عصر خودرو

آمادگی ٧ شرکت خارجی برای ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عمان

عصر بازار- مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از علاقمندی هفت شرکت خارجی برای مشارکت در ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عمان خبر داد و گفت:پس از پایان مطالعات و امضای قرارداد، این خط لوله در مدت دو سال ساخته خواهد شد.

آمادگی ٧ شرکت خارجی برای ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مهم ترین طرح صادرات گاز ایران به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، صادرات گاز به عمان است که در صورت اجرایی شدن آن ، گاز صادراتی کشورمان در عمان به ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) تبدیل و به بازارهای هدف صادر خواهد شد.
    براساس توافق سال 2014 میان دو کشور، قرار است برای ١٥ سال روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.
    سرمایه گذاری فراوانی برای این پروژه دریایی نیاز است و تاکنون چندین شرکت خارجی برای تامین منابع مالی و اجرای آن اعلام آمادگی کرده اند.
    براین اساس، وزارت نفت به نقل از مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، از آمادگی هفت شرکت خارجی برای مشارکت در ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عمان خبر داده است.
    علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران به علاقمندی شرکت های خارجی برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران و عمان اشاره کرد و گفت: پس از انتشار نتایج مطالعات در زمینه این خط لوله می توان با شرکتهای خارجی برای حضور در این پروژه مذاکره جدی انجام داد و در غیر این صورت امکان پذیر نیست.
    وی اضافه کرد: ظرفیت انتقال گاز خط لوله صادرات گاز ایران به عمان از یک میلیارد فوت مکعب به یک میلیارد و نیم فوت مکعب افزایش یافته است.
    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران به برگزاری جلسه های سه جانبه میان شرکت ملی صادرات گاز ایران، شرکت تاسیسات دریایی به عنوان مشاور بخش دریایی و شرکت عمانی طرف قرار داد پرداخت و افزود: کارهای این پروژه طبق برنامه پیش می رود و بحث انتخاب پیمانکار زیر مجموعه، نهایی و عملیات اندازه گیری دریایی در بخش ایران اجرا و در بخش عمان نیز در حال انجام است.
    وی گفت: بخش مطالعات دریایی تعیین مسیر خط لوله دریایی پروژه صادرات گاز ایران به عمان به شرکت تاسیسات دریایی ایران واگذار شده که این شرکت چهار مسیر مختلف خط لوله دریایی این پروژه به منظور انتقال گاز ایران به عمان را تاکنون بررسی کرده و از این چهار مسیر به اتفاق طرف عمانی یک مسیر انتخاب شده و کار ارزیابی دریایی در حال انجام است.
    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران سرعت انجام کار درباره اجرای پروژه صادرات گاز ایران به عمان را از سوی ایران مطلوب خواند و اضافه کرد : عملیات ارزیابی در بخش ایران و عمان پایان یافته و امیدواریم در سه ماه آینده نتایج نهایی مطالعات استخراج شود.
    وی افزود: اجرای این پروژه مورد تاکید سران و وزیران نفت دو کشور است و به نتیجه رساندن این پروژه اهمیتی بسزا برای دو کشور دارد.
    به گفته مدیرعامل شرکت ملی صادارت گاز ایران، همزمان با پایان مطالعات و امضای قرارداد برای ساخت این خط لوله حدود دو سال زمان نیاز است تا این خط لوله به همراه دیگر تجهیزات از جمله ایستگاه های اندازه گیری و تقویت فشار که در خاک ایران قرار خواهد داشت، احداث شود.
    حدود نیمی از ظرفیت تاسیسات ال.ان.جی عمان خالی است و ایران می تواند از این فرصت برای صادرات گاز خود استفاده کند.
    ارزش این قرارداد حدود 60 میلیارد دلار برآورده شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها