتیجه رسیده است و طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و میدانهای نفتی غرب کارون که از حیث مشترک بودن در اولویت وزارت نفت و کشور قرار دارند، امسال با مشکل تامین مالی مواجه نمی شوند.

    مجموع تامین منابع اعتباری هر دو طرح در سال 95 معادل 12.8 میلیارد دلار و 50هزار میلیارد ریال است.

    با این حال جوادی که پیش از این طی کمتر از سه سال از عمر دولت یازدهم دست راست وزیر نفت در حوزه نفت بوده است می‌گوید عمر چنین پروژه‌هایی رو به پایان بوده برای شرکت ملی نفت باید طرح‌های نوتری تدوین شود.

    با این وجود اولویت‌های وزارت نفت هنوز همان‌هایی است که در آغاز به کار دولت تعیین شده به نظر می‌رسد دولت یازدهم تا پایان عمر چهار ساله خود همچنان بر دو میدان و حوزه اصلی گازی و نفتی خود متمرکز خواهد ماند.

    برچسب ها