عصر خودرو

ضرورت اتصال کریدور اقتصادی چین و پاکستان به چابهار

عصر بازار- کارشناسان، اتصال کریدور اقتصادی چین و پاکستان به بندر راهبردی چابهار در جنوب شرقی ایران را برای ارتباط هرچه بیشتر کشورهای منطقه و بهره مندی از ظرفیت کامل بندر چابهار ضروری و با اهمیت می دانند.

ضرورت اتصال کریدور اقتصادی چین و پاکستان به چابهار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،به گفته این افراد ،هرچند هند نسبت به مشارکت چین در بندر راهبردی چابهار واکنش منفی نشان داده ،ولی درآینده سیاستمداران راهی به جزء پذیرفتن اتصال این دو طرح مهم منطقه ای ندارند.
    کارشناسان مسائل منطقه ای معتقدند، متصل شدن دو بندر گوادر و چابهار به اهمیت آنها و ادغام اقتصادهای منطقه کمک می کند.
    بسیاری از تحلیل گران، امضای توافقنامه چابهار را حرکتی راهبردی از سوی دهلی نو برای عبور از اسلام آباد و دسترسی این کشور به افغانستان ارزیابی کردند.
    توافقنامه توسعه بندر چابهار در سفر دو هفته پیش «نارندرا مودی » نخست وزیر هند به ایران پس از سالها به امضا رسید.
    دهلی نو اعلام کرده است که علاوه بر 85 میلیون دلار،در نظر دارد در صورت فراهم بودن شرایط 20 میلیارد دلار در بندرچابهار در بخش های مختلف سرمایه گذاری کند.
    چندی پیش سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان اعلام کرد که پروژه چابهار به هند و افغانستان محدود نمی شود و پکن و اسلام آباد نیز می توانند در این پروژه همکاری کنند.
    ' سرتاج عزیز' مشاور ارشد نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز اعلام کرد که این کشور از پروژه ارتباطی در منطقه استقبال می کند و دراین راستا،پیشنهاد اتصال پروژه چابهار با بندر گوادر را مطرح کرده است.
    وی خاطرنشان کرد که جاده بین این دو بندر درحال احداث است .
    به گفته این افراد،برای موفقیت کریدور اقتصادی پاکستان وچین،اتصال آن به بازارهای هند ضروری است .
    روزنامه هندوستان تایمز نیز در مطلبی دراین خصوص نوشت،با وجود نگرانی های هند در مورد کریدور اقتصادی چین و پاکستان، پکن ممکن است پروژه بندر چابهار را منفی تلقی نکند.
    در ادامه این مطلب اضافه شده است ارتباط بیشتر به چین که بزرگترین شریک تجاری همه کشورهای منطقه است ،کمک می کند.
    به نوشته این روزنامه،پایان موفقیت آمیز طرح توسعه بندر چابهار می تواند به کریدور بین المللی شمال - جنوب جان تازه ای ببخشد و این امر هند را به کشورهای ارمنستان ،بلاروس،قزاقستان، قرقیزستان و روسیه نزدیکتر می کند.
    هند هم اکنون یک گروه تحقیقاتی مشترک را برای بررسی احتمال امضای توافقنامه تجارت آزاد با این کشورها تشکیل داده است.
    پیوستن هند و پاکستان در سالجاری میلادی و ایران در آینده نزدیک به سازمان همکاری شانگها، روند همکاری های منطقه ای را شتاب می بخشد.
    به گفته کارشناسان ،اسلام آباد احتمال دارد برای کاهش اهمیت بندر چابهار توافقنامه تجاری و حمل و نقل پاکستان و افغانستان را به هند گسترش دهد .
    به عقیده صاحب نظران مسائل منطقه ای ،مسائل اقتصادی در دراز مدت برخی از شرکتها را مجبور به انتخاب میان گوادر، چابهار ، کراچی و یا یک بندرچینی می کند.
    برخی دیگر معتقدند که بندر گوادر به دلیل ادامه ناآرامی ها در بلوچستان ممکن است از جذابیت لازم برخوردار نباشد که این موضوع بر اهمیت بندر چابهار اضافه می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو