عصر خودرو

جزئیات سناریوی جدید صادرات گاز؛

ایران به‌جای گاز، برق صادر می‌کند

مذاکرات با ترکمن‌ها آغاز شد

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به مذاکرات گازی انجام شده با ترکمنستان، گفت: تبدیل گاز به برق اقتصادی‌ترین سناریوی فعلی برای صادرات گاز ایران به کشورهای منطقه است.

ایران به‌جای گاز، برق صادر می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عزیزالله رمضانی امروز در «نشست تخصصی معرفی نظریه شبکه انرژی خزر» در تشریح سیاست‌های تجارت گاز ایران، گفت: براساس گزارش برتیش پترولیوم انگلیس هم اکنون با پشت سرگذاشتن روسیه به بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان تبدیل شده است.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در شرایط فعلی برای سومین سال متوالی از ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان یاد می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون سه سناریو برای صادرات گاز طبیعی ایران تعریف و مطالعات اجرای آنها آغاز شده است.

    این عضو هیات مدیره شرکت گاز از مسیر خط لوله، ال ان جی و تبدیل گاز به برق به عنوان سه اولویت صادرات گاز ایران یاد کرد و اظهار داشت: هر یک از این مسیرها معایب و مزیت‌هایی به همراه دارد که به دنبال انتخاب بهترین گزینه ها برای هر یک از بازارها هستیم.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر وسعت شبکه انتقال گاز ایران به حدود 34 هزار کیلومتر افزایش یافته است، تاکید کرد: با توجه وسعت شبکه فعلی انتقال از ظرفیت صادرات سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از مسیر خط لوله برخوردار هستیم.

    وی با بیان اینکه صادرات گاز به کشورهای همسایه از مسیر خط لوله اقتصادی و ایمن ترین سناریوی موجود است، تاکید کرد: با این وجود، ساخت خطوط لوله گاز دارای محدودیت‌های زیست محطیطی هم هست.

    رمضانی با اشاره به برنامه ایران برای ورود به بازار LNG با توجه به لغو تحریم‌ها، یادآور شد: از سوی دیگر، سناریوی تبدیل گاز طبیعی به برق به جهت اقتصاد پروژه از اهمیت برخوردار بوده به این دلیل که تکنولوژی انتقال برق، هزینه سرمایه گذاری، هزینه بهره برداری و عملیات آن را پایین آورده است.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ادامه داد: اگر این موارد را در نظر بگیریم، این ایده مطرح می‌شود که گاز را تبدیل به برق کنیم و برق را در شبکه‌ای به جریان بیندازیم، بنابراین در قالب نشستی در عشق آباد بحث شبکه انرژی را مطرح کردیم.

    به گفته رمضانی بر این اساس، شبکه برقی با حضور کشورهایی همچون ایران، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و یا کشورهای دیگر ایجاد می‌شود و کشورهایی که انرژی را تولید می‌کنند، برق را به این شبکه تزریق کرده و کشورهایی که نیاز دارند، از این شبکه برداشت می‌کنند.

    وی با یادآوری اینکه اگر بخواهیم این فرایند را در یک رینگ کوچک در نظر بگیریم کشورهایی که به تولید برق در این شبکه می‌پردازند، ایران و ترکمنستان هستند، اما اگر در رینگ بزرگتر در نظر بگیریم قطر و روسیه هم می‌توانند در این پروژه مشارکت داشته باشند، گفت: زیرا 70 درصد ذخایر گاز طبیعی جهان در اختیار چهار کشور ایران، روسیه، ‌ ترکمنستان و قطر است.

    این مقام مسئول با یادآوری اینکه بخواهیم مشارکت ایران و ترکمنستان را در نظر بگیریم حداقل 10 کشور می توانند مشارکت داشته باشند و کشورهای دیگر را هم به این حلقه اضافه کنیم بیش از 30 کشور می توانند در این بازار مشارکت داشته باشند، تبیین کرد: در نشست عشق آباد این ایده مطرح شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو