عصر خودرو

گزارش عصربازار از معارفه «وهور»؛

سومین سهم نیروگاهی در راه فرابورس/«وهور» سهم ۱ درصدی از تولید برق کشور دارد

عصر بازار- ۱۰ درصد از سهام شرکت مدیریت انرژی تابان هور به ارزش ۲۳ میلیارد تومان در روز چهارشنبه، در فرابورس عرضه می شود.

سومین سهم نیروگاهی در راه فرابورس/«وهور» سهم ۱ درصدی از تولید برق کشور دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، جلسه معارفه شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور برای عرضه اولیه 10درصد از سهام این شرکت در روز چهارشنبه، در شرکت فرابورس ایران تشکیل شد. گفتنی است سهم «وهور» پس از عرضه سهام تولید برق عسلویه مپنا و سهام نیروگاه دماوند، سومین عرضه نیروگاهی در فرابورس ایران است.

    شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور، یکی از شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ سرمایه گذاری امید است و در زمینه نیروگاه برق فعالیت دارد. هلدینگ سرمایه گذاری امید سود پیش بینی شده سال 95 را 269 ریال پیش بینی کرده است و در سال 94 نیز سود 32 تومانی محقق کرده است.

    حسنعلی تقی زاده، مدیرعامل شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در جلسه معارفه این شرکت گفت: شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور، یک هلدینگ نیروگاهی است که سرمایه گذاری در زمینه ساخت نیروگاه را انجام می دهد. هم اکنون ظرفیت نیروگاه های نصب شده داخلی، 75 هزارمگاوات است. از این بازار، شرکت ما سهم 1 درصدی دارد و با اجرای 2 پروژه کاسپین و هریس، سهم بازار ما به 1.5 درصد می رسد. همچنین با اجرای طرح توسعه سمنان و ارومیه و خرید 51 درصد از نیروگاه چادرملو و 26 درصد از نیروگاه سمنان، سهم بازار ما به 3.5 درصد می رسد.

    او افزود: برنامه ریزی های انجام شده برای افزایش سهم بازار به 3.5 درصد، 3 ساله است و هم اکنون خرید نیروگاه چادرملو در اولویت قرار دارد. البته در افق 5 ساله فعالیت های این شرکت خرید نیروگاه جهرم دیده شده است که سهم بازار شرکت مدیریت انرژی تابان امید هور را به 5 درصد می رساند.

    تقی زاده در ادامه بیان کرد: سرمایه شرکت هم اکنون 230 میلیارد تومان است و تا قبل از سال مالی شرکت (30/9) به 400 میلیارد تومان می رسد. در تامین مالی پروژه های هریس، کاسپین، توسعه سمنان و ارومیه، تا سقف 85 درصد از منابع ارزان صندوق توسعه ملی استفاده است که توجیه اقتصادی بالایی دارد. همچنین تمام این نیروگاه ها، قرارداد خرید تضمینی از وزارت نیرو دارند .

    به گفته مدیرعامل این شرکت نیروگاهی، صنعت نیروگاهی هم اکنون ضریب سود بالا و حاشیه سود مطمئن دارد. هم اکنون هر متر مکعب گاز، 80 تومان خریداری می شود و در نیروگاه های سیکل ترکیبی، از هر متر مکعب گاز، 4.5 کیلو وات برق تولید می شود . با احتساب میانگین 65 تومان برای هر وات، ار قیمت سوخت را از تولید نهایی کسر کنیم، 212 تومان سود باقی می ماند. حال اگر بخواهیم وارد بازار صادراتی شویم، باید سوخت را به قیمت هر متر مکعب 50 سنت (1750 تومان) بخریم و اگر با احتساب میانگین 14 سنت صادر کنیم، کم کردن قیمت سوخت از بهای تمام شده محصول صادراتی، 612 تومان سود به ارمغان می آورد که حدود 3 برابر بیش از سود توزیع در بازار داخلی است.

    او در ادامه در خصوص دلایل وارد نشدن به بازار های صادراتی گفت: هم اکنون تمام خطوط انتقال برق به کشورهای دیگر، در اختیار وزارت نیرو است. وزارت نیرو هر کیلو وات برق را از نیروگاه ها به قیمت 100 تومان می خرد و با توجه به میانگین قیمتی 25 تومان، 55 تومان ضرر می دهد. بنابراین با صادرات برق 14 تومان از این زیان را پوشش می دهد. با این شرایط به تولیدکننده خصوصی اجازه استفاده از این خطوط را نمی دهد. از سوی دیگر اگر بخش خصوصی بخواهد اقدام به راه اندازی خطوط انتقال برق کند، طبق قانون باید 50 درصد از این ظرفیت انتقال را به وزارت نیرو بدهد که بازهم مقرون به صرفه نیست.

    در جلسه معارفه این سهم، علی عسکری، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر که سهام خود را پیش از این در بازار سرمایه ارائه کرده‌است، هم اکنون در حوزه‌های معدنی و سیمانی و نیروگاهی در حجم بالا فعالیت دارد . در زمینه‌های دیگر نیز مانند گردشگری چند شرکت کوچکتر دارد. چهار شرکت از این هلدینگ از جمله هلدینگ ساختمانی سپه، پترو امید آسیا، لیزینگ امید و گوهران امید از این هلدینگ در مسیر ورود به فرابورس هستند که شرکت گوهران امید تا آخر خرداد عرضه می شود.  

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو