عصر خودرو

همکاری با سنگاپور چه مزیت‌های اقتصادی برای ایرانی‌ها دارد؟

عصر بازار- یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: سنگاپور که رتبه یک در شاخص فضای کسب و کار را دارد، سرپل تجاری ایران در خاور دور است.

همکاری با سنگاپور چه مزیت‌های اقتصادی برای ایرانی‌ها دارد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ اسدالله عسگراولادی درباره مزیت‌های سنگاپور معتقد است: در مورد سنگاپور سه نکته را همواره باید دید و متوجه آن بود. در واقع ابتدا باید بدانیم که سنگاپور چه مزیت‌ها و قابلیت‌هایی دارد؟ در این صورت می‌توان برای ورود به دروازه‌های تجاری آن برنامه‌ریزی کرد و با شناخت گام برداشت. نکته اول آنکه جمهوری سنگاپور سرپل حمل و نقل به آمریکای جنوبی و استرالیاست. بنابراین ایران که پیش از این تلاش کرده است با کشورهای آمریکای جنوبی و به خصوص برزیل وارد مبادلات تجاری شود، بهترین، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه سنگاپور است. می‌توان سنگاپور را به پایگاهی برای صادرات مجدد به این کشورها در نظر گرفت.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه تحلیل خود از مزیت‌های اقتصادی همکاری ایران با سنگاپور  مطرح کرده است:

    دومین مزیت سنگاپور، بندر این کشور است که با 600 بندر دیگر در جهان ارتباط دارد و شلوغ‌ترین بندر دنیا در زمینه حمل و نقل محصولات است. ماهانه 26 میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر‌شده از سوی سازمان بین‌المللی دریایی، بندر سنگاپور نخستین و بندر هامبورگ دومین بندر در عرصه حمل و نقل دریایی و اقتصاد دریایی هستند که آمار بیشترین قوانین و بنادر و فناوری‌های دریایی استفاده‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. یک‌چهارم از کانتینرهای حمل‌شده در جهان زیر پوشش بندر سنگاپور قرار دارند. این بندر بزرگ‌ترین بندر پالایشگاهی جهان است و در حدود نیمی از نفت دنیا در این بندر پالایش می‌شود. بندر سنگاپور دارای 45 اسکله است و ساحلی به طول 12 هزار متر دارد. همچنین این بندر چهار پایانه بزرگ دارد و سالانه 5.1 میلیارد تن کالا از این کشور حمل و نقل و 33 میلیون کشتی وارد بندر این کشور می‌شود.

    از طرف دیگر هرچند سنگاپور کشور کوچکی است، اما می‌تواند پایگاهی برای ترانزیت کالا به کشورهای پیرامونی خود، نظیر مالزی، اندونزی، ژاپن، کره و چین باشد.

    دومین مرکز بانکی خاور دور
    کشور سنگاپور پس از هنگ‌کنگ بزرگ‌ترین مرکز بانکی در خاور دور است. عمده بانک‌ها در سرتاسر جهان در این کشور شعبه‌های گوناگونی دارند. در این کشور همچنین بورس‌های بسیار توانمندی شکل گرفته است که حجم بالایی سهام و اوراق قرضه در آنها مبادله می‌شود. بنابراین حجم گسترده روابط بانکی در این کشور امکان افتتاح حساب برای تجار ایرانی را فراهم کرده است. در نتیجه امکان جابه‌جایی پول در شعبه‌های بانک‌های سراسر کشور تسهیل می‌شود. لازم به ذکر است که سنگاپور پس از هنگ‌کنگ دومین مرکز اقتصادی در آسیاست که به لحاظ بانکی پایگاه مهمی برای ایران محسوب می‌شود و باید آن را حفظ کرده و حتی در پی توسعه آن برآمد. مطمئن هستم که توسعه روابط با سنگاپور به نفع اقتصاد ماست. البته سرمایه صنعتی و تجاری در این کشور متمرکز نیست و همه آنچه وجود دارد سرمایه‌های بانکی است.

    از طرف دیگر، ایران سالیان طولانی را در تحریم به سر برده و قطعاً با لغو این تحریم‌ها اولویت برقراری روابط تجاری را با کشورهایی قرار خواهد داد که در زمان تحریم‌ها نیز به ما کمک کردند. یکی از این کشورها سنگاپور است که در تحریم‌ها از ایران حمایت کرد.

    هیات‌هایی که بین دو کشور در حال تردد هستند، یقیناً می‌توانند به برقراری و توسعه روابط میان دو کشور دامن بزنند. سنگاپور به لحاظ رتبه فضای کسب و کار در دنیا اول است و ظرف سه الی چهار ساعت می‌توان در آن کسب و کاری راه انداخت و حسابی در بانک باز کرد. این در حالی است که این کار در ایران بیش از 35 روز به طول می‌انجامد.

    در نهایت باید گفت که فاصله ایران و سنگاپور به لحاظ اقتصادی از هم بسیار زیاد است. ما می‌توانیم از شرایط ترانزیتی و بانکی این کشور به نفع خود بهره ببریم اما هرگز توان رقابتی در جذب سرمایه با کشوری که رتبه اول در شاخص کسب و کار را دارد نخواهیم داشت. سنگاپور با همه دنیا در ارتباط است، مزیت ارتباط با ایران نیز برای این کشور جذب سرمایه‌های ایرانی است. فراهم کردن بستر بانکی و ترانزیتی قوی برای ایران رفته‌رفته سرمایه‌گذاران ایرانی را به سمت بورس‌های سنگاپور سوق می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها