عصر خودرو

توجه رسانه‌های چین به قشم به عنوان هاب ذخیره‌سازی انرژی در خلیج فارس

عصر بازار- تبدیل منطقه آزاد قشم به هاب (قطب) منطقه و قطب دریایی خلیج فارس در بخش ذخیره‌سازی نفت و فرآورده های نفتی که قرار است با همکاری یک شرکت ایرانی و چینی عملیاتی شود، مورد توجه رسانه های گروهی چین قرار گرفته است.

توجه رسانه‌های چین به قشم به عنوان هاب ذخیره‌سازی انرژی در خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رسانه های کشور چین در گزارش های خود اجرای این طرح اقتصادی را در نوع خود مهم، بی سابقه و آن را نشانه ای از تحکیم روابط اقتصادی دو کشور توصیف کرده اند.
    گزارش های منتشر شده تصریح کرده اند که این موضوع نشان دهنده آن است که ایران و چین بعد از برجام نیز قصد توسعه و گسترش همکاریهای خود را دارند.
    روزنامه «مردم» ارگان اصلی حزب حاکم چین نوشته است که چین و ایران توافقنامه ای را برای ساخت یک پایانه مشترک نفتی امضا کرده اند که در نوع خود قابل توجه است.
    تلویزیون مرکزی چین نیز در گزارشی به همکاری های دوطرف در عرصه انرژی پرداخته و آورده است که این پایانه قرار است در جزیره قشم در جنوب خلیج فارس ساخته شود.
    خبرگزاری «شین هوا» و تارنمای «چاینا ارگ» نیز از این قرارداد به عنوان تازه ترین گام دو کشور در زمینه توسعه همکاری های انرژی و نفت و گاز یاد کرده اند.
    بر اساس این گزارش ها قرار است با همکاری دو طرف، جزیره قشم به یک پایگاه بسیار مهم ذخیره و تولید نفت تبدیل شود.
    ارزش قرارداد طرفین 550 میلیون دلار اعلام شده و آمده است که شرکت ماشین سازی اراک ایران و بزرگترین موسسه صنایع سنگین چین آن را امضا کرده اند و بر مبنای آن قشم به بزرگترین پایگاه ذخیره سازی نفت در منطقه تبدیل خواهد شد.
    «مردم» می نویسد که به دنبال پایان مرحله اول ساخت این پایانه، قشم می تواند 10 میلیون بشکه نفت خام را ذخیره کند.
    گزارش ادامه می دهد: با اجرای این طرح نفتکش هایی با 140 متر عمق قادر خواهند بود تا 30 میلیون بشکه نفت را در خود جای دهند و در این پایانه پهلو بگیرند.
    گزارش ها همچنین پیش بینی کرده اند که عواید مربوط به این طرح در هر سال نزدیک 300 میلیون دلار خواهد بود.
    رسانه های چین از قشم به عنوان بزرگترین جزیره در ایران و خلیج فارس نام برده اند که با یک هزار و 491 کیلومتر مربع در شمال تنگه هرمز واقع است و همه نفتکش های عبوری در خلیج فارس می بایست از کنار آن عبور کنند.
    گفتنی است، قرارداد همکاری مزبور اوایل هفته جاری توسط مسئولان شرکت ماشین سازی اراک و شرکت «جینگ گانگ» بزرگترین شرکت فلزساز چین در شهر بندری شانگهای امضا شد که شرکت صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به عنوان یکی از حامیان مالی در این طرح بزرگ مشارکت دارد.
    امیر حسین رضایی مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک در حاشیه امضای این قرارداد در سخنانی گفته بود که قرارداد یاد شده 10 ساله بوده و در چند مرحله اجرای آن صورت می گیرد که در مرحله نخست ذخیره سازی 10 میلیون بشکه نفت در دستور کار قرار گرفته است.
    او با بیان اینکه این ترمینال نفتی، یک قرارداد اجاره 10 ساله نیز در کنار خود خواهد داشت، تصریح کرد که با اجاره مخازن نفتی، می توان سالانه 120 تا 150 میلیون دلار که قابلیت افزایش تا 300 میلیون دلار را داراست، برای کشور ارز آوری به همراه داشته باشد

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها