عصر خودرو

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تشریح کرد؛

دلایل کاهش حجم تجارت خارجی چین

عصر بازار: کارشناس مسائل چین اظهار کرد: یکی از مهم ترین دلایل کاهش ارزش تجارت خارجی چین، سقوط قیمت سوخت و مشتقات آن، مواد اولیه و برخی کالاها در سال جاری میلادی بوده است.

دلایل کاهش حجم تجارت خارجی چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از موج، مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، درباره کاهش حجم تجارت خارجی چین طی شش ماهه اول سال جاری میلادی (2015) گفت: کاهش قدرت خرید کشورهای اروپایی، اختلالات اقتصادی چین، کاهش قیمت مواد اولیه و سوخت و همچنین تغییر رویکرد این کشور از جمله عوامل کاهش حجم تجارت خارجی چین محسوب می شود.
    کارشناس مسائل چین تصریح کرد: زمانی که مجموعه اقتصاد اروپا با مشکل مواجه می شود واردات از چین نیز کاهش می یابد.
    وی ادامه داد: تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارزها نیز باعث می شود که قدرت خرید اروپایی ها کم شود و مشاهده می کنیم که طی یک ساله اخیر ارزش یورو در مقابل دلار تضعیف شده و این موضوع در کاهش واردات اروپا از چین موثر بوده است.
    این کارشناس گفت: یکی دیگر از مهم ترین دلایل کاهش ارزش تجارت خارجی چین، سقوط قیمت سوخت و مشتقات آن، مواد اولیه و برخی کالاها در سال جاری میلادی بوده است.
    حریری تصریح کرد: چین سالانه بالاتر از 2 هزار میلیارد دلار واردات مواد اولیه، سوخت و کالا دارد و این کشور روزانه بالغ بر 6 میلیون بشکه نفت وارد می کند و در شرایطی که قیمت نفت کاهش یافته، بدیهی است که ارزش تجارت خارجی این کشور نیز کاهش می یابد.
    وی ادامه داد: به طور مثال، هر تن سنگ آهن در نیمه اول سال گذشته میلادی (2014)، بالغ بر 85 الی 90 دلار بود و در حال حاضر این رقم به 55 دلار در هر تن رسیده است.
    این کارشناس اقتصادی گفت: در عالم اقتصاد معمولا به جای تنش، رقابت وجود دارد و چین تلاش می کند حتی در عرصه سیاست نیز با دیگر کشورها وارد تنش نشود تا بتواند روند رشد اقتصادی خود را طی کند. حریری تصریح کرد: بدین ترتیب، کاهش حجم تجارت خارجی چین ربطی به تنش های سیاسی بین المللی ندارد، بلکه بیشتر یک امر اقتصادی است.
    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در تشریح دلایل کاهش حجم تجارت خارجی چین نباید از اختلالات اقتصادی این کشور غافل شد.
    وی ادامه داد: اقتصاد چین در ماه های اخیر با برخی مشکلات مواجه شده است، به طوری که نرخ رشد 7.3 درصدی برای اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی محقق نخواهد شد و این کشور احتمالا به رشد اقتصادی 7.1 درصدی بسنده خواهد کرد.
    حریری در ادامه به مشکلات بورس چین اشاره کرد و گفت: با ترکیدن حباب های بزرگ بورس این کشور طی دو ماهه گذشته، بورس چین 35 الی 40 درصد افت داشته است.
    این کارشناس تصریح کرد: چینی ها توانسته اند تا حدی مانع افت بیشتر بورس این کشور را شوند، اما؛ نباید فراموش کرد که چین دومین اقتصاد و اولین تاجر دنیا است و هر گونه تلاطم سیاسی و اقتصادی در محیط بین الملل بر اقتصاد آن تاثیر دارد.
    وی همچنین با اشاره به مشکلات اجتماعی و سیاسی داخلی چین که می توانند بر اقتصاد این کشور تاثیر بگذارند، گفت: پس از روی کار آمدن شی جین پینگ در چین، تغییر رویکرد این کشور را از دستیابی به قدرت برتر اقتصادی به هدف گذاری های سیاسی در منطقه و جهان نیز شاهد هستیم و این موضوع بر کاهش حجم تجارت خارجی چین تاثیرگذار بوده است. - See more at: http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=1705335#sthash.oueSVrB7.dpuf

    برچسب ها