عصر خودرو

با کاهش تورم باید سود تسهیلات بانکی هم کاهش یابد

عصر بازار- یک عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با تاکید بر اینکه با کاهش تورم باید سود تسهیلات بانکی هم کاهش یابد، گفت: در زمینه کاهش سود سپرده‌ها اگر هماهنگ عمل نشود منابع مالی مردم از بانکی به بانک دیگر منتقل می‌شود.

با کاهش تورم باید سود تسهیلات بانکی هم کاهش یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدمهدی مفتح درخصوص کاهش سود سپرده‌های بانکی که اخیرا توسط یکی از بانک‌ها انجام شده، اظهار کرد: طبیعتا سود تسهیلات و سپرده‌ها باید تابعی از پارامترهای اقتصادی مانند تورم باشد.

    وی تصریح کرد: براساس قانون بانکداری بدون ربا در دوره سود تسهیلات بانک‌ها موظف هستند تا سپرده‌های مردم را دریافت کرده تا در پروژه‌هایی با سود بالا سرمایه‌گذاری کنند و نهایتا سود را به مشتریان بازگردانند.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: سودی که سپرده حساب می‌شود علی‌الحساب است و قاعدتا باید طبق قانون بانکداری هر پروژه‌ای که به اتمام می‌رسد سود آن محاسبه و تسویه‌حساب شود؛ در حالی که بانک‌ها در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

    نماینده مردم تویسرکان در مجلس با تاکید بر اینکه با کاهش نرخ تورم باید سود تسهیلات هم کاهش یابد، گفت: یکسری پول و منابع در دست مردم است که به تنهایی توان انجام کار با آنها را ندارند و تمایل دارند که در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند و نهایتاً براساس قانون بانکداری به آنها سود تعلق گیرد چه بسا زندگی‌شان از این طریق تامین شود.

    مفتح در ادامه یادآور شد: اما درخصوص کاهش سود سپرده‌های بانکی اگر از حدی پایین‌تر بیاید ممکن است مردم پول‌هایشان را از بانک‌ها بردارند. بنابراین اگر جریان پولی بین بانک‌ها هماهنگ انجام نشود این اتفاق می‌افتد و منابع از بانکی به بانک دیگر منتقل می‌شوند.

    وی در پایان اظهار کرد: هماهنگ و یکسان عمل کردن در این زمینه مناسب است البته اگر از جابه‌جایی پول‌ها جلوگیری شده و بانک‌ها هم به سمت کاهش متناسب با شرایط اقتصادی پیش بروند به گونه‌ای که دستوری نباشد زیرا در حالت دستوری فقط فساد ایجاد می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها