عصر خودرو

ترکان:

اقتصادبایدمتکی به استعدادهای درونی باشد

عصر بازار- دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه اقتصاد باید متکی به ظرفیت‌های داخلی باشد، افزود: البته باید به بازارهای صادراتی، بین‌المللی و ظرفیت‌های بین‌المللی نیز توجه داشته باشیم و متوجه این پتانسیل‌ها باشیم تا اقتصاد مقاومتی به یک موضوع همیشگی تبدیل شود.

اقتصادبایدمتکی به استعدادهای درونی باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه خبری مناطق آزاد، «اکبر ترکان» افزود: این که می گوییم اقتصاد باید متکی به استعدادها و ظرفیت های داخلی باشد، به معنای درون‌گرایی نیست بلکه به معنای درون‌زایی است چرا که از زایش ظرفیت‌ها و استعدادهای درونی،‌ اقتصاد رشد می کند.
    وی با طرح این پرسش که آیا می‌خواهیم آینده کشور را روی منابع خارجی قرار دهیم و روی آن حساب باز کنیم یا روی توانایی‌های داخلی؟ گفت: اینکه روی توانایی داخلی حساب کرده و متکی به ظرفیت‌های داخلی پیش برویم، برای این است که در مقابل تهدیدات بیرونی مصون باشیم.
    مشاور رئیس جمهوری افزود: تهدیدهای بیرونی علیه ماست، اگر چه در سطوح سیاسی، دولت آمریکا با امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کرده اما اوباما بخشی از نظام سیاسی آمریکا است و قدرت‌های دیگری پیدا و نهان در ایالات متحده هستند که آن‌ها به دشمنی‌ با ایران ادامه می‌دهند.
    وی تاکید کرد: الآن ساختار تحریم‌ها فروریخته و مصوباتی که علیه کشور ما به ‌صورت ظالمانه به تصویب رسیده بود، از بین رفت؛ اما در ایالات‌متحده لابی‌های صهیونیستی قدرتمندی است که علیه نظام و جمهوری اسلامی عمل می‌کنند و آن‌ها همچنان به دشمنی خود ادامه می‌دهند و دشمنی‌شان را قطع نکرده‌اند.
    ترکان افزود: البته آنها موفق نشده‌اند تاکنون علیه ما اقدامی انجام دهند ، اما اقداماتشان را علیه ما ادامه می‌دهند، به همین دلیل باید برنامه خود را روی اقتصاد مقاومتی قرار دهیم تا دشمنی‌ها و تهدیدها نتواند به کشور آسیب بزند.
    مشاور رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت برای حمایت از تولید داخلی باید از فناوری‌های جدید حمایت کند، هزینه برخی از فناوری‌ها را بپردازد، مثلا به صنایع بگوییم بروید تکنولوژی‌تان را به‌روز کنید، نصف پول تحقیق و توسعه را دولت می‌دهد.
    وی افزود: البته وزارت صنعت باید صندوق حمایت از فناوری‌های جدید داشته باشد تا فناوری که با تحقیق و توسعه به‌دست می‌آید، همه پول آن را به گردن کارخانه نیندازیم. تولید یک محصول جدید، هزینه تحقیق و توسعه دارد بنابراین دولت باید کمک کند تا به سمت بهبود و ارتقای فناوری حرکت کنیم.
    دبیر شورایعالی مناطق آزاد افزود: اگر فناوری صنعت داخلی به‌روز نشود، منجر به این می‌شود که اینها قدرت رقابت را از دست می‌دهند، لوازم خانگی هم باید از نظر تکنولوژی به‌روز شود و تحقیق و توسعه داشته باشند تا با ارایه مدل‌ها و تکنیک‌های جدید، قدرت رقابتی اش را حفظ کند.
    مشاور رئیس جمهوری یادآور شد: صنعت داخلی کشور از آنجا آسیب دید که قیمت دلار را در آن دوران ثابت نگه داشتند و تورم باعث ‌شد قیمت کالای داخلی سال به سال بالا رود و چون قیمت دلار را ثابت نگه داشته بودند، قیمت کالای مشابه خارجی ثابت بود.
    وی افزود: وقتی دلار ثابت نگه داشته شود، تورم باعث می‌شود آن 30 هزار ریال به 40 هزار، 70 هزار و در نهایت 100 هزار ریال تبدیل شود، پس قیمت داخلی با تورم بالا می‌رود، ازاینرو وقتی دلار ثابت نگه داشته شود، قیمت خارجی همان 5 دلار و 50هزار ریال است و در این صورت صرفه با واردات است.
    ترکان ادامه داد: در این زمان است که صنایع داخلی یکی پس از دیگری از دور خارج شدند و منجر به واردات کالا از خارج شد، این آسیب اصلی است که با دلارهای فراوان صادرات نفت و پایین نگه داشته شدن مصنوعی قیمت دلار به صنعت ایران وارد شد. یک‌مرتبه دلار جهش پیدا کرد و 36 هزار ریال می‌شود که هنوز هم در همان حدود است.

    برچسب ها