عصر خودرو

آمارهای جهانی نشان می‌دهد

ارزش تولید پتروشیمی آلمان ۹ برابر ایران

عصر بازار: حسینعلی زادمهر، پژوهشگر همکار با موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی وابسته به دولت در گزارش کارشناسی خود با عنوان «چشم‌انداز صنعت پتروشیمی و سیاستگذاری نرخ خوراک» آمار جذابی از فعالیت ایران و سایر کشورها در این صنعت ارایه کرده است.

ارزش تولید پتروشیمی آلمان ۹ برابر ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ساعت 24، در گزارش ارایه شده از طرف این پژوهشگر ایرانی آمده است که شرکت Basft آلمان در سال 2013 توانسته است 102 میلیارد دلار فرآورده پتروشیمی تولید کند و بزرگ‌ترین صادرکننده این نوع کالاها به حساب می‌آید. شرکت sinoper چین نیز در سال یاد شده 72 میلیارد دلار فرآورده پتروشیمی تولید و از این نظر دومین شرکت بزرگ جهان به حساب می‌آید. شرکت‌های آلمانی Basell-industry و Bayer آلمان نیز به عنوان ششمین و دهمین شرکت‌های صادرکننده فرآورده‌های پتروشیمی توانسته‌اند در سال 2013 به ترتیب 44 و 29 میلیارد دلار فرآورده پتروشیمی تولید کنند.
    یک محاسبه ساده نشان می‌دهد سه شرکت آلمانی در سال 2013 روی هم 168 میلیارد دلار فرآورده‌های پتروشیمی تولید کرده‌اند. این در حالی است که مجموع ارزش تولید فرآورده‌های پتروشیمی ایران در سال 1393 شامل بر صادرات و مصرف داخلی 21 میلیارد دلار گزارش شده است. به این ترتیب شرکت‌های آلمانی 9 برابر ایران کالای پتروشیمی صادر کرده‌اند. این در حالی است که ایران دومین دوره منابع گاز و سومین کشور دارنده ذخایر نفت در دنیا به حساب می‌آید که ماده اولیه تولید فرآورده‌های پتروشیمی است.
    گزارش حاضر نشان می‌دهد ارزش تولید پتروشیمی توسط شرکت Sabic عربستان نیز در سال 2013 معادل 50 میلیارد دلار است که دو برابر ارزش تولید ایران به حساب می‌آید. آمار ارایه شده توسط icis Chemical Business نشان می‌دهد در سال 2013 از 10 شرکت بزرگ فعال در حوزه پتروشیمی 3 شرکت امریکایی، یک شرکت از ژاپن و یک شرکت از هلند نیز حاضر هستند.
    آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد ارزش صنعت پتروشیمی در سال 1393 معادل 22 هزار میلیارد ریال بوده است که با احتساب قیمت میانگین هر دلار حدود 3 هزار تومان در سال ارزش مصرف داخلی نیز 7 میلیارد دلار خواهد شد.

    برچسب ها