عصر خودرو

دبیرکل کانون کارگزاران:

معافیت مالیاتی اخیر کمک بزرگی به بازار سرمایه است

عصر بازار- دبیرکل کانون کارگزاران بورس، بخشنامه اخیر معافیت مالیاتی را کمکی بزرگ به بازار سرمایه دانست.

معافیت مالیاتی اخیر کمک بزرگی به بازار سرمایه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، روح الله میر صانعی تصریح کرد: وقتی خدمات بازار سرمایه معاف از مالیات بر ارزش افزوده می شود، توسعه این فعالیت ها را در بازار شاهد خواهیم بود ؛ مثلا صندوق های سرمایه گذاری بزرگ تر می شوند و ارکان صندوق ها بیشتر انگیزه فعالیت و توسعه خواهند داشت.

    وی گفت: البته این معافیت مستقیما بر سرمایه گذاران تاثیر نمی گذارد؛ با این حال، باعث می شود که فعالین بازار، انگیزه بیشتری برای توسعه بازار پیدا کنند.

    میرصانعی با بیان اینکه اصل تاثیر این اقدام بر فعالین بازار سرمایه است، افزود: منافع اصلی را شرکت های سبدگردان یا کارگزاران یا بورس می برند و نه سرمایه گذار؛ بنابراین اینها را باید تفکیک کرد. 

    دبیرکل کانون کارگزاران بورس با اشاره به سابقه این موضوع گفت: زمانی که قانون توسعه ابزارها و نهادها آمد، بخشی از خدمات بازار سرمایه در قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شد.

    وی ادامه داد: عبارتی که برای معافیت خدمات بازار سرمایه از مالیات آمد، یک عبارت کلی تحت عنوان "خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا" در بورس ها و بازارهای خارج از بورس بود که قابل تفسیر بود وگرنه کلیت سیاست دولت که درست هم هست، معافیت خدمات بازار های مالی و اعم از بازار پول ، بازار سرمایه و بیمه از مالیات بر ارزش افزوده است .

    دبیرکل کانون کارگزاران بورس اظهار داشت: شورای عالی بورس که بالاترین نهاد بازار سرمایه است، به ریاست وزیر اقتصاد در سال 91 جلسه ای تشکیل داد  و مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا را شناسایی و سازمان بورس هم موضوع را برای ابلاغ به سازمان امور مالیاتی ارسال کرد .

    به گفته میرصانعی، از آن زمان تاکنون پی گیری ها و نامه نگاری ها انجام و جلسات متعددی بین سازمان امور مالیاتی و بورس برگزار شد؛ حتی در یکی از جلسات که با حضور رئیس هر دو سازمان تشکیل شد، مواردی را که دوستان در سازمان امور مالیاتی ابهام داشتند، بیان کردند و مدیران بورس و کانون در خصوص این ابهامات توضیح دادند و آن را  جزو خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا دانستند.

    وی ادامه داد: در هر صورت برخی از آن موارد را سازمان امور مالیاتی قبول کرد و برخی را هم قابل بحث دانست که البته ابلاغ موارد پذیرفته شده هم به دلیل تغییر مدیریتی در سازمان امور مالیاتی ، زمان بر شد.

    دبیرکل کانون کارگزاران بورس گفت: با پی گیری های متعدد بالاخره این موارد احصا و به بازار  ابلاغ شد اما در انتهای راه نیستیم؛ باید با دوستان در سازمان امور مالیاتی  بحث کنیم و به آنها بقبولانیم که خدمات دیگری هم در بازار سرمایه هستند که از قلم افتاده اند تا اینها هم طی ابلاغیه دیگری یا با اصلاح همین ابلاغیه اخیر، به عنوان خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا ، معاف از مالیات بر ارزش افزوده تشخیص داده شوند.

    میرصانعی خاطرنشان کرد: مواردی که تصویب شده، گام بزرگی است  که برداشته شده و هم اکنون بسیاری از نهادهای مالی و تشکل های خودانتظام مثل سپرده گذاری  ، بورس ها و نهادهای مالی،  کارگزاران، شرکت های سبدگردانی و تامین سرمایه، این خدمات را  ارائه می دهند.

    یادآور می شود: هفته گذشته سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ای، فهرست مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس (مرتبط با قانون مالیات بر ارزش افزوده) را اعلام کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها