عصر خودرو

حفظ سلامت مالی و اداری با اجرای راهبری شرکتی

عصر بازار- مدیر حسابرسی داخلی شرکت بورس تهران در یادداشتی اجرای اصول راهبری شرکتی را همانند چتر حمایتی برای مدیران ارشد هیأت مدیره و بالاترین مقام هر سازمان یا واحد تجاری دانسته است.

حفظ سلامت مالی و اداری با اجرای راهبری شرکتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ناصر امیدواری در یاداشت خود می نویسد: یکی از کمیته­‌هایی که در نظام راهبری شرکتی پیش­ بینی شده، کمیته جبران خدمات است که از جمله وظایف آن می توان به تعیین و تصویب چارچوب­ها و مبانی جبران خدمات تمامی کارکنان از جمله مدیر عامل یا بالاترین مقام اجرایی واحد اقتصادی اشاره کرد.

    بدون تردید حضور یک یا دو نفر کارشناس مستقل و همچنین عضویت اعضای هیئت مدیره (یا هیئت عامل) در این کمیته موجب تعیین مبانی حقوق و مزایا توسط این کمیته می­ شود و لذا می ­توان انتظار داشت حقوق و مزایایی که به تمامی کارکنان از جمله مدیران ارشد و میانی پرداخت می­شود تا حدودی بر اساس میزان بازدهی ایشان و خدمات آنها باشد، اگر چنین فرآیندی اجرایی شود، مسلماً مسئولیت هرگونه پرداخت با این کمیته و هیئت مدیره خواهد بود که نظام و چارچوب آن را تصویب و جهت اجراء ابلاغ نموده‌­اند.

    حال چنانچه طراحی چارچوب­ های جبران خدمات به درستی صورت گرفته باشد، در مرحله اجراء نیاز به نظارت و کنترل وجود دارد، تا آسیب­ ها را به موقع شناسایی و موارد دارای شرایط بهبود را به مدیر عامل یا هیئت مدیره گزارش کند.

    در این مرحله نیاز به واحدی مستقل به نام کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی است، تا بر حسن اجرای موارد فوق نظارت کند و هرگونه آسیب احتمالی را شناسایی کند و به موقع نسبت به آن عکس ­العمل مناسب ارائه دهد.

    در نتیجه وجود کمیته­ جبران خدمات که در تعیین حقوق و مزایا نقشی اساسی دارد، برای سازمان‌ها، شرکت‌ها، واحدهای تجاری و حتی غیر انتفاعی پیشنهاد می­‌شود.

    چرا که جبران خدمت منصفانه رضایت تمامی کارکنان را به همراه خواهد داشت و در نهایت باعث حفظ و نگهداری سرمایه­ انسانی شرکت شامل مدیران و سایر کارکنان می­‌شود.

    در این میان باید به فکر حفظ و ارتقای سلامت اداری و مالی کلیه کارکنان و به ویژه مدیران بود و به گونه ­ای برای افراد جبران خدمات صورت گیرد که مطابق با شان، جایگاه سازمانی، موقعیت اجتماعی و میزان منابعی­ که در اختیار ایشان است، جبران خدمت صورت گیرد که اگر به این موارد بسیار مهم، توجه و دقت کافی صورت گیرد، از هر­گونه رویداد ناخوشایند احتمالی پیشگیری می­‌شود.

    تعیین اینکه حقوق و پاداش مدیران به چه میزان باشد، ابتدا با هیئت مدیره و سپس مجمع عمومی صاحبان سهام می باشد که در مورد هیئت مدیره باید مفاد قانون تجارت نیز مد نظر قرار گیرد.

    تنها در این صورت است که پاسخ­گویی و شفافیت در واحد تجاری افزایش می­یابد و داشتن ثبات و بازدهی بیشتر را  می­ توان انتظار داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها