عصر خودرو

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه:

اصلاح نظام بانکی اولویت اصلی اقتصاد کشور است

عصر بازار- عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اولویت اصلی اقتصاد کشور در شرایط فعلی را اصلاح نظام بانکی و سیاستهای پولی کشور دانست و گفت: سیاستهای دولت تحت تأثیر گروه‌های فشار و رانت جویانی شکل می‌گیرد که در بخش مسکن ذی‌نفع هستند.

اصلاح نظام بانکی اولویت اصلی اقتصاد کشور است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محمد قلی یوسفی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اولویت بندی فعالیتها در اقتصاد کشور مستلزم وجود یک شرایط ایده‌آل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
    وی با اشاره به معضلاتی چون فقر و نابرابری، تورم، رکود اقتصادی و فساد گسترده در کشور گفت: اگر شرایط فعلی را ثابت در نظر بگیریم باید با هدف رفع بیکاری و اشتغالزایی به حمایت از کشاورزی و صنعت بپردازیم.

    یوسفی در ادامه اظهار کرد: اگر وضعیت موجود را نامطلوب در نظر بگیریم و تغییر آن را مقدمه‌ی برنامه ریزی بدانیم باید ابتدا یک استراتژی بلند مدت را تعریف کنیم سپس در چارچوب آن اهداف کوتاه مدتی چون اصلاح سیاستهای کلان اقتصادی، رفع محدودیتهای موجود در زمینه‌ی آزادیهای اجتماعی، نظارت اجتماعی بر عملکرد مسئولان، شفافیت و مبارزه با فساد اقتصادی را پیگیری کنیم.

    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نهادهای اجتماعی باید به گونه‌ای اصلاح شوند که نظارت اجتماعی بر کار مسئولان به بهترین شکل صورت بگیرد، بیان کرد: مردم باید از وضعیت موجود آگاهی کامل داشته باشند و بدانند که چه تصمیماتی و توسط چه کسانی و بر چه مبنایی گرفته می‌شود.

    وی با انتقاد از تصمیمات متناقض دولت در سه سال گذشته گفت: بالا و پایین شدن سود بانکی، تغییرات پی در پی قوانین و مقررات، کنترل قیمت حاملهای انرژی، تصمیمات مرتبط با بحث هدفمندی یارانه‌ها و سیاستهای کلان اقتصادی که توسط دولت صورت گرفت اشتباه بوده‌اند و دولت باید پاسخگو اشتباهات خود باشد.

    یوسفی اولویت اصلی اقتصاد کشور در شرایط فعلی را اصلاح نظام بانکی و سیاستهای پولی کشور دانست گفت: سیاستهای دولت تحت تأثیر گروه‌های فشار و رانت جویانی شکل می‌گیرد که در بخش مسکن ذی‌نفع هستند.

    وی حرکت دادن منابع مالی کشور به سمت بخش مسکن را اشتباه دولت دانست و با انتقاد از وزیر راه و شهرسازی گفت: وزیر راه و شهرسازی در این سه سال به مسائل اصلی حوزه‌ی خود بی‌اعتنا بوده است و بارها به بیان اظهاراتی جنجالی در مورد سیستم بانکی کشور پرداخته است.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: همانطور که بنگاه داری بانکها کاری غلط و زیان آفرین است، سرمایه‌گذاری مستقیم بانکها در بخش مسکن هم اشتباه است. یوسفی حل مشکلات صنعت مسکن را وظیفه‌ی بخش خصوصی دانست و گفت: دولت نباید در بخش مسکن دخالت کند.

    وی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را در شرایط فعلی اشتباه و گرفتاری در یک باتلاق دانست و گفت: بانکها منابع مردم را در این بخش قفل کرده‌اند.

    یوسفی توجه به صنعت گردشگری را از مسائل مهم اقتصاد ایران دانست و افزود: باید زیرساختهای کشور را بهبود بخشید و حمل و نقل را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کرد تا امنیت روانی مسافران و گردشگران تأمین شود. او گسترش گردشگری را به دلیل ارز آوری از مهم‌ترین اولویتها دانست.

    وی با انتقاد از حقوقهای نجومی مدیران دولتی که در روزهای گذشته رسانه‌ای شده است گفت: باید در شاخصهایی که منجربه انتخاب چنین مدیرانی شده است تجدید نظر شود.

    برچسب ها