عصر خودرو

مدیرعامل سیمان سامان غرب :

عراق تعرفه واردات سیمان را افزایش داد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب گفت: این شرکت از ابتدای امسال به سمت بحران پیش می‌رود و با ادامه این وضعیت شاهد بحران جدی در تولید سیمان خواهیم بود.

عراق تعرفه واردات سیمان را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، شهریار گراوندی اظهار داشت: پس از اعمال سیاست‌های جدید دولت عراق در افزایش تعرفه واردات سیمان، وضعیت کارخانه‌های تولیدکننده این محصول به خطر افتاده و کارخانه‌های سیمان در داخل با مازاد تولید مواجه هستند.

    مدیرعامل سیمان سامان غرب ایجاد تعرفه‌های سنگین واردات سیمان تولید ایران را از دلایل عمده کاهش صادرات سیمان دانست و افزود: کشور عراق به منظور تقویت تولیدات داخلی و مقابله با رکود و بحران ایجاد شده تعرفه‌های سنگینی بر واردات سیمان وضع کرده که این موضوع سبب توقف صادرات سیمان ایران به عراق شده است.

    وی در مورد بازارهای جایگزین کشور عراق برای صادرات سیمان گفت: صادرات سیمان به بازارهای جایگزین به‌دلیل هزینه‌های بالای حمل داخلی و دریایی مقرون به صرفه نیست و این بازارها که بیشتر در حوزه خلیج فارس و آفریقا قرار دارند در اختیار کشورهای ترکیه، چین و امارات هستند.

    گراوندی حمایت‌های همه جانبه دولت از کارخانه‌های تولید سیمان را به‌ویژه در هزینه‌های حمل و نقل دریایی و تامین یارانه‌ها به تولیدکنندگان را ضروری دانست و افزود: تاکنون این اقدامات از سوی دولت انجام نشده و قیمت تمام شده در مقصد برای تولیدکنندگان سیمان به حدی بالاست که تولیدکننده داخلی سیمان توان رقابت با سایر کشورها را ندارد.

    مدیرعامل سیمان سامان غرب با بیان اقداماتی که تاکنون از سوی وزارت صنعت و معدن و انجمن صنفی کارفرمایان برای رفع ممنوعیت صادرات سیمان به عراق انجام شده است، گفت: با وجود اینکه اقدامات مناسبی در زمینه رفع ممنوعیت صادرات انجام شده اما به علت دیرهنگام بودن تا به حال نتیجه خاصی نداشته است.

    وی میزان مصرف سیمان براساس شاخص‌های مصرف سرانه را اکنون حدود 600 کیلوگرم دانست و گفت: با فرض جمعیت دو میلیون نفر در استان کرمانشاه مصرف سرانه استان یک میلیون و 200 هزار تن در سال می‌شود که ظرفیت تولید استان در مجموع حدود 3 میلیون و 300 هزار تن سیمان در سال است.

    گراوندی با بیان اینکه کارخانه‌های سیمان استان کرمانشاه مازاد تولید خود را به کشورها و استان‌های دیگر صادر می‌کنند افزود: در دو سال گذشته که رکود در بازار صنعت سیمان به وجود آمد، تولیدات سیمان برخی از استان‌های دیگر از جمله ایلام و همدان در استان کرمانشاه به فروش می‌رسد.

    وی با بیان اینکه وضعیت بحرانی بازار سیمان امکان رقابت را از تولیدکنندگان و کارخانه‌داران صنعت سیمان گرفته است، عنوان کرد: در این شرایط حتی کارخانه‌داران تولید سیمان مجبور به تخفیف شده و گاهی به نقطه ضرر هم رسیده‌اند زیرا وضعیت صادرات سیمان در چند ماه گذشته دچار بحران و آسیب جدی شده است.

    مدیرعامل سیمان سامان غرب با اشاره به کاهش مصرف سرانه سیمان در داخل کشور گفت: عدم گشایش در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی و رکود بازار مسکن از دلایل جدی کاهش مصرف سرانه سیمان در کشور است و مازاد تولید سیمان در کشور را به وجود می‌آورد.

    وی با اشاره به رکود جدی در بازار مسکن و توقف ساخت و ساز در چند سال گذشته بیان کرد: به این دلایل سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه مسکن انجام نمی‌شود و از طرفی دولت به دلیل رکود اقتصادی و کمبود اعتبار و بودجه توانایی در نظر گرفتن و تعریف بودجه‌های مناسب را برای پروژه‌های عمرانی ندارد.

    گراوندی با بیان اینکه رکود در صنعت سیمان واحدهای تابعه خودش را نیز درگیر بحران و رکود کرده است، گفت: رکود در صنعت سیمان باعث رکود در واحدهای تجهیز قطعات سیمان، بسته‌بندی پاکت سیمان، واحد خدمات و حمل و نقل سیمان شده و صدها هزار نفر را به صورت مستقیم  یا غیرمستقیم بیکار کرده است.

    وی با بیان اینکه کارخانه‌داران سیمان تا به حال نهایت تلاش خود را برای برون‌رفت از این بحران و رکود انجام داده‌اند، گفت: اکنون نوبت دولت است که با مذاکره با دولت عراق، ایجاد تعرفه‌های مناسب و برقراری یارانه‌ها برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل دریایی زمینه رونق صادرات سیمان را فراهم کند.

    وی با اشاره به اینکه دولت باید با تخصیص اعتبارات مناسب برای پروژه‌های عمرانی و تقویت بازار مسکن، صنعت سیمان را از رکود و بیکاری نجات دهد، افزود: شرکت سیمان سامان غرب تا سال 94 با هیچ مشکل و بحرانی مواجه نبود اما از ابتدای سال 95 این شرکت به سمت بحران پیش می‌رود و با ادامه این وضعیت شاهد بحران جدی در این کارخانه در نیمه دوم امسال خواهیم بود.

    برچسب ها