عصر خودرو

کاهش صادرات ژاپن برای هشتمین ماه متوالی

عصر بازار- صادرات ژاپن در ماه می برای هشتمین ماه متوالی کاهش یافت این در حالی است که در پی تلاش نخست‌وزیر ژاپن برای احیای اقتصاد این کشور صادرات به چین، آمریکا و اروپا با سقوط مواجه شده است.

کاهش صادرات ژاپن برای هشتمین ماه متوالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس اعلام وزارت دارایی، صادرات ژاپن در ماه می نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.3 درصد ماه داشته است. برآورد متوسط اقتصاددانان مورد بررسی بلومبرگ افت 10 درصدی بوده است. واردات نیز 13.8 درصد سقوط کرده تا کسری مبادلات تجاری ژاپن در ماه می به 40.7 میلیارد ین (389 میلیون دلار) برسد.

    در پی رکود در تقاضای خارجی و تقویت ین که باعث کاهش درخواست کالاهای داخلی و ضربه خوردن به درآمد صادرکنندگان شده است،‌ ژاپن در سال جاری رشد اقتصادی متوسطی را به ثبت رسانده است. تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن این هفته نگرانی خود را در خصوص ین ابراز کرد و خواستار همکاری خارجی برای حل کردن حرکت نامنظم ین در بازار شد.

    آتسوشی تاکدا، اقتصاددان شرکت ایتوچو در توکیو اعلام کرد: « صادرات هنوز ضعیف است و تقاضای خارجی نیز پایین باقی مانده و به نظر می‌رسد اثرات ین ضعیف سال گذشته نیز در حال از بین رفتن است. با نظرسنجی در خصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ( برگزیت) و تضعیف انتظارات برای افزایش نرخ بهره،‌ ین همچنان به تقویت خود ادامه خواهد داد و این خطر بزرگی برای اقتصاد ژاپن محسوب می‌شود.»

    گزارش روز دوشنبه نشان می‌دهد صادرات ژاپن به آمریکا در ماه می 10.7 درصد کاهش داشته است در حالیکه صادرات به اروپا افتی 4 درصدی را تجربه کرده است. صادرات به چین،‌بزرگترین شریک تجاری ژاپن نیز 14.9 درصد کاهش داشته است.

    کاهش 24 درصدی ارزش صادرات فولاد بیشترین سقوط را در محموله‌های فرستاده شده به خارج از کشور داشته است. همچنین درآمد صادراتی قطعات نیمه‌رسانای ژاپن نیز با افتی 20 درصدی مواجه شده است. بیشترین سهم کاهش ارزش واردات ژاپن نیز در اختیار نفت و گاز طبیعی بوده است که قیمت آن به دلیل تقویت ارزش ین در سال جاری کاهش یافته است.

    برچسب ها