عصر خودرو

از دست دادن شرکای اروپایی، تهدید جدی برای اقتصاد چین

عصر بازار- آمارها نشان می دهد که رشد اقتصادی چین که زمانی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد در سال بود، اینک به ۶ تا ۶.۵ درصد کاهش یافته و این مسئله شرکای اروپایی چین را در مرز تردید ماندن و یا خروج از بازار این کشور قرار داده است.

از دست دادن شرکای اروپایی، تهدید جدی برای اقتصاد چین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، بسیاری از صاحبان صنایع و شرکت های اروپایی در اظهارات خود وضعیت اقتصاد چین را نگران کننده دانسته و معتقدند که فرصت های تجاری در این کشور در حال کاهش چشمگیر است.

    اگرچه تا دو سال قبل نیز این رشد به بالای 7 درصد رسید اما اکنون شاخصه های اقتصادی تاییدگر آن است که دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
    موضوع رکود اقتصادی در چین با دیگر کشورها تا اندازه ای متفاوت است، زیرا بسیاری از بازارهای جهانی برای رشد خود به چین وابسته هستند که از آن جمله می توان به آمریکا و بازارهای اروپایی اشاره کرد.
    البته در این بین چنین به نظر می رسد که آمریکایی ها، مدتی است خود هم در تجارت با چین مشکل تراشی می کنند و از حربه اقتصادی برای ضربه زدن به این کشور بهره می گیرند.
    آنها به تنش های سیاسی میان دو کشور واقف هستند و به خوبی می دانند چین می تواند به خاطر رکودی که با آن مواجه شده، به لحاظ اقتصادی هم آسیب پذیر شود.
    در تازه ترین دور گفت و گوهای اقتصادی و راهبردی چین و آمریکا که روزهای دوشنبه و سه شنبه همین هفته در پکن برگزار شد، طرفین به بررسی بخش های مختلفی از مناسبات و همچنین در باره رکود اقتصادی، تجارت دوجانبه و مشکلات شرکت های اروپایی و آمریکایی در شهر پکن پرداختند.
    این موضوع حتی باعث شد تا اتاق بازرگانی اروپا در چین نیز به شکلی نگران کننده به این مسئله اشاره و اعلام کند که شرکت های اروپایی به دلیل رکود اقتصادی این کشور بیشتر از هر زمان دیگری در حال دور شدن از این بازار بزرگ هستند.
    این اتاق در گزارش خود که در حاشیه اجلاس راهبردی و اقتصادی چین و آمریکا در پکن منتشر شد، یادآور می شود: در واقع با تیرگی شرایط اقتصادی برای شرکت های اروپایی در چین یک محیط خصمانه تجاری در حال شکل گرفتن است.
    آمریکایی ها نیز به همین موضوع اشاره کردند و «ژاکوب لو» وزیر خزانه داری این کشور از اینکه چین شرکت های چینی را برای تجارت بجای شرکت های غربی ترجیح می دهد، ‌انتقاد کرد.
    بسیاری از شرکت های اروپایی و آمریکایی که بزرگترین شرکای تجاری چین هستند، می گویند در دومین اقتصاد دنیا وضعیت خوبی دیده نمی شود و فرصت های تجاری روز به روز کمتر می شود.
    حدود یک سوم از این شرکت ها گفته اند که سودآوری آنها در بازار کمتر شده و بسیاری نیز در اندیشه خارج کردن سرمایه های خود از چین هستند.
    رشد اقتصادی چین در سال 2015 میلادی به 6.9 درصد رسید که در 25 سال گذشته پایین ترین رشد بود و حالا بانک مرکزی این کشور می گوید ذخیره ارزی چین که زمانی به سه هزار و 500 میلیار دلار نزدیک شده بود بتدریج به سه هزار و 190 میلیارد دلار سقوط کرده است که پایین ترین رقم در پنج سال گذشته محسوب می شود.
    اتاق بازرگانی اروپا نیز اعلام کرده است که نزدیک به 40 درصد از شرکت های مورد بررسی معتقدند باید هزینه هایشان را با تعدیل نیرو و جابجایی مکان و کمک چین برای کاستن موانع تجارت کاهش دهند و 11 درصد می گویند از این کشور به کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری خواهند رفت.
    حدود 60 درصد از شرکت ها تاکید کرده اند که افزایش کنترل دولت بر اینترنت در چین آسیب زیادی به تجارت آنها زده است که این رقم 17 درصد بیشتر از سال 2015 میلادی است.
    ناظران بر این باورند که با دور شدن شرکای تجاری چین، این کشور ممکن است بیشتر در دره رکود اقتصادی سقوط کند و این در شرایطی است که برخی از همین شرکای اروپایی و آمریکایی اعتقاد دارند اصلاحات اقتصادی چین در جهت مخالف حرکت می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها