عصر خودرو

چند توصیه مهم برای سهامداری در بورس

عصر بازار: یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه باید به شرکت‌های بورسی فرصت داد تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و افق بلندمدتی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت، گفت: سهامداران باید در شرایط فعلی از روش بنیادی برای خرید و فروش سهم استفاده کنند، زیرا تحلیل تکنیکال در این شرایط به ضرر سهامداران است.

چند توصیه مهم برای سهامداری در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ابراهیم عنایت - مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان - وضعیت فعلی بورس را مورد توجه قرار داد و گفت:خوشبختانه توافق هسته‌ای بعد از مدتها به سرانجام رسید، اما اینکه این توافق تا چه اندازه روی شرکتها اثرگذار باشد و موجب بهبود تولید و افزایش فروش آنها شود، به زمان نیاز دارد زیرا تحریم ها باید به صورت عملیاتی برداشته شود تا شرکتها بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند و در بازار داخل و خارج بفروشند.

    به گفته ی وی، مسائلی وجود دارد که به سرعت بعد از امضای توافق هسته‌ای حل نمی‌شود لذا باید به شرکتها زمان داد تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند تا بتوانند تولید و فروش خود را بهبود دهند.

    وی به روی آوری سهامداران به تحلیل تکنیکال تاکید کرد و گفت:سهامداران باید در شرایط فعلی از روش بنیادی برای خرید و فروش سهم استفاده کنند زیرا تحلیل تکنیکال در این شرایط به ضرر سهامداران است زیرا این تحلیل به درآمدهای آتی شرکتها می پردازد در صورتیکه اکنون شرکتها سودآور نبوده و این اتفاق رخ نداده است.

    این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه باید به شرکتها فرصت داد و افق بلندمدت‌تری برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت، تصریح کرد: باید حداقل حدود یک سال و نیم صبر کرد تا اثر واقعی توافق هسته‌ای در شرکتهای بورسی از لحاظ درآمدی مشاهده شود اما این به معنی این نیست که بازار تا آن زمان منتظر بماند.

    مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان خاطرنشان کرد:بنابراین اگر بازار ببیند مجددا فعالیت شرکتها آغاز شده و تولید و فروش آنها افزایش یافته است، شروع به خرید سهم می‌کند، لذا سهامداران در شرایط فعلی نباید از تحلیل تکنیکال برای تصمیم گیری استفاده کنند و صرفا تحلیل بنیادی و فاکتور زمان را در نظر بگیرند و بدانند کسی که صبر می‌کند مطمئنا در بازار برنده می‌شود.

    وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال صنعت خودرو بعد از توافق هسته‌ای با رفت و آمد شرکتهای خارجی مواجه شد، اما تاثیر توافق بر این صنعت زمانی نمایان می‌شود که قراردادی در این خصوص منعقد شود تا بعد از آن تکنولوژی و دسترسی به بازارهای خارجی فراهم شود و این فرآیند یک شبه اتفاق نمی‌افتد که این فرایند شامل صنایع دیگر نیز می‌شود به طوری که شرکتهای پتروشیمی و سنگ آهنی می توانند صادرات خود را در شرایط بهتری انجام دهند لذا شرکتهای صادراتی، پتروشیمی و معدنی می توانند از این شرایط استفاده کنند.

    عنایت تصریح کرد: اما این امر زمان بر است و باید تحریم‌ها با صورت عملیاتی برداشته شود که این فرآیند چند ماهی طول می کشد بنابراین می‌توان گفت که سال 1395 سال خوبی برای اقتصاد کلان و بازار سرمایه خواهد بود، زیرا در این زمان متغیرهای کلان اقتصادی رو به بهبود می رود و شرایط کلی اقتصاد آمادگی لازم را دارد تا از فرصت‌ها استفاده کند.

    به اعتقاد وی، اگر این شرایط فراهم شود همه می‌توانند بازده خوبی کسب کنند زیرا بورس در شرایط فعلی در حال انتظار است و باید شرایطی مهیا شود تا شرکتها بتوانند بودجه 1395 خود را تغییر دهند و بودجه بهتری پیش بینی کنند.

    این کارگزار بورس به رفتار فعلی بازار اشاره و اظهار کرد: بازار سرمایه در زمان توافق هسته‌ای 2 رفتار از خود نشان داد که یکی رفتار روانی و دیگری رفتار واقعی بود به طوری که بخش روانی قبل از اعلام توافق پیش خور شده بود، اما بعد از اینکه این توافق امضا شد و همه مطمئن شدند که کار انجام شده است، بخش احساسی تمام شد و بخش واقعی آن نمایان شد.

    وی تاکید کرد:بنابراین در شرایط فعلی به زمان نیاز داریم تا تحریم‌ها برداشته شود و شرکتها به مراودات بین المللی و عقد قرارداد اقدام کنند. بنابراین اکنون زمان تجزیه و تحلیل واقعی است و باید شرکتهای مشاوره سرمایه‌گذاری و تحلیل‌گری شروع به تجزیه و تحلیل کنند و سرمایه‌گذاران با تجزیه و تحلیل وارد بازار شوند.

    برچسب ها