عصر خودرو

طلا به محدوده ۱۲۷۰ دلار بازگشت

خیزش اونس در دهه اول ژوئن

عصر بازار- بهای اونس طلا در اولین هفته کاری کامل ماه ژوئن ۳۰ دلار دیگر جهش کرد تا قیمت نهایی دهمین روز از ششمین ماه سال میلادی ۱۲۷۳ دلار باشد. این به آن معنا است که بخش عمده‌ای از سقوط ماه مه تا این مقطع از ماه ژوئن خنثی شده است.

خیزش اونس در دهه اول ژوئن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس در پایان ماه مه به قیمت 1214 دلار رسیده بود. رشد حدودا 5/ 2 درصدی ارزش اونس یک هفته پس از اعلام داده‌های بسیار بد از بازار کار آمریکا، امر عجیبی نبود. اکنون همه در انتظار برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هستند که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین آمار مورد توجه برای تصمیم‌گیری این کمیته درباره افزایش یا ثبات نرخ‌های بهره فدرال رزرو همین داده‌های گزارش اشتغال‌زایی ماه مه خواهد بود. با توجه به داده‌های بد این گزارش، احتمال انقباضی‌تر شدن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا کم است، با این همه چند مقام ارشد فدرال رزرو از جمله جنت یلن، رئیس آن تاکید کرده‌اند که افزایش نرخ بهره وجوه فدرال همچنان روی میز است. پیش از آغاز این هفته هیجان‌انگیز، نگاه به روند هفته گذشته سودمند خواهد بود.

    اونس طلا در اولین روز کاری هفته با 2 دلار رشد به قیمت 1245 دلار رسید. با توجه به داده‌های ضعیف گزارش اشتغال‌زایی آمریکا، روز دوشنبه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشت. با این همه انتظار برای سخنان آخر وقت جنت یلن و همچنین جهش 33 دلاری جمعه قبل از آن، اجازه رشد قابل‌توجه را به فلز زرد نداد. در نهایت سخنان یلن نیز بازار را چندان تکان نداد؛ چراکه نکته جدیدی در بر نداشت. روز سه‌شنبه تنها روز افت قیمت نهایی فلز زرد بود. اونس در دومین روز کاری هفته به قیمت 1243 دلار بازگشت. روز سه‌شنبه با آنکه ادامه غلبه افزایشی‌ها بر بازار مشهود بود، بهای اونس نوسان‌های محدودتری داشت که ناشی از تثبیت موقت فنی بود. سودگیری بخشی از معامله‌گران سه‌شنبه قیمت اونس را پایین آورد. از سوی دیگر، رشد بازارهای سهام نیز به ضرر طلا عمل کرد. رشد سه‌شنبه بورس‌های جهانی تا حد زیادی ناشی از ادامه رشد بهای نفت خام بود. شاخص دلار سه‌شنبه اندکی افت کرد. قیمت نهایی روز چهارشنبه 1262 دلار بود. این بالاترین قیمت اونس در 3 هفته پیش از آن بود. این روند افزایشی عمدتا ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی بود.

    در سومین روز کاری هفته همزمان با رشد بهای نفت خام، شاخص دلار تضعیف شد. در واقع در این روز بیشتر کالاهای پایه وضعیت خوبی داشتند تا فلز زرد نیز از این وضعیت بهره ببرد؛ در حالی که بهای نفت خام در این روز به اوج 7 ماهه رسید، شاخص دلار به کف 4 هفته‌ای رفت. بازارهای سهام جهان در این روز عمدتا تضعیف شدند؛ چراکه معامله‌گران بورس در حال سودگیری بودند. با روند روز چهارشنبه، اونس روز پنج‌شنبه نیز روی اوج 3 هفته‌ای تازه‌ای قرار گرفت. اونس در پایان چهارمین روز کاری هفته گذشته روی قیمت 1269 دلار ایستاد. روند روز پنج‌شنبه عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و خریدهای فنی بود. بازارهای سهام در این روز هم افت کردند تا سرمایه بیشتری وارد بازار فلزهای گرانبها شود. اونس روز جمعه را با قیمت 1268 دلار آغاز کرد؛ اما در نهایت تا قیمت 1273 دلار اوج گرفت. در آخرین روز هفته شاخص دلار تقویت شد و همراه نفت،‌ طلا را نیز تحت فشار قرار داد. با این همه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در آخرین روز هفته نیز ادامه داشت. با نزدیک شدن زمان برگزاری همه‌پرسی درباره ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، میزان تقاضا برای شمش و سکه طلا در بازار این کشور با رشد چشمگیری روبه‌رو شده است. همین مساله روز جمعه دوباره توجه به بازدهی نزدیک به صفر اوراق قرضه را تشدید کرد. روند هفته گذشته، سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای را به روند هفته جدید امیدوار کرده است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها