عصر خودرو

از ابتدای دی، ۴۰ درصد معاملات فقط در ۱۵ نماد انجام شده است

نابرابری جریان نقدینگی در بورس

عصر بازار- در این گزارش به بررسی نمادهایی که بیشترین توجه فعالان بازار را در ماه‌های اخیر و اوج‌گیری حجم و ارزش معاملات و به دنبال آن جهش‌های متوالی شاخص به خود جذب کرده بودند، پرداخته شده است. این نمادها که مطابق با انتظارات بیشتر از صنعت خودرو هستند، از ابتدای زمستان و هم‌زمان با شروع رشد شاخص به‌طور میانگین حدود ۴۰ درصد ارزش معاملات روزانه را به خود اختصاص داده‌اند.

نابرابری جریان نقدینگی در بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در کنار نمادهای مورد توجه گروه خودرویی از سایر گروه‌های بازار نظیر بانک، فلزات اساسی، ابزار پزشکی، پالایشی، فنی و مهندسی و همچنین محصولات فلزی نمادهایی حضور دارند. همچنین به بررسی تغییرات ارزش معاملات این نمادها در بازه یک ساله پیش از شروع رشد شاخص (از ابتدای دی 93 تا ابتدای 94) پرداخته شده است. در این خصوص، میانگین ارزش معاملات روزانه در نمادهای مورد استقبال بازار از ابتدای زمستان گذشته تاکنون در مقایسه با یک سال پیش از آن رشد نزدیک به 600 درصدی را تجربه کرده است.

    آمار حاکی از این موضوع است که مقدار این رشد در 15 نماد مورد بررسی به‌صورت همگن نیست. برای مثال نماد «وساپا» که میانگین ارزش معاملات روزانه بیش از 18 میلیارد تومان را از ابتدای دی ماه تاکنون تجربه کرده است، با رشد نزدیک به 2000 درصدی نسبت به دوره زمانی یک ساله منتهی به ابتدای دی 94 مواجه شده است(از ابتدای دی‌ماه93 تا ابتدای دی‌ماه94). این نماد با وجود رشد 160 درصدی ارزش بازار از ابتدای زمستان گذشته تاکنون، همچنان کمتر از 5/ 0 درصد ارزش کل بورس تهران را در اختیار دارد. در حالی که بیش از 300 نماد فعال در بورس تهران حضور دارند، بررسی‌ها کاملا به تمرکز معامله‌گران به بخش کوچکی از بازار (حدود 5 درصد تعداد کل نمادهای بازار) اشاره دارد.

     

    صدر‌نشینی بلامنازع خودرویی‌ها

    «خودرو» با متوسط ارزش معاملات نزدیک به 22 میلیارد تومان در روز (از ابتدای دی 94تاکنون) بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشته است. سهام ایران خودرو با رشد 487درصدی میانگین ارزش معاملات نسبت به یک سال پیش از آن مواجه شده است. در حالی که پس از جهش قیمتی «خساپا» در آخرین روز معاملاتی سال گذشته (پس از بازگشایی این نمادها با پشت سرگذاشتن روند افزایش و ثبت سرمایه پرشتاب این شرکت) این سهم به‌عنوان بزرگترین نماد گروه خودرویی شناخته می‌شد، با افت قیمتی این نماد در هفته‌های اخیر بار دیگر شاهد صدر‌نشینی سهام ایران خودرو در گروه خودرو هستیم. «خودرو» از ابتدای دی ماه سال گذشته رشد بیش از 150 درصدی ارزش بازار را تجربه کرده است. با این حال، همچنان فضای شایعات درخصوص این نماد داغ بوده و این سهم روز گذشته نیز با ارزش معاملات قریب به 14 میلیارد تومان، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل به ثبت رساند. «خساپا» نیز با ارزش معاملات بیش از 18میلیارد تومانی در رده سوم نمادهای با بیشترین میانگین ارزش معاملات از ابتدای زمستان گذشته تاکنون قرار دارد.

    بازگشایی این نماد در آخرین روز معاملاتی سال گذشته در کنار نمادهای دیگری مانند «آکنتور» باعث اختلاف قابل توجه ارزش کل معاملات بازار نسبت به ارزش معاملات بدون احتساب 15 نماد مورد بررسی شد. در آن روز حدود 60 درصد از ارزش کل معاملات به 15 نماد مورد بررسی، در میان بیش از 300 نماد فعال در بورس تهران (حدود 5 درصد نمادهای بازار از نظر تعدادی)، اختصاص داشت. در آخرین روز معاملاتی اسفندماه 15 نماد مورد بررسی نزدیک به 390 میلیارد تومان ارزش معاملات از مقدار کل 661 میلیارد تومانی را به خود اختصاص دادند. سهام خودروسازی سایپا رشد بیش از 230 درصدی را از ابتدای دی تاکنون تجربه کرده است. ارزش معاملات این نماد در روز گذشته نیز به بیش از 17 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب، با وجود رشدهای خیره‌کننده ماه‌های اخیر همچنان برخی به ادامه رشد این نماد روی هیجانی که در گروه خودرو وجود دارد، خوشبین هستند، این موضوع باعث شده نمادهای خودرویی با سردستگی «خساپا» بیشترین ارزش معاملات روزانه را در بازار دیروز در اختیار داشته باشند. ارزش معاملات سایپا با رشد بیش از 1300 درصدی نسبت به بازه یک ساله منتهی به پایان آذر 94 مواجه بوده است. هیجان ناشی از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها در کنار تلاش‌های مدیران این شرکت برای خروج از زیان با اخبار عقد قرارداد با شرکای خارجی موجب شد که این نماد در کنار سایر نمادهای وابسته (موسوم به گروه سایپا) با رشدهای خیره‌کننده‌ای مواجه شوند و همچنین نمادهای گروه سایپا مانند «وساپا»، «ورنا»، «خپارس» و «خساپا» از نمادهایی باشند که بیشترین ارزش معاملات روزانه را در این مدت در اختیار داشته باشند.

     

    جاماندن همه جانبه بانک‌ها از بازار

    همان‌طور که اشاره شد، در کنار نمادهای خودرویی نمادهایی از سایر گروه‌ها مانند بانک‌ها حضور دارند. گرچه با تحریک معاملاتی به‌طور کلی ارزش معاملات در سهام افزایش یافت، اما مقدار این رشد همگن نبود. در این خصوص، بانک ملت با میانگین ارزش معاملات 11 میلیارد تومان در رده چهارم نمادهای با بیشترین ارزش معاملات روزانه از ابتدای دی‌ماه سال گذشته تا روز گذشته قرار دارد. با این حال، «وبملت» تنها رشد 170 درصدی را نسبت به دوره یکساله منتهی به آذر سال گذشته تجربه کرده است. این میزان رشد در مقایسه با جهش‌های قابل توجه دیگر نمادهایی که پیش از این به آن اشاره شد، بسیار کمتر است. این موضوع برای دیگر نماد بانکی نیز صادق است؛ میانگین ارزش معاملات «وبصادر» از ابتدای دی‌ماه سال94 تا روز گذشته در مقایسه با دوره زمانی یک‌ساله پیش از آن رشد 56 درصدی را نشان می‌دهد. از ابتدای دی فعالان بازار به دنبال محل‌های جذاب برای کسب حداکثر بازدهی از سرمایه‌گذاری خود در سهام بودند. در این میان، سرکوب بعضا منطقی قیمت بانکی‌ها و ارزیابی از ناتوانی ایجاد موج‌های هیجانی در این گروه باعث شد که توجه از این گروه برداشته شود.

    میانگین ارزش معاملات روزانه بازار از ابتدای دی‌ماه 94تا روز گذشته رشد بیش از 220درصدی را نسبت به دوره یکساله پیش از آن نشان می‌دهد. با این حال، همان طور که مشاهده شد، بخش زیادی از این معاملات (نزدیک به 40‌درصد) تنها در 15 نماد بازار متمرکز بوده است. این موضوع به تمرکز فعالان بازار بر سهامی که بعضا امکان ایجاد فضای هیجانی را دارند، اشاره دارد. با توجه به سهام شناور این نمادها کاملا می‌توان به این موضوع پی برد، سهام قابل معامله در این شرکت‌ها حداقل یک بار دست به دست شد‌ه‌اند. بر این اساس،‌ احتمالا سهامداران تازه نفس بیشتر به این نمادها وارد شده‌اند. سرمایه‌گذارانی که با مشاهده سودهای حداکثری پیش از این، همچنان بر کسب سود از نقطه‌های متورم شده بازار مصرند. در هفته‌های اخیر افت ارزش معاملات و فرسایشی شدن معاملات موضوعی بود که از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار گرفت. با حذف نمادهای با بیشترین ارزش معاملات روزانه از میانگین ارزش معاملات کل بازار، به عدد 196 میلیارد تومان برای میانگین روزانه ارزش معاملات از ابتدای دی ماه سال 94 تا دیروز می‌رسیم. این عدد از ابتدای خرداد به کمتر از 120 میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس، در حالی که کل بازار با روند تدریجی فرسایش در معاملات همراه است، همچنان موج‌سواری در برخی از نمادها که تاکنون نیز رشدهای عجیبی را به ثبت رسانده‌اند، مشاهده می‌شود.

     

    مقاومت شاخص با موتور خودرو

    شاخص کل بورس تهران در روز گذشته با رشد 76 واحدی به سطح 76 هزار و 161 واحد رسید. در حالی شاخص کل رشد 1/ 0 درصدی را به ثبت رساند که شاخص کل هم وزن (با اثرگذاری یکسان نماد و بدون در نظر گرفتن ارزش بازار نمادها) با رشد 4/ 0 درصدی مواجه شد. در حالی که در میان بزرگان بورس فقط نمادهای خودرویی همچنان با ارزش بالایی از معاملات از شاخص کل حمایت می‌کنند، رشد نمادهای کوچک‌‌تر موجب اختلاف شاخص کل با هم وزن شده است. در میان نمادهای با بیشترین اثر بر شاخص کل «وبملت» و «فارس» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشته‌اند. در حالی که بانک‌ها همچنان در فضای فرسایشی روزهای معاملاتی را پشت سر می‌گذارند، توجه‌ها روی سایر نمادهای کوچک‌تر و همچنین گروه خودرو به‌طور خاص متمرکز شده است. ارزش معاملات روز گذشته معادل 175 میلیارد تومان بود. در حالی که شاهد تداوم نزول ارزش معاملات هستیم که نشانه‌ای از احتمال تشدید فضای فرسایشی در بازار است، ارزش معاملات بازار بدون 15 نمادی که پیش از این درباره آنها توضیح داده شد، به 101 میلیارد تومان می‌رسد. این موضوع به افت شدید ارزش معاملات و تشدید کم‌رمقی بازار در 95 درصد نمادها اشاره دارد. روز گذشته همچنین شرکت تازه وارد «ولملت» بیشترین رشد روزانه را در بورس تهران به ثبت رساند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها