عصر خودرو

رونق بورس در نیمه دوم امسال;

جذابیت های سهام و بازار بدهی پس از کاهش سود بانکی

عصر بازار- مدیر توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه در نیمه دوم امسال، بازار سرمایه رونق گرفته و بازدهی آن از بازارهای رقیب بیشتر خواهد شد، گفت: پس از کاهش سود بانکی، علاوه بر بازار بدهی و صندوق های سرمایه گذاری، بخشی از این سرمایه ها، جذب بازار سهام می شود.

جذابیت های سهام و بازار بدهی پس از کاهش سود بانکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سیدمحمد هاشمی نژاد روز یکشنبه  درباره وضعیت رکود در بازار بورس، با بیان اینکه وضعیت بازارسرمایه از واقعیات اقتصادی جامعه نشات می گیرد، افزود: تازمانی که رکورد و رخوت در اقتصاد کشور وجود داشته باشد، بورس نیز دچار رکود می شود؛ باید توجه داشت که سایر بازارها نیز دچار این وضعیت هستند.
    این مسئول بازار سرمایه به رشد سریع شاخص کل بورس در ماه های پایانی پارسال اشاره کرد و گفت: در سه ماه چهارم سال گذشته، خوش بینی شکل گرفته، باعث رشد سریع بازار بورس شد و در نتیجه منجر شد برخی با خوش بینی و با هدف کسب سودهای سریع و کوتاه مدت وارد بازار شوند.
    وی با بیان اینکه وضعیت سکون و رکود بازار بورس باعث می شود سهامدارانی که دنبال سود کوتاه مدت هستند، خسته شوند، گفت: نکته ای که سهامداران خرد باید به آن توجه کنند این است که بازار سرمایه یک بازار میان و بلندمدت است؛ تمایل برخی سهامداران برای اینکه سهم خریداری شده در مدت دو تا سه هفته بالا رفته و سود کلانی را کسب کند، نشان می دهد معامله، به درستی هدفگذاری نشده است.
    مدیر توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران یادآور شد: برای فعالیت در بازار سرمایه باید دوره زمانی 6 ماهه تا یک ساله به عنوان دوره سهامداری در نظر گرفته شود.
    هاشمی نژاد با بیان اینکه در پساتحریم، مذاکره ها و توافق هایی انجام شده که باعث امیدواری و خوش بینی در بازار شده است، اضافه کرد: بخشی از این مذاکرات به نتیجه رسیده و عملیاتی شده است اما بخش دیگر هنوز عملیاتی نشده است؛ بسیاری از برنامه ها و مذاکراتی که شرکت ها انجام داده اند، برای نتیجه دادن نیاز به زمان دارد.
    وی با بیان اینکه بخشی از این رکود بازار سرمایه، ناشی از روند اصلاحی شاخص کل است، گفت: اواخر پارسال رشد سریعی را در بازار شاهد بودیم که باعث شد بورس از سایر بازارها سبقت بگیرد، اما پس از مدتی بازار وارد مرحله اصلاحی شد.
    مدیر توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران به سهامداران توصیه کرد: با تحمل و صبر و انتخاب سهام مناسب می توان تا پایان امسال، به سودآوری رسید؛ پیش بینی می شود که وضعیت بازار سرمایه همانند پارسال، نسبت به بازار های رقیب شرایط بهتری را داشته باشد.
    هاشمی نژاد گفت: به نظر من بازدهی بازار سرمایه در سال 95 از سایر بازارها از جمله بازار مسکن و بازار پولی (سود بانکی) بیشتر خواهد بود و احتمالا در نیمه دوم امسال شرایط بهتری را در بورس شاهد خواهیم بود.
    وی ادامه داد: همچنین با به نتیجه رسیدن مذاکرات شرکت ها با شرکای خارجی خود و امضای قراردادها، شرایط شرکت ها بهتر شده و سودآوری آنها افزایش می یابد.
    مدیر توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران درباره کاهش سود بانکی نیز گفت: باید در نرخ سود بانکی تجدیدنظر شود، زیرا به دلیل بالا بودن سود تسهیلات، هزینه تولید درکشور ما بالا می رود که به ضرر اقتصاد و برخلاف اقتصادی مقاومتی است.
    هاشمی نژاد به مزیت های بازار سرمایه برای جذب پول های سرگردان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه امسال، بازار بدهی رشد خوبی یافته و شرکت ها با استفاده از ابزارهای مختلفی که در این بازار ارایه شده، می توانند تامین مالی کنند.
    وی ادامه داد: پارسال، عرضه 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت نفتی با استقبال زیادی مواجه شد و امسال نیز قرار است شرایط عرضه 500 هزار میلیارد ریال، اوراق دیگر فراهم شود.
    مدیر توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران به وجود زمینه های سرمایه گذاری برای افراد ریسک گریز اشاره کرد و ادامه داد: نرخ سود ارایه شده در بازار بدهی، تقریبا ثابت و بدون ریسک است و بنابراین پس از کاهش نرخ سود بانکی می تواند که منابع قابل توجهی را به سوی خود جلب کند.
    وی ادامه داد: پس از کاهش سود بانکی، بخشی دیگر از این پول نیز جذب صندوق های سرمایه گذاری که سود مناسبی را ارایه می کنند، خواهد شد.
    مدیر توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه بازار بورس، قدرت جذب سپرده های بانکی را دارد، گفت: علاوه بر بازار بدهی و صندوق های سرمایه گذاری، بخشی از این پول نیز جذب بازار سهام می شود.
    در هفته های اخیر، بازار سرمایه دچار رکود شده و دیروز نیز پس از مدت ها نوسان در محدوده کانال های 75 و 76 هزار واحدی، به کانال 74 هزار واحدی عقب نشینی کرد. کارشناسان برای خروج از این وضعیت عرضه اولیه سهام و کاهش نرخ سود بانکی را پیشنهاد داده اند.
    کارشناسان کاهش سود بانکی را برای خروج از رکود و ایجاد رونق در بخش های مختلف اقتصاد ضروری می دانند؛ به نظر کارشناسان جذابیت سود بالای بانکی سبب می شود که سرمایه گذاران انگیزه ای برای حضور در فعالیت های تولیدی و دارای ریسک نظیر بورس را نداشته باشند.
    از اواخر سال گذشته، بانک مرکزی موضوع کاهش سود بانکی را پیگیری کرده و قرار است این موضوع در شورای پول و اعتبار بررسی و تصویب شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها