عصر خودرو

پس از ۳ سال توقف ؛

فروش نفت ایران به شل آغاز شد

هلند میزبان بشکه‌های نفت ایران

عصر بازار- پس از حدود سه سال توقف، فروش نفت ایران به شرکت شل از سر گرفته شد و این شرکت انگلیسی اولین محموله نفت ایران را به پایانه روتردام هلند منتقل می‌کند.

فروش نفت ایران به شل آغاز شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پس از نزدیک به سه ماه گفتگو در نهایت اولین توافق فروش نفت خام بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی شل حاصل شده است.

    بر این اساس شرکت انگلیسی-هلندی شل تا ماه آینده با بارگیری یک محموله نفت خام از پایانه خارک اولین محموله نفت خام ایران را روانه بازارهای اروپایی می کند.

    گفته‌های منابع تجاری و آمارهای کشتیرانی نشان می‌دهد که شرکت انگلیسی-هلندی شل خرید نفت خام ایران را از سرگرفته است و پس از شرکت فرانسوی توتال، دومین شرکت بزرگ نفتی جهان است که پس از تحریم‌ها، خرید نفت از ایران را دوباره آغاز کرده است.

    از این رو پس از شرکت‌های توتال فرانسه، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا، هلنیک پترولیوم یونان و ویتول سوئیس، شرکت شل به جدیدترین مشتری نفت ایران در اروپا تبدیل شده است.

    سیدمحسن قمصری خرداد ماه سال جاری درباره آخرین وضعیت امضای قرارداد فروش نفت خام به شرکت شل انگلیس، گفته بود: هم اکنون مذاکرات با این شرکت انگلیسی به منظور فروش نفت آغاز شده و شل قرار است بخشی از نفت مورد نیاز خود را در بازارهای مختلف توسط ایران تامین کند.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه شل قصد دارد نفت خام برخی از پالایشگاه‌های خود در آفریقای جنوبی و برخی کشورهای اروپایی را از طریق ایران تامین کند، تصریح کرده بود: شرکت شل در کشورهای مختلف جهان دارای پالایشگاه و یا سهام پالایشگاهی بوده و نفت ایران در این پالایشگاه ها مصرف خواهند شد.

    وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که شرکت شل بخشی از نفت خام خریداری شده ایران را به آلمان منتقل کند، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با انجام مذاکرات بیشتر توافق نهایی با این شرکت برای فرشو نفت خام حاصل شود.

    براساس اعلام رسانه‌های خارجی، شرکت شل قرار است اولین محموله نفت خام ایران را پس از بارگیری در پایانه خارگ در خلیج فارس به پایانه نفتی روتردام هلند منتقل و تخلیه کند.

    بر اساس این گزارش، فروردین ماه سال‌جاری و همزمان با پرداخت بدهی حدود 2 میلیارد و 800 میلیون دلاری شرکت انگلیسی شل به ایران، فروش نفت خام به این شرکت اروپایی توسط شرکت ملی نفت ایران آزاد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها