عصر خودرو

تحلیلگر موسسه وایس هشدار داد:

تغییر چرخه های اعتباری

عصر بازار- مایک لارسون سردبیر اولین و قدیمی ترین نشریه پژوهشی وایس است که در سال ۲۰۰۱ به انجمن وایس پیوست . او یک تحلیلگر و روزنامه نگار بازارهای مالی است. وی در گذشته به تجزیه و تحلیل بازارهای مسکن و نرخ بهره نیز پرداخته است. وی در رابطه با وضعیت اعتبارات نقطه نظرهایی را مطرح کرده است که در ادامه می خوانید.

تغییر چرخه های اعتباری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، لارسون میگوید: از تابستان گذشته، بارها و بارها بر سرمایه گذاری دقیق و محتاطانه تاکید کردم. سرمایه گذارانی که به توصیه های من اهمیت دادند، از افت شدید بازار در ماه های آگوست و سپتامبر گذشته و برای دومین بار از سقوط سنگین بازار در ژانویه و فوریه نجات پیدا کردند. درواقع آن دسته از کسانی که از تحلیل های من استفاده کردند، فرصت این را داشتند که به سود چشمگیری دست پیدا کنند.

    اکنون، دوباره به شما هشدار می دهم. دلایل زیادی هم برای توجه کردن به این هشدار وجود دارد. درواقع من درباره شواهد و مدارک آشکار و مستدلی حرف می زنم که نشان می دهند، چرخه اعتباری بازگشته است. تعداد زیادی از کارشناسان وال استریت به اندازه کافی به این موضوع توجه نمی کنند و من نمی خواهم شما اشتباه آنها را تکرار کنید.

    به این نمودار که قیمت سهام SYF است، دقت کنید .چه می بینید؟ این نمودار یک سقوط بزرگ 13 درصدی در یک روز را نشان می دهد.

     

    ممکن است چیزی درباره شرکت SYF نشنیده باشید اما اگر شما کارت اعتباری خرید از فروشگاه داشته باشید، احتمالا با این شرکت سر و کار دارید. شرکت های استاین مارت، آمازون و کالاهای ورزشی دیک از مشتریان این شرکت هستند. این همچنین در حوزه تامین مالی برای خرید اقلام مصرفی بزرگ همچون مبلمان، لوازم الکترونیک، موتور سیکلت و مانند آن نیز فعالیت میکند..

    امروز این شرکت بیش از 66 میلیون حساب اعتباری را مدیریت میکند و در حدود 66 میلیارد دلار حساب وصولی دارد. در مرحله توسعه چرخه اعتباری این یک تجارت بزرگ به شمار میرود زیرا در این زمان، حسابهای دریافتی افزایش و تخلفات کاهش پیدا کرد. به همین دلیل است که قیمت سهام این شرکت از حدود 23 دلار دو سال قبل به سطح 36 دلار در تابستان گذشته رسید.

    اما بعد از آن، این شرکت شروع به افت کرد و بعد از اینکه از ماه فوریه این شرکت همگام با بازار بالا رفت، سهام آن تنها تغییرات اندکی داشته است. به همین ترتیب، ارزش سهام سایر شرکت های فعال در کارت های اعتباری و تجارت تامین مالی کالاهای مصرفی نیز کاهش پیدا کرد.

    این وضعیت هشداری بود که نشان میداد شرکت SYF به صورت فزایندهای با کاهش توان بازپرداخت مشتریانش رو به رو شده است. همچنین باید خاطر نشان کرد که تلاش های این شرکت برای کاهش تخلفات به اندازه قبل موفق نبوده است.

    و اما نصیحت من؟ به صحبت امیدوارکننده وال استریت و سخنان نامفهوم بانک مرکزی توجه نکنید و تنها تمرکزتان را بر آن چیزی که واقعا اهمیت دارد، بگذارید. چرخه اعتبارات و چرخه اقتصادی تغییر کرده است و اگر شما تغییر نکنید، بدون شک در معرض زیان های بازار قرار خواهید گرفت.

     

    برچسب ها