عصر خودرو

یک مسئول صنعت نفت:

ظرفیت پالایشگاه های کشور به روزانه ۱.۸۳ میلیون بشکه رسید

عصر بازار- معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میانگین عملکرد تولید پالایشگاههای کشور یعنی تصفیه نفت‌خام همراه با میعانات گازی، از ابتدای امسال تاکنون به یک میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه در روز رسید.

ظرفیت پالایشگاه های کشور به روزانه ۱.۸۳ میلیون بشکه رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شاهرخ خسروانی افزود: برنامه تولید پالایشی کشور از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و 830 هزار بشکه بوده و ظرفیت پالایشی کشور هم برابر با این رقم است که در شرایط خاص و با برنامه‌ریزی شرکت ملی پالایش و پخش تولید تغییر می‌کند.
    به گفته وی ظرفیت پالایشی با میزان تولید پالایشی کشور دو موضوع متفاوت است، اما امکان دارد این ظرفیت پالایشی در سالهای مختلف به کار گرفته شود یا نشود.
    معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود : تولید پالایشی کشور براساس برنامه‌ سالانه‌ واحد برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت با در نظر گرفتن مقدار تولید، مصرف، تعمیرات اساسی و پیش‌بینیهای صادراتی کشور تعیین می‌شود.
    وی ضمن اعلام این‌ مطلب که ظرفیت پالایشی کشور تا چهار سال آینده 70 درصد افزایش خواهد داشت، اضافه کرد: ظرفیت پالایشی کشور پس از پایان پروژه‌ها و طرحهای پیش‌بینی شده تا سال2020 میلادی از یک میلیون و 850 هزار بشکه به سه میلیون و 200 هزار بشکه می‌رسد.
    خسروانی، درباره طرح های افزایش ظرفیت پالایشی کشور گفت: اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های 360 هزار بشکه‌ای پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس، 480 هزار بشکه‌ای طرح سیراف، 150 هزار بشکه‌ای پالایشگاه آناهیتا، 300 هزار بشکه‌ای پالایشگاه بهمن گنو در بندر جاسک و 120 هزار بشکه‌ای پالایشگاه پارس ظرفیت پالایشی کشور 70  درصد رشد را تجربه خواهد کرد.
    وی طرح تثبیت پالایشگاه آبادان را یادآور شد و افزود: براساس این طرح ظرفیت پالایشی افزایش پیدا نمی‌کند ؛ اما جابجایی صورت می‌گیرد، به طوری‌که واحدهای قدیمی با میانگین عمر60 تا80  سال به بالا از سرویس خارج و واحدهای جدید جایگزین می‌شوند و پالایشگاه آبادان به یک پالایشگاه مدرن و به روز مبدل می‌شود.
    به گفته این مقام مسئول، دولت ایران هزینه نوسازی پالایشگاه آبادان را می‌پردازد، اما برای یافتن اعتبار لازم برای پالایشگاه های دیگر، در تلاش است و برای مشارکت در این برنامه، با پیمانکاران کره‌ای و ژاپنی مذاکره می‌کند.
    وی افزود: طرح‌های اجرایی در پالایشگاه های بندرعباس، اصفهان، تهران و تبریز مشخصه افزایش کیفیت را دارد و با اجرای طرحهای افزایش کیفیت مجموع تولید نفت‌ کوره این پالایشگاهها به زیر 10 درصد می‌رسد.
    خسروانی اضافه کرد: طرح های افزایش کیفیت پالایشگاههای بندرعباس، اصفهان، تهران و تبریز نیازمند ١٤ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که با اجرای آن شاهد افزایش کیفی فرآورده ها و تولید بنزین و نفت‌گاز یورو ٤ در کشور خواهیم بود.
    وی اجرای دو بخش از طرح های افزایش کیفیت پالایشگاه اصفهان را یادآور شد و گفت : بخش سوم طرح های افزایش کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه بزودی به مرحله عقد قرارداد می‌رسد که با اجرای سیکل این پروژه ها کیفیت فرآورده ها و در عین حال ارزش افزوده آنها بالا می‌رود.
     اکنون 9 پالایشگاه کشور وظیفه پالایش روزانه حدود 1.85 میلیون بشکه نفت کشور را برعهده دارند و قرار است با راه اندازی پالایشگاه های جدید، این ظرفیت افزایش یابد.
    براساس گزارش های وزارت نفت، از 9 پالایشگاه فعال در ایران، یک پالایشگاه، سودآوری قابل قبولی دارد و سایر پالایشگاه ها نیاز به ارتقا و بهبود عملکرد دارند و بر این اساس، قرار است که با مشارکت ژاپنی ها و کره ای، این پالایشگاه ها نوسازی شوند.
    ایران در تولید بنزین و گازوئیل به ترتیب رتبه نهم و 13 جهان را دارد، اما در تولید مازوت در رتبه سوم قرار گرفته که نشان دهنده کیفیت پایین فرایندها در پالایشگاه های داخلی است.

    برچسب ها