عصر خودرو

فروش ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به ایران

عصر بازار- چهارماه پس از تفاهم با ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما خبرها حکایت از آن دارد که سرانجام ایران با هواپیماسازی بوئینگ آمریکا برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما به توافق رسیده است.

فروش ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، اسفندماه سال گذشته تقریبا یکماه پس از تفاهم با ایرباس فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌المللی از ارائه پیشنهاد مذاکره توسط بوئینگ به ایران خبر داده و گفته بود:‌« بوئینگ دو روز (سوم اسفند ماه 94) پیش پیشنهاد مذاکره را به ما داده است و حتماً با آنها مذاکره خواهیم کرد. قاعدتاً هواپیماهای 737 انتخاب ایران است که نوع مطلوب‌تری است اما ایرلاین‌ها و خطوط هوایی نوع مدل را تعیین می‌کنند. خرید هواپیما از بوئینگ نیز به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک و بدون تضمین از سوی دولت خواهد بود.»

    فخریه‌ کاشان اوایل ماه جاری نیز با اشاره به مکاتبه با هواپیماسازی بویئنگ آمریکا از طریق ایمیل گفته بود: «مدیران این شرکت دو مرحله به ایران سفر کرده اند. مذاکراتی با آنها در همچنان با آنها از طریق ایمیل مکاتبه می کنیم و مذاکره با بوئینگ هنوز به مرحله قراردادی نرسیده است.»

    هفته گذشته شرکت بوئینگ اعلام کرد برای مذاکره با ایران در خصوص ارزیابی نیازهای این کشور به خرید هواپیما از دولت آمریکا مجوز گرفته و در حال بررسی نیازهای ایران به هواپیماهای مسافربری هستیم.

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز چند روز پیش در صحن علنی مجلس از توافق با بوئینگ خبر داده و گفته بود: به زودی این توافق را اعلام خواهیم کرد.

    حال در روزهای پایانی بهار روزنامه واشنگتن پُست آمریکا به نقل از منابع آگاه اعلام کرد ایران و بوئینگ به زودی توافق بر سر قرارداد چند میلیارد دلاری خرید 100 هواپیمای مسافربری را اعلام خواهند کردند.

    به گفته این منابع ایران قرار است به زودی جزئیات توافق خرید 100 هواپیمای مسافربری از شرکت بوئینگ را اعلام کند. ارزش این توافق 17 میلیارد دلار برآورد شده که در صورت نهایی شدن بزرگترین خرید ایران از آمریکا پس از اجرایی شدن برجام خواهد بود.

    اگرچه سازوکارهای مالی این توافق هنوز نهایی نشده اما احتمالا هواپیماهای خریداری شده ایران طی حدود یک دهه تحویل این کشور خواهد شد.

    یک مقام شرکت بوئینگ گفت خبر رسمی این توافق احتمالا چهارشنبه اعلام خواهد شد.

    بر اساس این گزارش ، با احتساب ارزش تفاهم با ایرباس در مجموع آمریکایی‌های و فرانسوی‌ها 42 میلیارد دلار هواپیمای مسافربری به ایران می‌فروشند.

     

     

    برچسب ها