عصر خودرو

در معاملات روز گذشته صورت گرفت؛

تحرک قیمت سکه در بازار نقدی و آتی

عصر بازار: بازار آتی سکه روز گذشته در معاملات بورس کالای ایران متاثر از نوسانات مثبت نرخ ارز و سکه نقدی با افت و خیز قیمت ها مواجه شد، به طوری که از چهار سررسید فعال این بازار سررسید دی ماه با کاهش قیمت، اما سایر سر رسیدها روند افزایشی در پیش گرفتند.

تحرک قیمت سکه در بازار نقدی و آتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، روز یکشنبه همزمان با نوسانات متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، سکه در بازار نقدی با افت و خیز قیمت روبه رو شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار با افزایش سه هزار تومانی به قیمت 875 هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با قیمت 473 هزار تومان، رشد قیمت دو هزار تومانی را در این روز تجربه کرد. از طرفی بهای ربع سکه نیز با کاهش یک هزار تومانی با قیمت 265 و  سکه یک گرمی نیز با همان میزان افت نرخ 169 هزار تومان در این روز به فروش رسید.

    به گفته کارشناسان بازار سکه این نوسان قیمتی ناشی از روند معکوس طلای جهانی و دلار بوده است، چرا که نرخ ارز در روز دوشنبه افزایش 10 تومانی را نسبت به روز ما قبل خود تجربه کرده بود، اما اونس با افت 0/02 درصد بهای 1090 دلاری را به ثبت رساند که همین عامل موجب نوسان قیمتی در بازار نقدی و آتی سکه شد.

    بر این اساس در معاملات آتی بورس کالای ایران نیز سکه سررسید شهریورماه با قیمت 870 هزار تومان معامله شد که 0/31 درصد رشد نرخ را نسبت به روز یکشنبه تجربه کرد. سکه تحویل آبان‌ نیز با قیمت 871 هزار تومان معامله شد که افزایش 0/24 درصدی را در این روز به ثبت رساند. نکته قابل توجه در معاملات دیروز بازار آتی تکروی سر رسید دی ماه بود که 0/61 درصد کاهش با قیمت 870 هزار تومان معامله شد. در آخر نیز سکه تحویل اسفند نیز با قیمت 885 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و رشد 0/57 درصدی را در معاملات روز دوشنبه به ثبت رساند.

    از طرفی حجم معاملات آتی سکه طلا طی روز گذشته در بورس کالای ایران به 5 هزار و 748 قرارداد و ارزش آن به 507 میلیارد و 393 ریال رسید که از این مقدار بیشترین حجم معاملات با 4 هزار و 402 قرار داد به سر رسید اسفند ماه اختصاص یافت.

    به گفته کارشناسان بازار آتی سکه، دلیل افزایش نسبی قیمت های آتی در سررسیدهای شهریور، آبان و اسفند ماه ،رشد نرخ ارز بوده که براساس پیش بینی تحلیلگران، به نظر می رسد تغییرات نرخ ارز در کنار قوت گرفتن است.

    برچسب ها