عصر خودرو

مخالفت سوئیسی‌ها با طرح پرداخت حقوق پایه

عصر بازار- رأی‌دهندگان سوئیسی با اکثریت آرا پیشنهاد تعیین درآمد پایه برای همه شهروندان را رد کردند.

مخالفت سوئیسی‌ها با طرح پرداخت حقوق پایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نتایج نهایی همه‌پرسی روز یکشنبه نشان داد که 77 درصد رای‌دهندگان مخالف این طرح هستند و فقط 23 درصد از آن حمایت کردند.

    در طرح موسوم به درآمد پایه پیشنهاد شده بود که به همه شهروندان بزرگسال سوئیس، فارغ از این که شاغل باشند یا نباشند، ماهانه 2500 فرانک سوئیس حقوق پرداخت شود. این طرح همچنین شامل پرداخت ماهانه 625 فرانک برای هر کودک در خانواده بود. به گزارش بی.بی.سی، سوئیس اولین کشور جهان است که درباره پرداخت حقوق پایه به شهروندان رأی‌گیری می کند.

    نظرسنجی از قبل نشان می داد که این طرح در میان افکار عمومی محبوبیت ندارد و این درصد در میان سیاست‌مداران سوئیسی حتی کمتر هم گزارش شده بود؛ به طوری که هیچ یک از احزاب صاحب کرسی در داخل پارلمان این کشور از این طرح استقبال نکردند.

    پیشنهادهای مشابهی در سایر کشورها هم مطرح شده است. دولت فنلاند درحال بررسی طرحی آزمایشی برای پرداخت حقوق حداقل به حدود 8 هزار تن از میان گروه های کم‌درآمد جامعه است. در شهر اوترخت هلند هم پروژه آزمایشی مشابهی از ژانویه 2017 شروع خواهد شد.

    به گزارش دویچه وله، پیش از برگزاری این همه‌پرسی، دولت، نهادهای اقتصادی و نیز اتحادیه کارگری با این طرح مخالفت کرده بودند.

    استدلال کانونی مخالفان، تردید در تأمین مالی چنین طرحی است. آنها می‌گویند، دولت می‌تواند تنها با افزایش شدید مالیا‌ت‌ها این هزینه را تامین کند. در چنین صورتی، آهنگ رشد اقتصادی به شدت کند خواهد شد. از سوی دیگر استدلال می‌شود که اجرای این طرح می‌تواند از انگیزه‌های اقتصادی و نیز از حس مسئولیت فردی شهروندان بکاهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها