عصر خودرو

تحلیل‌گر بانک «مریل‌لینچ» ابعاد و دلایل کاهش عمدی ارزش یوآن را بررسی کرد

تسهیل کمّی از نوع چینی

عصر بازار: در حالیکه کاهش تعمدی ارزش یوآن، بازارهای جهانی را به لرزه انداخته، «دیوید وو» تحلیل‌گر بازار پول در بانک «مریل لینچ» با حضور در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بررسی اقدام بانک مرکزی چین و آثار آن در بازارها پرداخته است.

تسهیل کمّی از نوع چینی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، دیوید وو در تلویزیون «بلومبرگ» درباره اینکه آیا این اولین و تنها کاهش ارزش یوآن است، اظهار کرد: چینی‌ها می‌گویند همین یک بار است و تمام؛ اما امکان ندارد. اگر از یک چیز کاملاً مطمئن باشم این است که تازه اول کار هستیم؛ چرا که کاهش 1.9 درصدی ارزش یوآن قرار نیست صادرات چین را زیر و رو کند.

    وو تأکید کرد: مسئله مهم‌تر این است که به نظر من چین این کار را کرد تا بتواند سیاست‌های پولی‌اش را آزادانه‌تر تسهیل کند. یکی از نکاتی که درباره‌اش صحبت‌های زیادی شده، «سه‌گانه ناممکن» است که یعنی هیچ کشوری نمی‌تواند همزمان‌ هم ورود و خروج سرمایه را آزاد بگذارد‌، هم نرخ برابری پول خود را ثابت یا تقریبا ثابت نگه‌دارد و هم سیاست پولی مستقلی را دنبال کند.

    تحلیل‌گر «مریل لینچ» اشاره کرد که این اقدام بانک مرکزی چین نمی‌تواند تصادفی باشد و ادامه داد: چین نیز از قاعده «سه‌گانه ناممکن» مستثنی نیست. درست بعد از اینکه گزارش اشتغال ماه جولای آمریکا منتشر شد و احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر قوت گرفت، چین نیز ارزش پول را پایین آورد و این اقدام به ما می‌گوید چین سیاست‌های کاهش ارزش پول را ادامه خواهد داد.

    با توجه به اینکه برخی تحلیل‌گر‌ان معتقدند سیاست‌های کاهشی تداوم نخواهد داشت، دیوید وو گفت: به نظر من چین می‌خواهد به سمت پولی منعطف‌تر حرکت کند و هدفش این است که بتواند نرخ بهره را کاهش دهد. اما با کاهش نرخ بهره، فرار سرمایه بیشتری از چین خواهیم دید و در نتیجه آن، بدون شک یوآن باز هم تنزل خواهد یافت.

    به گفته وو، دولت چین با این اقدامات می‌خواهد ثابت کند که خودش اجازه داده ارزش یوآن کاهش یابد و این موضوع نه تنها برای چین، بلکه اقتصاد جهان خوب خواهد بود. وو معتقد است چین وارد یک جنگ جهانی ارزی شده است. با این حال این موضوع -شاید نه امروز یا ماه دیگر، اما- در میان مدت اقدام مفیدی خواهد بود.

    وی با تأکید بر خاصیت دومینویی کاهش ارزش یوآن، افزود: ترس از کاهش جهانی ارزش پول رو به افزایش است و هر کشوری با خود فکر می‌کند اگر چین ارزش پولش را 2 درصد پایین آورده، ما نیز باید همین‌کار را بکنیم و از ژاپن و کره و مکزیک گرفته تا حتی اروپا، عواقب آن را خواهند دید.

    مجری «بلومبرگ» خاطرنشان کرد: بسیاری از تحلیل‌گران از کاهش ارزش پول چین به عنوان اقدامی در راستای ترقی صادرات در کوتاه مدت یاد می‌کنند در حالیکه دیوید وو معتقد است این عمل یک تغییر ساختاری است. وو ضمن تأیید این نکته، توضیح داد: وقتی آمریکا تسهیل کمی انجام داد، نرخ بهره پایین رفت و به دنبال آن ارزش و بازار بورس آمریکا رشد کرد و همین اتفاق در مورد اروپا و البته ژاپن در سال 2013 نیز تکرار شد و هیچ مدرکی دال بر مستثنی بود چین از این روال، وجود ندارد.

    وی هم‌چنین افزود: اگرچه چینی‌ها ادعا می‌کنند دست به تسهیل کمّی نخواهند زد، اما نوع چینی تسهیل کمّی را اجرا کرده‌اند و اقدام دیروز چین، تنها آغاز ماجرا است.

    برچسب ها