عصر خودرو

تحلیل وضعیت صنعت بانکداری

عصر بازار- صنعت بانکداری از مهمترین بخشهای اقتصادی هر کشور محسوب می شود. بانکها به عنوان واسطه منابع پولی درکنار بورس و بیمه از ارکان اصلی بازارهای مالی به شمار می روند.

تحلیل وضعیت صنعت بانکداری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، از سویی، بانکداری در اقتصاد ایران نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در سال های گذشته با عرضه سهام بانک ها در بازار سرمایه رابطه این دو نهاد به مراتب گسترده تر شده است و امروز سهام تعداد زیادی از بانک ها در بورس و فرابورس معامله می شود. افزون بر این، صنعت بانکداری حدود 20 درصد از ارزش بازار بورس را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر پیرامون این صنعت نکات منفی و مثبتی وجود دارد که به تشریح آن در ادامه می پردازیم.

    نکات منفی:

    1 - این صنعت طی یک دهه اخیر با تصمیمات نادرست و اتفاقات رخ داده، ضربه های سنگینی دید که طبق گفته های رییس کل بانک مرکزی بخش قابل توجهی از صنعت بانکداری در مطالبات معوق و طلب از دولت و ذخایر قانونی و سرمایه گذاری در املاک منجمد شده است.

    2- کفایت سرمایه پایین بانک ها ( که اغلب بین 10- 8 هستند ) باعث شده است تا در مجامع، بانک مرکزی اجازه تقسیم سود بالا به بانک ها نداده و مقرر شده با فروش داراییهای مازاد و افزایش سرمایه و کاهش سود تقسیمی کفایت سرمایه ها را به میزان بالاتری برسانند.

    3 - طلب بانک ها از دولت و ذخایر قانونی آنها نزد بانک مرکزی و مطالبات معوق و دارایی ها و شعب مازاد و زیانده که گاها حتی می بایست تعطیل شوند.

    4 - بانکها جزو سازمان هایی هستند که دارای نیروی انسانی متورمی هستند و بخش قابل توجه سود بانکها سالانه صرف پرداخت حقوق و پاداش کارکنان و مدیران شده و بالا بودن تعداد شعبات سبب تحمیل هزینه های زیادی به بانک ها شده است.

    نکات مثبت:

    1 - قانون بانک مرکزی مبنی بر رعایت سقف بنگاه داری و واگذاری دارایی های مازاد، که در صورت عدم رعایت آن بعد از اتمام مهلت تعیین شده باید بانک ها سالانه 3% مالیات بیشتر بپردازند.

    از همین رو بانک ها سعی می کنند دارایی های بورسی، غیر بورسی، ملک و...که مازاد بر سقف قانونی است واگذار کنند تا مشمول مالیات مضاعف نشوند. به همین دلیل اغلب بانک ها به دنبال واگذاری دارایی های مازاد خود هستند.

    2 - تک نرخی شدن ارز که برای بانک هایی که تراز ارزی مثبتی دارند باعث شناسایی سود قابل توجه در بخش تسعیر نرخ ارز می شود.

    3 - کاهش سپرده قانونی از 13% به 11 الی 12 درصد برای بانک ها که باعث آزاد شدن بخشی از ذخایر بلوکه شده و افزایش قدرت وام دهی و افزایش درآمد آنها می شود.

    4 - کاهش سود بین بانکی از 28% به 19 % نیز باعث کاهش بهای تمام شده پول برای بانک ها می شود.

    5 - پرداخت مطالبات بانک های تجاری توسط دولت، که احتمالا با آزاد شدن منابع ارزی دولت بخشی از بدهی خود به بانک های تجاری را پرداخت کند.

    6 - درآمد حاصل از شعب خارج کشور با رفع تحریم، بازگشایی و فعال شدن شعب خارج از کشور برای بانک ها.

    7 - لزوم افزایش سرمایه های بالا به علت کفایت سرمایه های پایین، که در این صورت سهامداران آنها از این افزایش سرمایه های بالا منتفع می گردند.

    بر این اساس، با توجه به برنامه های موجود برای رفع نکات منفی صنعت بانکداری و سنگین تر بودن اثرات مثبت این صنعت به نکات منفی آن، می توان این صنعت را کم ریسک و رو به رشد خواند و از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری با افق بلند مدت در بورس دانست.

    *سعید خدایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها