عصر خودرو

شوک تک سهم‌ها در بازار سهام

عصر بازار: شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه با افت ۷۰ واحدی (معادل ۱۱/ ۰ درصد) به رقم ۶۵هزار و ۹۰۳ واحد رسید. نماگر بازار در آغاز معاملات روز دوشنبه با روندی افزایشی سقف ۶۶ هزار واحدی را شکست، با این حال بازگشایی نماد بانک ملت نهایتا عامل افت شاخص شد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰۶/ ۰ درصد کاهش یافت.

شوک تک سهم‌ها در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کمتر بودن میزان افت شاخص هم‌وزن به دلیل سهم کمتر نماد «وبلمت» در شاخص هم‌وزن است، نمادی که عامل اصلی ریزش بازار بود. «وبملت» که از 29 تیرماه متوقف شده بود روز دوشنبه پس از برگزاری مجمع سالانه بازگشایی شد. این نماد معاملاتی با 68/ 3 میلیون سهم تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی شاهد 55/ 7 درصد افت قیمت بود و در کنار «شپدیس» بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشت. نمادهای «همراه»، «شپنا»، «تاپیکو»، «فملی» و «حکشتی» نیز بیش از سایر نمادها عامل رشد شاخص شدند. به این ترتیب نماگر بازار برای دومین روز متوالی در کانال 65 هزار واحدی به کار خود پایان داد. حجم معاملات این روز با افزایش 45/ 3 درصدی به 370میلیون سهم رسید و ارزش معاملات با 87/ 53 درصد افزایش 950 میلیارد ریال بود. 

    بازگشایی نماد «وبملت» و تاثیر شدید آن بر افت شاخص در این روز سناریویی را تایید کرد که بازگشایی نمادهای مهم در گروه‌های بانکی، پالایشگاهی و فلزات اساسی را عامل وارد شدن شوکی مقطعی به بازار می‌دانست. از سوی دیگر واکنش بازار نسبت به بازگشایی « شپنا» مثبت بود. معامله‌گران با اقبال به این سهم باعث افزایش 98/ 0 درصدی قیمت آن شدند. بر این اساس احتمال دارد بازگشایی نمادهای «شبندر» و «شبریز» از گروه پالایشی و نماد فولاد از گروه فلزات اساسی نیز در روزهای آینده همین پیش بینی‌ها را محقق کنند و وضعیت کوتاه مدت بورس را تحت تاثیر قرار دهند.

    رشد اندک فرابورس
    آیفکس روز دوشنبه را با رشد ناچیز یک واحدی (معادل 18/ 0 درصد) به پایان رساند تا شاخص کل فرابورس به رقم 774 واحد برسد. شاخص فرابورس تا ساعات پایانی معاملات حدود 58/ 0 درصد کاهش را تجربه کرده بود با این حال با رشد شاخص بر اثر معاملات نماد «مارون» در ساعات پایانی در نهایت نسبت به یکشنبه اندکی رشد داشت. به این ترتیب فرابورس بدون وجود عوامل وارد‌کننده شوک مقطعی ریزش شاخص را تجربه نکرد. با این حال بازگشایی نمادهای پالایشی در فرابورس(به‌عنوان نمونه «شتران») نیز می‌تواند عامل وارد شدن شوک به فرابورس شود. حجم معاملات روز دوشنبه فرابورس با 144 درصد افزایش به 376 میلیون سهم رسید. ارزش معاملات نیز 12 درصد افزایش یافت تا رقم 751 میلیارد ریال را در کارنامه خود به ثبت برساند.

    نمادهای «مارون»، «میدکو»، «پترول» و «بمپنا» عامل رشد شاخص کل فرابورس و نمادهای «هرمز»، «شپاس» و «حخزر» موثرترین نمادها بر افت شاخص بودند. در میان نمادهای فرابورسی سیمان لار سبزوار با نماد معاملاتی «سبزوا» پیش بینی درآمد هر سهم را بر اساس عملکرد واقعی 9 ماهه خود منتشر کرد. بر این اساس این شرکت در 9 ماه 105 ریال سود داشته که نشان می‌دهد موفق شده 128 درصد از پیش‌بینی‌ خود را پوشش دهد.

     

    برچسب ها