عصر خودرو

بیانیه ژوئن بانک مرکزی آمریکا منتشر شد

فدرال رزرو در سایه «بریگزیت»

عصر بازار- ترس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حتی بر نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نیز سایه انداخته است. همه پرسی که به «بریگزیت» شهره شده ۲۳ ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، اما نشست ژوئن بانک مرکزی آمریکا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد، بیانیه‌ای که تحت‌تاثیر بریگزیت قرار گرفت.

فدرال رزرو در سایه «بریگزیت»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بیانیه فدرال رزرو چهارشنبه شب منتشر شد و پوشش جزئیات آن و اثر آن بر بازارهای مختلف در این گزارش ممکن نبود، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که فدرال رزرو نرخ‌های بهره را در نشست ژوئن افزایش نداده است. دلیل تردید مقام‌های بانک مرکزی آمریکا در مورد انقباضی‌تر کردن سیاست‌های پولی، وجود نگرانی‌های مختلف درباره روند احیای اقتصاد آمریکا و وضعیت اقتصادهای عمده جهان است، با این حال آنچه فعلا بزرگ‌ترین نگرانی اقتصاد جهان است، احتمال رای مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا است.

    نگرانی‌ها همیشه به نفع طلا کار می‌کنند و در این شرایط عجیب نیست که بهای اونس فلز زرد در محدوده‌های پایانی کانال 1200دلار نوسان کند. اونس طلا که دوشنبه با 10 دلار جهش روی قیمت 1283 دلار ایستاده بود، روز سه‌شنبه در انتظار معلوم شدن نتیجه نشست فدرال رزرو با تنها 2 دلار رشد به قیمت 1285 دلار رسید و روز چهارشنبه را نیز با قیمت 1284 دلار آغاز کرد. قیمتی که تا ساعت 6عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1281 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد، به‌ویژه از آن رو که این گزارش پیش از انتشار بیانیه فدرال رزرو نوشته شده است.

    روز انتظار

    اونس روز دوشنبه نوسان‌های قابل‌توجهی داشت؛ اما در نهایت انتظار معامله‌گران برای بیانیه چهارشنبه را به رخ کشید. روز سه‌شنبه نیز بریگزیت باعث شد خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشته باشد تا اونس از محدوده 1280 دلار کوتاه نیاید. با این همه عوامل خارجی در این روز به ضرر طلا کار کردند. روز سه‌شنبه شاخص دلار تقویت و بهای نفت خام تضعیف شد. با این حال نتیجه اثرگذاری عوامل مختلف، رشد اندک فلز زرد بود.

    بازارهای سهام جهان هم روز سه‌شنبه تضعیف شدند تا کمک دیگری نیز برای طلا فراهم شود. افت بازارهای سهام در روزهای نگرانی عجیب نیست. مهم‌ترین نماد نگرانی‌های اقتصادی در این روزها، سقوط بازدهی اوراق قرضه دولتی است که روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت. روز سه‌شنبه بازدهی اوراق قرضه 10 ساله آلمان برای اولین بار منفی شد. با وجود اثرگذاری عوامل مختلف در دومین روز کاری هفته، انتظار معامله‌گران در این روز کاملا مشهود بود.

    روز بیانیه

    اونس روز چهارشنبه را با نوسان‌های انتظاری آغاز کرد و گرچه با نزدیک شدن به ساعت انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو شاهد تشدید نوسان‌ها شد، تا زمان نوشته شدن این گزارش فاصله چندانی از محدوده 1280 دلار نگرفت. صبح چهارشنبه در حالی که افت شاخص دلار به رشد اونس کمک می‌کرد، رشد بازارهای سهام علیه طلا کار می‌کرد. پیش‌بینی بیشتر بازارها در صبح روز گذشته این بود که بانک مرکزی ایالات‌متحده در نشست ماه ژوئن نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش نخواهد داد. مساله مهم‌تری که کانون توجه بود این بود که آیا در بیانیه ژوئن به دو بار افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی اشاره خواهد شد یا نه. هر زمان سیاست پولی فدرال رزرو انقباضی‌تر شود، دلار تقویت و طلا تضعیف خواهد شد. با این همه اگر حالت ابهام در بازار بیش از این ادامه پیدا کند این احتمال وجود دارد که روندها «پیش‌خور» شوند و بازارها به رخ دادن افزایش نرخ‌های بهره واکنش کمتری نشان دهند.

    تازه‌ترین آمار اقتصادی نشان می‌دهد که خرده‌فروشی در آمریکا در ماه مه با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده و این مساله می‌تواند نشانگر افزایش رشد اقتصادی این کشور باشد. با این حال، وزارت کار آمریکا اخیرا آمارهای ناامید‌کننده‌ای را درخصوص وضعیت بازار اشتغال در ماه مه منتشر کرده است. ازسوی دیگر، فدرال رزرو آتلانتا پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه دوم امسال به 8/ 2 درصد خواهد رسید.

    برچسب ها