عصر خودرو

خیزش دوباره طلا ناکام ماند

عصربازار: طلا در بازار جهانی در پی صعود ارزش دلار که در کنار تغییر سیاست پولی آمریکا، به فشارهای نزولی بر این فلز ارزشمند افزود، با کاهش روبرو شد.

خیزش دوباره طلا ناکام ماند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات سه شنبه بازار سنگاپور حداکثر یک درصد کاهش یافت و به 1093 دلار رسید در حالیکه روز گذشته به 1108 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در سه هفته گذشته بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 0.5 درصد کاهش یافت و به 1097 دلار رسید.

    طلا روز دوشنبه تحت تاثیر کاهش ارزش دلار، حدود یک درصد صعود کرده بود اما پس از اینکه چین نرخ مرجع روزانه یوان را برای مقابله با افت صادرات این کشور کاهش داد، دلار صعود کرد و منجر به عقب نشینی طلا شد.

    این فلز زرد از سه هفته قبل که به پایین سطح 1100 دلار سقوط کرد، به دشواری تلاش کرده تا مجددا به بالای این سطح بازگردد اما بالا رفتن انتظارات برای افزایش نرخهای بهره در آمریکا بر قیمت این فلز ارزشمند سنگینی کرده است.

    طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون با پیش رو قرار گرفتن دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا هفت درصد نزول کرده است. بالا رفتن نرخهای بهره جذابیت طلا را که دارایی بدون بازده است، کمتر کرده و در عوض از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند. موسسه مالی گولدمن ساش اخیرا در گزارشی مجددا پیش بینی کرد طلا با افزایش هزینه استقراض در آمریکا و کاهش دارایی سرمایه گذاران در صندوقهای سرمایه گذاری طلا، ممکن است به پایین هزار دلار در هر اونس سقوط کند.

    دنیس لاکهارت، رییس بانک فدرال آتلانتا روز دوشنبه اظهار کرد که تصمیم برای افزایش نرخهای بهره بزودی گرفته خواهد شد. وی با بیان اینکه برای افزایش نرخهای بهره در نشست سیاستگذاری سپتامبر کاملا آماده است، تاکید کرد که افزایش بعدی به تدریج صورت خواهد گرفت.

    با وجود اینکه چین بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان است و بخشی از نیازش را از تولید داخلی تامین می‌کند، در عین حال از بازارهای خارجی هم خرید می‌کند اما ضعیف شدن ارزش یوان، واردات طلا را برای دارندگان ارز چین گران‌تر می‌کند و در نتیجه قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش می‌دهد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، تحلیلگران معتقدند این وضعیت دورنمای طلا را وخیم‌تر می‌کند زیرا در حال حاضر هم به دلیل ضعیف شدن تقاضای صندوقهای سرمایه گذاری تحت فشار قرار گرفته است.

    طبق آمار بلومبرگ، با نزدیک شدن زمان افزایش نرخهای بهره، میزان دارایی صندوقهای سرمایه گذاری طلا 70.3 تن یا 4.4 درصد در ماه گذشته کاهش پیدا کرد.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری حداکثر 0.9 درصد کاهش یافت و به 15.1125 دلار رسید. هر اونس پلاتین با 0.6 درصد کاهش، 980 دلار بود در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.8 درصد کاهش، 605 دلار معامله شد.

    برچسب ها