عصر خودرو

اونس طلا نزدیک اوج ۲ هفته‌ای ماند

ابهام سیاستی در بازارهای جهانی

عصر بازار- هفته جدید بازارهای جهانی با داده‌های متناقض آغاز شد. در حالی که کاهش شدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک همچنان مورد توجه معامله‌گران است، برخی از مقام‌های فدرال‌رزرو همچنان معتقد به مناسب بودن زمان برای انقباضی‌تر کردن سیاست پولی بانک مرکزی ایالات‌متحده هستند.

ابهام سیاستی در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، داده‌های بسیار بدتر از انتظار گزارش اشتغالزایی ماه مه که جمعه هفته گذشته منتشر شد، دلار را تضعیف کرد، تضعیفی که صبح دوشنبه نیز ادامه یافت و به کالاهای پایه کمک کرد. با این همه، روز گذشته اریک روزنگرن، رئیس فدرال رزرو بوستون گفت که با وجود وضعیت نامناسب بازار کار آمریکا، رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نسبت به زمستان بد، افزایش نرخ‌های بهره را ممکن می‌کند.

    روز انتظار

    اونس فلز زرد که هفته گذشته به لطف داده‌های بد گزارش اشتغالزایی آمریکا تا قیمت 1243 دلار جهش کرده بود، روز دوشنبه را متاثر از این داده‌های متناقض با نوسان شروع کرد. صبح روز گذشته بیشتر نوسان‌های اونس پیرامون مرز 1240 دلار صورت گرفت، اما توجه به کاهش احتمالی افزایش نرخ بهره وجوه فدرال، به نفع طلا و صحبت‌های روزنگرن به ضرر طلا عمل می‌کردند. با وجود اثرگذاری عوامل مختلف، اونس طلا روز گذشته نزدیک اوج 2 هفته‌ای خود ماند. قیمتی که تا ساعت 8 عصر دوشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1246 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی ششمین روز از ششمین ماه سال 2016 رقم خورده باشد، به‌ویژه از آن رو که شب گذشته رئیس فدرال رزرو نیز سخنرانی‌ای داشت که به‌شدت مورد توجه معامله‌گران بود. صبح دوشنبه در حالی که افت شاخص دلار به نفع طلا کار می‌کرد، رشد بازارهای سهام بخشی از سرمایه‌های حاضر در بازار فلزهای گرانبها را به سوی بورس هدایت می‌کرد. رشد بازارهای سهام بیشتر ناشی از رشد دوباره بهای نفت خام بود. با این همه باید توجه داشت که رشد بهای نفت عمدتا ناشی از تضعیف دلار بود. با وجود اثرگذاری عوامل مختلف، صبح روز گذشته بیشتر سرمایه‌گذاران در انتظار سخنان رئیس فدرال رزرو بودند تا نوسان‌ها محدود بماند.

    روزهای نرخ بهره

    تحلیلگران اقتصادی «اینوستینگ» معتقدند بهای جهانی فلز زرد در روزهای پیش رو تحت‌تاثیر هضم سخنرانی مهم جنت یلن و بعد از آن برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا در روزهای 14 و 15 ژوئن خواهد بود. تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ای» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست ژوئن به کمتر از 4 درصد رسیده است. این رقم پیش از انتشار آمارهای وزارت کار آمریکا در روز جمعه به بیش از 21 درصد رسیده بود. کاهش اشتغالزایی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، نمادی از کاهش سرعت احیای این اقتصاد است و این مساله نگرانی‌های تازه‌ای را ایجاد کرده که خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش داده است. با این همه، سیگنال‌های تازه در مورد انقباض بیشتر سیاست پولی آمریکا می‌تواند دوباره طلا را تحت فشار قرار دهد. پیش از برگزاری نشست مهم فدرال رزرو در هفته آینده، در روزهای آینده اعلام نرخ بهره بانک‌های مرکزی استرالیا، هند و نیوزلند مورد توجه خواهد بود. اونس طلا در حالی هفته جدید کاری را با نوسان‌های محدود شروع کرد که برآیند نظر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد درباره روند کوتاه‌مدت خوش‌بینانه است. براساس آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای بازار فلزات گرانبها، از 21 تحلیلگر که نظر خود را با کیتکو در میان گذاشته‌اند، 15 نفر معادل 57 درصد، افزایش و 4 نفر معادل 19 درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند و 5 نفر معادل 24 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است 643 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 326 نفر معادل 51 درصد افزایش و 234 نفر معادل 36 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 83 نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها