عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

تمایل خارجی ها به سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت پتروشیمی

عصر بازار: معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی بیشتر به بالا دستی پتروشیمی علاقه دارند، گفت: چنانچه فضای کسب و کار سرمایه گذاران ایرانی مساعد شود ، آنهابه خوبی می توانند در صنایع پایین دست فعالیت کنند.

تمایل خارجی ها به سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباس شعری مقدم اظهار داشت: خارجی ها برای حضور مجدد در صنعت پتروشیمی ایران ابراز علاقه کرده اند و می توان گفت : ایران سرزمین فرصت ها برای آنهامحسوب می شود .

    وی یادآور شد:بهره پول در خارج از ایران بسیار پایین است و برآوردها نشان می دهد که صنعت پتروشیمی نرخ حداقل ٢۰ درصدی بازگشت سرمایه را دارد.
    شعری مقدم اضافه کرد: صنعت بالا دست پتروشیمی، سرمایه بر و هم تکنولوژی بر است و ارزان ترین واحد پتروشیمی بالا دست ٥۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد .
    به گفته وی ، تامین سرمایه مزبور برای سرمایه گذار ایرانی کمی مشکل است، زیرا در خارج از کشور بانک ها بنا بر اعتبار شرکت ها به راحتی برای آنان ' ال سی ' باز می کنند، اما در ایران سرمایه گذار باید ١٣۰ درصد مبلغ را نزد بانک سپرده گذاری کند ، تا برای او ' ال سی ' باز کنند.
    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: چنین شرایطی موجب می شود که سرمایه گذار ایرانی برای دریافت 'ال سی' ١٥۰ میلیون دلاری باید ٤٥۰ میلیارد تومان وثیقه نزد بانک بگذارد.
    به اعتقاد این مقام مسئول ، شرایط مزبور یکی از موانع برای سرمایه گذار ایرانی به حساب می آید و خارجی ها در این وضعیت می توانند علاوه بر سرمایه ، فناوری روز که در اختیار دارند ، می توانند وارد کشور کنند .
    مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: نمونه موفق مشارکت خارجی ها در صنعت پتروشیمی بعد از انقلاب اسلامی را می توان مشارکت با شرکت ساسول آفریقای جنوبی در مجتمع پلیمر آریاساسول دانست که هر دو شریک، راضی بودند.
    وی گفت : سرمایه گذار خارجی انتظار دارد شرکت ملی پتروشیمی به میزان ٢۰ درصد در سرمایه گذاری آنها مشارکت نماید و در واقع سرمایه گذاران بین المللی حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در سرمایه گذاریها ضروری می دانند.
    به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شعری مقدم افزود: اخذ مجوز برای مشارکت در سرمایه گذاری های خارجی ضروری است و هرگاه برای دریافت مجوز و حل این مشکل مراجعه می شود ، اعلام می کنند قانون به شرکت پتروشیمی اجازه داده تا در مناطق محروم سرمایه گذاری کند.
    وی تصریح کرد : تمام دارایی های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بخش خصوصی فروخته شده ، یا بابت رد دیون آنها را واگذار کرده اند، بنابراین سرمایه ای وجود ندارد .
    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خاطرنشان ساخت : تغییر شرایط بین المللی برای کشورمان ، بار دیگر این امکان را به شرکت ملی صنایع پتروشیمی می دهد تا در این صنعت نقش آفرینی کند.
    وی تصریح کرد: ایجاد زیر ساختها برای حضور دوباره شرکتها و سرمایه گذاران خارجی در این بخش ضروری است .
    شعری مقدم گفت : اکنون ظرفیت تولید سالانه 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی وجود دارد که قرار است در افق 1404 به 180 میلیون تن افزایش پیدا کند.

    برچسب ها