عصر خودرو

بیانیه ژوئن فدرال رزرو امشب منتشر می‌شود

اوراق اروپایی در دامنه منفی

عصر بازار- روند بازارها در روزهای آینده به جزئیات بیانیه‌ای بستگی دارد که امشب منتشر خواهد شد، اما سه‌شنبه سقوط بازدهی اوراق قرضه دولتی آلمان به زیر صفر حتی بیش از نشست سرنوشت‌ساز کمیته بازار آزاد فدرال رزرو جلب توجه کرد.

اوراق اروپایی در دامنه منفی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته با تشدید نگرانی‌ها درباره احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بازدهی اوراق قرضه 10 ساله آلمان که اوراق دولتی معیار اروپا به شمار می‌رود، برای اولین بار در تاریخ به زیر صفر رسید چراکه تمرکز عمده سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های امن چرخیده است. بازدهی این اوراق روز گذشته به منفی 002/ 0 درصد رسید که در عمل به آن معنا است که سرمایه‌گذاران برای قرض دادن پول به دولت آلمان برای 10 سال هزینه می‌پردازند. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر شمار رای دهندگان حامی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در نظرسنجی 23 ژوئن بیش از مخالفان است.

    در انتظار بیانیه

    اما با وجود رکوردزنی معکوس اوراق قرضه جهانی(افت بازدهی اوراق دولتی تنها مربوط به آلمان نیست)، نشست ماه ژوئن پرنفوذترین بانک مرکزی دنیا همچنان در کانون توجه‌ها است. بازارهای ارز، سهام، فلزهای گرانبها و دیگر کالاهای پایه همگی در انتظار پایان نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هستند که سه‌شنبه آغاز شد و چهارشنبه شب به پایان می‌رسد. احتمال افزایش نرخ‌های بهره در این نشست اندک است- گرچه صفر نیست- اما مساله مهم‌تر این است که در صورت انقباضی‌تر نشدن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در نشست ژوئن، چه جزئیاتی درباره روند احیای اقتصاد ایالات متحده از سوی مقام‌های فدرال رزرو در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در هر نشستی دلار را تقویت و طلا و کالاهای پایه را تضعیف خواهد کرد؛ شاخص‌های بورس از کاهش سیاست‌های تسهیلی نگران خواهند شد اما کاهش ابهام درباره روند سیاست پولی می‌تواند آنها را رشد دهد.

    جهش 10 دلاری

    اونس طلا که هفته گذشته با کمک عواملی از جمله افزایش احتمال ثبات نرخ‌های بهره در آمریکا 5/ 2 درصد رشد کرده و به قیمت 1273 دلار رسیده بود، روز دوشنبه با 10 دلار جهش دیگر به قیمت 1283 دلار رسید. جهش اولین روز کاری هفته که بهای اونس را به بالاترین میزان در 4 هفته گذشته رساند، عمدتا ناشی از افزایش تقاضای طلا به عنوان سرمایه امن بود. مهم‌ترین دلیل رشد تقاضا،‌ افزایش نگرانی‌ها درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در نتیجه همه‌پرسی 23ژوئن بود که همچنان ادامه دارد. این نگرانی‌ها فشار بی‌سابقه‌ای را نیز بر بازدهی اوراق قرضه دولت‌های اروپایی وارد کرده و می‌کند. بازدهی اوراق قرضه اروپایی که هفته گذشته به شدت کاهش یافته بود، روز دوشنبه بیش از پیش به صفر نزدیک شد. وضعیت اوراق قرضه، بازارهای سهام را نیز تحت تاثیر قرار داد تا با افت شاخص‌های بورسی، طلا خوش‌بین بماند.

    تشدید نگرانی‌ها

    اوراق قرضه روز سه‌شنبه نیز روز بسیار بدی را تجربه کردند تا ادامه نگرانی‌ها درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان مشهود باشد. با سقوط بازدهی اوراق قرضه 10 ساله آلمان به دامنه منفی، بازارهای سهام نیز نوسان‌های کاهشی داشتند. بر اساس این گزارش، دیدیر دورت، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه «ای‌بی‌ان» به رویترز می‌گوید: «بازار در حال پیش خور کردن عدم قطعیت بیشینه است. همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأیی تاریخی است و وضعیت اوراق نمادی است از اینکه اوراق قرضه -حتی اکنون که بازدهی به مرز صفر درصد نزدیک است- همچنان به عنوان ابزار تضمینی دیده خواهد شد.» این یعنی چشم‌انداز اقتصاد اروپا به هیچ روی روشن نیست. روز سه‌شنبه پوند استرلینگ هم با ادامه نگرانی‌ها درباره نتایج همه‌پرسی اواخر ژوئن بر کف دو ماهه ماند. این وضعیت شاخص دلار را تقویت کرد تا طلا تحت فشار قرار بگیرد، با این همه، نگرانی‌های اقتصادی به نفع فلز زرد کار می‌کرد. البته سه‌شنبه بهای نفت خام نیز تحت تاثیر نگرانی‌ها افت کرد تا عامل دیگری هم علیه طلا کار کرده باشد. اونس که روز دوشنبه روی قیمت 1283 دلار ایستاده بود، روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر عوامل کاهشی به محدود 1270دلار هم رفت، گرچه عمدتا پیرامون مرز 1280 دلار نوسان می‌کرد. قیمتی که تا ساعت 7عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شده 1283 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    بخت طلایی

    اونس در حالی این روزها به مرز 1300 دلار نزدیک شده که اواخر ماه مه کف 1200 دلاری را تجربه کرده بود. علت اصلی اوج‌گیری دوباره فلز زرد، کاهش ارزش دلار و شاخص سهام، انتشار آمارهای ناامیدکننده اقتصادی در چین و تشدید نگرانی‌ها نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، قیمت طلا از ابتدای ژوئن تاکنون بیش از 6 درصد رشد داشته است. ینس پدرسن، تحلیلگر ارشد «دانسکه بانک» در این باره می‌گوید: «پس از انتشار آمارهای اشتغال آمریکا، بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بر این باورند که فدرال‌رزرو در نشست‌های ژوئن و ژوئیه نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. در عین حال نگرانی‌ها نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز بار دیگر افزایش یافته است. این 2 عامل بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است.»

    علاوه بر فدرال رزرو، بانک‌های مرکزی سوئیس، ژاپن و انگلیس هم در هفته جاری نشست خواهند داشت. این نشست‌ها از آن جهت اهمیت زیادی دارد که همه‌پرسی عضویت بریتانیا به زودی برگزار خواهد شد و می‌تواند تاثیر زیادی بر تحولات بازارهای بین‌المللی داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها