عصر خودرو

مشاور رئیس جمهور خبر داد:

۱۸ درخواست تاسیس بانک‌های فراساحلی در مناطق آزاد

عصر بازار- مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه مقررات در مناطق آزاد آسان‌تر است، اعلام کرد: اکنون بانک مرکزی با توجه به ۱۸ درخواست تاسیس بانک‌های فراساحلی که تنها عملیات ارزی انجام می‌دهند، تعدادی مجوز صادر کرده است.

۱۸ درخواست تاسیس بانک‌های فراساحلی در مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تجارت فردا، چابهار این روزها برای خود بروبیایی دارد. میهمانانی داشته که تابعیت آنها حداقل به 21 کشور می‌رسد و میزبانانی که چشم امید دوخته‌اند تا بهترین بهره‌برداری را از مهمانی بزرگ در بخشی از کرانه عمان داشته باشند. این اکنون چابهار است که باید خود را برای روزهای طلایی آماده کند. او اکنون خاطرخواهان زیادی دارد و شاید هم به روزهایی فکر می‌کند که توانسته رقبای خود را کنار زند و سرمایه‌گذاران را جذب خود کند. چابهار اکنون یکی از نادرترین بنادر اقیانوسی دنیاست که در مرکز توجه سرمایه‌گذاران و فعالان کسب و کار قرار گرفته است. اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور هم همین را می‌گوید. او البته برای همه مناطق آزاد کشور برنامه دارد؛ اما قرعه اول به نام «چابهار» افتاده است.

    *اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) شامل 21 کشور می‌شود و تقریباً به جز چند کشور، همه کشورهای حاشیه‌ای اقیانوس هند در آن عضو هستند و دو میلیارد نفر جمعیت این اتحادیه را شکل می‌دهند. این اتحادیه در حوزه‌های مختلف کار و نهادسازی کرده که از جمله گردشگری، تجارت، دریانوردی و علم و فناوری است.

    *از سوی دیگر، مناطق آزاد به دلیل قوانین ساده‌تر می‌توانند در تجارت پیشرو باشند که به همین دلیل تلاش شد تا در نشست چابهار، پایه‌گذاری برای توسعه روابط بین کشورها صورت گیرد. البته این اجلاس می‌توانست در هر یک از مناطق هفت‌گانه ایران برگزار شود، اما با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه‌ به توسعه بنادر به خصوص سواحل جنوب شرقی و دریای عمان و نیز برنامه دولت برای آبادانی سواحل مکران، این اجلاس در چابهار برگزار شد.

    *اکنون 21 کشور حاشیه اقیانوس هند، هر یک حداقل اگر هنوز به نتیجه قطعی برای حضور و سرمایه‌گذاری در چابهار نرسیده باشند، حداقل جرقه شکل‌گیری این همکاری مشترک را در ذهن خود زده‌اند که چابهار هم می‌تواند مقصد مناسبی برای سرمایه‌هایشان باشد و بازدهی خوبی هم به آنها بدهد.

    *تولید ناخالص داخلی این کشورها برای سال 2016، چیزی حدود 6900 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. مجموع واردات 2271 میلیارد دلار و مجموع صادرات 2275 میلیارد دلار است. به همین دلیل نیز برنامه ما بر توسعه همکاری با این کشورها متمرکز شده است. استرالیا یک منطقه آزاد، سنگاپور پنج منطقه و سایر کشورها نیز به تناسب تعدادی منطقه آزاد دارند.

    *گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران با همسایگان یکی از اولویت‌های ایران است. در این میان از میان کشورهای حاشیه اقیانوس هند، خود هندی‌ها علاقه‌مند هستند که در چابهار سرمایه‌گذاری کنند.

    *در این سفر اخیر هم که نخست‌وزیر هند به تهران آمد، رئیس‌جمهور افغانستان نیز به تهران سفر کرد تا موافقتنامه سه‌جانبه‌ای برای همکاری در چابهار بین ایران، هندوستان و افغانستان امضا شود که بر اساس آن قرار است سطح همکاری‌های سه‌جانبه میان این کشورها افزایش یابد.

    *بر همین اساس چابهار می‌تواند افغانستان را در حوزه تامین نیازهای خود و دسترسی به آب‌های آزاد، یاری دهد و این کشور به طور مستقیم کالاهای خود را با جهان از طریق چابهار مبادله کند. اکنون تجار افغانی، در کشورهای جنوب خلیج فارس مستقر بوده و به تبادلات و خرید و فروش کالا می‌پردازند، یعنی در کشورهای جنوبی خلیج فارس دفتر دارند و به مراودات تجاری می‌پردازند.

    *همان‌طور که گفتم برای افغانستان تجار این کشور می‌توانند به کشورهای دیگر نیز دسترسی داشته باشند. در مورد هند هم به هر حال این همکاری میان چابهار و هند می‌تواند در تجارت این کشور و دسترسی آسان‌تر به بازار پر‌جذابیت منطقه موثر باشد و برای ایران هم تجارت خوب بین‌المللی با دنیا را رقم خواهد زد.

    *همکاری ایران و پاکستان هم از دیرباز بسیار گسترده و بر پایه احترام متقابل بوده است. البته اکنون این کشور در همسایگی ایران، برنامه توسعه در بندر گوادر خود را طراحی کرده و در حال اجرا دارد. به نحوی که با همکاری چینی‌ها، گوادر منطقه‌ای در شمال پاکستان به نام قره‌قروم را به یکی از استان‌های چین که مرکز آن شهر کاشغر است، متصل می‌کند. یعنی کمربند گوادر-قره‌قروم و کاشغر ایجاد خواهد شد که این کار بسیار خوبی است که آنجا در حال انجام است و موجب آبادانی بلوچستان پاکستان می‌شود که ما نیز از این وضعیت راضی هستیم.

    *نباید انتظار داشت که به صورت فوری، سرمایه‌گذاری‌ها شکل گیرد و سرمایه‌ها به ایران وارد شده و به بار بنشیند. بیش از اینکه تلاش برای جذب کوتاه‌مدت سرمایه‌ها داشته باشیم، باید تصوری را که از کشور ما در دنیا وجود دارد، واقعی کنیم. در این میان هر چقدر بتوانیم اطلاع‌رسانی بهتری از اوضاع ایران صورت داده و حقایق را در مورد کشورمان توضیح دهیم، فضا مثبت‌تر خواهد شد. در واقع ما باید واقعیت‌ها را منعکس کرده و فضای بین‌المللی را نسبت به ایران هر چه بیشتر مساعد کنیم تا سرمایه‌گذاران تشویق به آمدن شوند.

    *هر یک از مناطق آزاد پتانسیل‌های خاص خود را دارند. خود چابهار در منطقه اقیانوس هند، این استعداد را دارد که بتواند با این کشورها، مراودات گسترده‌ای را شکل دهد و هابی برای ترانزیت باشد. یا در منطقه آزاد خزر نیز مشابه این کار بین انزلی و کشورهای حوزه دریای خزر، قابلیت انجام دارد. در واقع انزلی، رابطه بین مناطق آزاد حوزه دریای خزر با یکدیگر را پیش می‌برد و رفت و آمدهایی بین کشورهای همسایه و دریای خزر شکل گرفته که امیدواریم بتوانیم این‌گونه همکاری‌ها را نیز در آنجا شکل دهیم؛ لذا هر منطقه آزاد در حوزه خود با کشورهای همسایه می‌تواند همکاری‌های مشخصی را پیش برد.

    *جهت‌گیری‌های مناطق آزاد در هر حال به سمت بند 11 اقتصاد مقاومتی است که همچون ماموریت‌هایی که مقام معظم رهبری برای مناطق آزاد ترسیم کرده‌اند، حرکت خواهند کرد. این ماموریت‌ها شامل تسهیل و گسترش تولید، توسعه صادرات، انتقال فناوری‌های پیشرفته، تامین نیازهای ضروری و نیازهای مالی کشور از خارج است که هر یک از مناطق آزاد روی این محورها، برنامه‌های خود را پیش می‌برند و امیدواریم بتوانند در توسعه صادرات، گسترش تولید و در انتقال فناوری ایفای نقش موثری داشته باشند.

    *مقررات در مناطق آزاد آسان‌تر است. مانند بانک‌های فراساحلی و بورس سرمایه، بانک‌های ایرانی و شعب بانک‌های خارجی در منطقه که از ابزارهای تامین مالی هستند. اکنون هم که بانک مرکزی با توجه به 18 درخواست تاسیس بانک‌های فراساحلی که تنها عملیات ارزی انجام می‌دهند، تعدادی مجوز صادر کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو