عصر خودرو

در ۲ ماهه نخست امسال؛

فولادسازان بخش دولتی بیش از ۲.۵ میلیون تن فولادخام تولید کردند

عصر بازار-سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: عملکرد واحدهای ذوب آهن اصفهان، شرکت ملی فولاد ایران، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان در دو ماهه نخست امسال در زمینه فولاد خام به ۲ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۳۴۰ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش بیش از ۱.۵ درصدی داشت.

فولادسازان بخش دولتی بیش از ۲.۵ میلیون تن فولادخام تولید کردند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، جدول آماری منتشر شده در این زمینه نشان می دهد که مجموع تولید کارخانه های ذوب آهن اصفهان، شرکت ملی فولاد ایران (گروه ملی صنعتی فولاد ایران، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خراسان)، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه (سبا و هرمزگان) در ماه های فروردین و اردیبهشت ماه امسال در زمینه تولید شمش چدن، بیلت، بلوم و اسلب به 2 میلیون و 502 هزار و 340 تن رسید که 61.4 درصد آن سهم اسلب بود.
    سال گذشته این واحدها در مدت یاد شده 2 میلیون و 542 هزار و 222 تن فولاد خام تولید کرده بودند که «اسلب» سهم 62.7 درصدی را از آن خود ساخته بود.
    بیلت (Billet): برخلاف شمش، فولاد طویل و سطح مقطع آن دایره یا مربعی با عرض کمتر از 15 سانتیمتر است و بیشتر برای تولید میلگرد و سیم استفاده می شود.
    بلوم (Bloom): چنانچه عرض بیلت بیش از 15 سانتیمتر باشد آن را بلوم می نامند و برای ساخت ریل، تیرآهن، قوطی و ... استفاده می شود.
    اسلب (slab): سطح مقطع اسلب برخلاف بلوم و بیلت مربعی نیست و شکل مستطیل دارد و برای ساخت ورق های فولادی، صفحه و ... قابل استفاده است.
    آمارها نشان می دهد که فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای فولادساز کشور سالیانه نزدیک به 2.2 میلیون تن بلوم و بیلت و 1.3 میلیون تن اسلب تولید می کند.
    همچنین تولیدات فولادی واحدهای یاد شده در دو ماهه نخست امسال به یک میلیون و 637 هزار و 860 تن رسید، درحالی که عملکرد سال گذشته در دو ماهه ابتدایی برابر با یک میلیون و 905 هزار و 292 تن ثبت شد.
    تولیدات فولادی واحدهای یادشده شامل لوله، کلاف، سایر، ورق گالوانیزه، تیرآهن، شمش کالایی، ورق عریض، میلگرد و ورق گرم می شود. حدود 60 درصد تولید دو ماهه پارسال و امسال در واحدهای فولادسازی انجام شد.
    اکنون ظرفیت تولید فولاد خام کشور به حدود 25 میلیون تن رسیده است؛ در واقع بیش از 45 درصد هدف چشم انداز 1404 تحقق یافته و قرار است در مدت10 سال آینده، ظرفیت این بخش به 55 میلیون تن برسد که از این رقم، 15 میلیون تن سهم صادرات است.
    پارسال صادرات فولاد کشور برای نخستین بار در دوران انقلاب اسلامی به 4.1 میلیون تن رسید که این رقم ثبت تاریخی را در این بخش به دنبال داشت؛ ایران اکنون یکی از 14 فولادساز جهان به حساب می آید.

    برچسب ها