عصر خودرو

فرصت ۶ماهه ایران به فرانسوی‌ها;

جزئیات تازه از توافق نفتی با توتال

عصر بازار- معاون وزیر نفت با تشریح توافق نفتی با توتال برای توسعه آزادگان جنوبی، گفت: این شرکت فرانسوی ۶ ماه برای ارائه پیشنهاد فنی فرصت دارد و امضای تفاهم نامه به منزله امضای قرارداد به توتال نیست.

جزئیات تازه از توافق نفتی با توتال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، رکن‌الدین جوادی درباره جزئیات توافق با شرکت توتال فرانسه به منظور توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، گفت: تاکنون تفاهم نامه اولیه‌ای با این شرکت فرانسوی برای توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی امضا شده است اما امضای تفاهم نامه به منزله واگذاری و یا امضای قرارداد نهایی توسعه این میدان نفتی با توتال نیست.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه براساس توافق با توتال این شرکت باید در مدت زمان 6 ماه پیشنهاد فنی و عملیاتی خود برای توسعه آزادگان جنوبی را ارائه کند، تصریح کرد: با این وجود در پایان مهلت تعیین شده و ارائه طرح فنی پیشنهادی توسعه میدان آزادگان جنوبی نیازی به ارائه قیمت و هزینه توسعه نیست.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون چندین شرکت معتبر اروپایی و آسیایی برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی اظهار تمایل کرده‌اند، اظهار داشت: امضای تفاهم نامه و ارائه پیشنهاد فنی از سوی توتال فرانسه به این معنا نیست که این شرکت نسبت به سایر شرکت های متقاضی آسیایی و یا اروپایی در اولویت بالاتری قرار دارد.

    این مقام مسئول با اعلام اینکه در صورتی که برای توسعه یک میدان نفت و یا گازی ایران تنها یک شرکت متقاضی باشد با این شرکت مذاکره و در نهایت در صورت توافق قرارداد امضا می‌شود، یادآور شد: اما اگر برای توسعه یک میدان نفتی ایران چند شرکت همزمان پیشنهاد سرمایه‌گذاری ارائه کنند توسعه میدان از طریق مناقصه واگذار خواهد شد.

    جوادی با تاکید بر اینکه هم اکنون توسعه فاز اول میدان نفتی آزادگان جنوبی با استقرار حدود 18 دستگاه دکل حفاری ایرانی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: تمامی مذاکرات با شرکت‌های اروپایی و آسیایی صرفا برای توسعه فاز دوم این میدان مشترک نفتی انجام می گیرد.

    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته و در حاشیه برگزاری یکصد و شصت و نهمین نشست اوپک با «استفان میشل» مدیرعامل بخش خاورمیانه شرکت فرانسوی توتال درباره توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی دیدار و گفتگو کرده بود.

    توتال فرانسه اولین شرکت بزرگ نفتی اروپایی بود که اقدام به امضای قرارداد خرید روزانه 160 هزار بشکه نفت خام از ایران کرد و به گفته رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، قرارداد توتال دائمی بوده و هر سال نیاز به تمدید ندارد.

    بر این اساس شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه پس از امضای قرارداد فروش نفت اخیرا یک قرارداد محرمانه به منظور توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی بین دو شرکت امضا شده است.

    بیژن زنگنه وزیر نفت با تایید آغاز مذاکرات نفتی شرکت ملی نفت ایران با توتال فرانسه بر سر توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی، گفته است: به زودی قرارداد محرمانگی توسعه این میدان با توتال امضا خواهد شد.

    این درحالی است که سیدمحمود مرعشی مجری توسعه میدان آزادگان در شرکت مهندسی و توسعه نفتی پیشتر در گفتگو با مهر با بیان اینکه براساس برآوردهای اولیه، پیش بینی می‌شود حجم سرمایه گذاری توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی کمتر از 5 میلیارد دلار باشد، گفته بود: از این رو در کنار توتال با چند شرکت دیگر همچون «اینترپوز و وینچی»، «هیوندایی» کره جنوبی و «ماروبنی» ژاپن هم مذاکراتی انجام گرفته است.

    در شرایط فعلی کنسرسیوم توسعه دهنده میدان مجنون به رهبری شرکت انگلیسی شل و مشارکت شرکت‌های پتروناس مالزی و میسان عراق به طور متوسط روزانه حدود 210 هزار بشکه نفت خام از این میدان برداشت می‌کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو