عصر خودرو

مشاور طرح جامع فولاد:

هنوز تقاضای جدیدی در بازار فولاد ایجاد نشده است

عصر بازار- مشاور طرح جامع فولاد با بیان اینکه دولت تصمیم جدیدی برای مجوزهای غیراقتصادی صنعت فولاد نگرفته، گفت: هر چقدر زمان جلو می‌رود زیان این واحدها برای دولت بیشتر می‌شود و مطالبات خریداران این طرح‌ها از دولت سنگین‌تر می‌شود.

هنوز تقاضای جدیدی در بازار فولاد ایجاد نشده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد ابکا با بیان اینکه سایه چین هنوز بر سر صنعت فولاد ایران است، اظهار کرد: مجوزهای غیراقتصادی در صنعت فولاد هنوز مشکل‌ساز است اگرچه در بررسی طرح جامع فولاد سه سناریو برای حل مشکلات آنها مطرح شد.

    مدیرعامل شرکت بین المللی فولاد تکنیک در این باره گفت: در سناریوی اول قرار شد مشکل واحدهایی که فعال هستند اما منابع مالی کافی ندارند، ساماندهی شود. در سناریوی دوم واحدهایی که احتمال راه‌اندازی آنها ضعیف بود و به لحاظ زیرساخت و جانمایی جایگاه مناسبی نداشتند، مد نظر قرار گرفتند و قرار شد مجوز این واحدها باطل شود اما دولت خسارت این واحدها را بپردازد. پیشنهاد سوم هم درباره واحدهایی بود که احتمال راه‌اندازی آنها وجود دارد اما باید به مکان دیگری منتقل شوند.

    مشاور طرح جامع فولاد افزود: برای چشم‌انداز سال 1404 قرار شد تمام این واحدها تعیین تکلیف شوند و دولت مجوزهای غیراقتصادی را باطل کند اما دولت در مقطع کنونی در باره این واحدها هیچ تصمیم به خصوصی نگرفته و با اینکه جلسات ایمیدرو و وزارت صنعت برای بررسی این طرح‌ها ادامه دارد، هنوز اقدامی برای مشخص کردن وضعیت این واحدها صورت نگرفته است.

    او با بیان اینکه بهتر است برای ساماندهی مشکلات این واحدها هر چه زودتر تصمیم گرفته شود، گفت: دولت نه دستور تعطیلی این واحدها را می‌دهد و نه خسارت سرمایه‌گذارانی که این طرح‌ها را خریده‌اند متقبل می‌شود.

    ابکا مطرح کرد: به نظر می‌رسد مجوزهای غیراقتصادی صنعت فولاد به موضوع پیچیده‌ای تبدیل شده که دولت هنوز برای حل آن به راهکاری نرسیده است. در حالی که هر چقدر زمان جلو می‌رود زیان این واحدها برای دولت بیشتر می‌شود و مطالبات خریداران این طرح‌ها از دولت سنگین‌تر می‌شود. چرا که در سال‌های آینده اجرایی شدن این واحدها مستلزم تامین منابع انرژی، زیرساخت‌ها و مواد اولیه خواهد بود و هر اندازه که این تولیدکنندگان خود به تنهایی مُصر به تامین نیازهایشان باشد در نهایت این مسوولیت‌ها بر دوش دولت قرار می‌گیرد و میزان خسارت دولت افزایش می‌یابد.

    او همچنین درباره پیش‌بینی مسیر بازار داخلی فولاد گفت: هنوز تقاضای جدیدی در بازار فولاد ایجاد نشده و به معنای واقعی حرکتی در طرح‌های عمرانی ایجاد نشده است. اتفاق جدیدی هم در بازار فولاد داخل کشور رخ نداده و نه تسهیلات جدیدی به این صنعت تزریق شده و نه طرح‌های عمرانی فعال شده‌اند. به نظر می‌رسد در بازار فولاد به لحاظ تقاضا و روند قیمتی اتفاق جدیدی نخواهد افتاد ضمن اینکه ممکن است باز هم این اتفاقات دو سه سال اخیر در بازار تکرار شود. زیرا طرح‌های عمرانی بسیاری در کشور تعریف شده‌اند اما بودجه کافی و منابع مالی برای آنها وجود ندارد. دلیل آن هم این است که هزینه‌های جاری دولت افزایش یافته و دولت نمی‌تواند با تحریک طرح‌های عمرانی تقاضای جدیدی در این بازار ایجاد کند.

    ابکا تصریح کرد: اگر دولت منابع مالی جدیدی در پروژه‌های عمرانی تزریق کند و برای صادرات برنامه جدیدی در راستای تشویق تولیدکنندگان تعریف کند، می‌تواند از ظرفیت موجود در صنعت فولاد به شکل مطلوبی استفاده و خود را برای رقابت در بازارهای جهانی تقویت کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها